Elektryczny Volkswagen już za rogiem
Standardowo już w wieczór poprzedzający rozpoczęcie targów IAA we Frankfurcie Volkswagen zaprezentował swoje tegoroczne nowości targowe. Na stoisku niemieckiej marki sporym zainteresowaniem powinien się cieszyć koncepcyjny I.D. Crozz z napędem elektrycznym, na bazie którego powstanie bezemisyjny SUV niemieckiej marki.
Nowa rodzina modeli I.D. rodem z Wolfsburga ma pełnić rolę Golfa przyszłości. Zaprezentowany we Frankfurcie model pod względem stylistycznym, podobno, nie odbiega już znacznie od tego, co na przełomie obecnej i przyszłej dekady zobaczymy na polskich drogach.
Studyjny Volkswagen I.D. Crozz II (bo to druga, bardziej zaawansowana wersja tego prototypu) łączy w sobie cechy SUV-a i czterodrzwiowego coupe. Spośród elementów, które zobaczymy w finalnej odmianie, najprawdopodobniej bez większych zmian pozostaną reflektory z charakterystycznym wzorem diod, które będą sprawiać, że przyszły model Volkswagen będzie się wyróżniać na drodze.
Kabina prototypowego Volkswagena została zaprojektowana jako „open space”, co ma zapewniać większą ilość miejsca dla pasażerów, a fotele pozwolą na różnorodną konfigurację miejsc siedzących. Brak słupka B sprawia zaś, że duże uchylne i przesuwne drzwi można szeroko otworzyć i bez problemu zmieścić do wnętrza np. rower.
Napęd? Naturalnie elektryczny. Przy każdej osi pracuje jeden silnik elektryczny, a rozdział momentu obrotowego następuje za pośrednictwem elektrycznego wału Kardana, czyli wirtualnego wału napędowego. Tym samym I.D. Crozz II posiada elektryczny napęd na cztery koła 4Motion, zapewniający lepsze prowadzenie bez względu na nawierzchnię. Układ napędowy generuje moc 225 kW, która pozwoli rozpędzić się temu crossoverowi do prędkości 180 km/h. Według standardów NEDC zasięg tego modelu wynosi 500 km. Na stacji szybkiego ładowania, w ciągu 30 minut, wysokowydajny akumulator można zasilić energią elektryczną do 80 procent jego pojemności.
Rozmieszczenie akumulatorów (centralne) oraz silników (po jednym z przodu i tyłu) pozwoliło uzyskać optymalny rozkład masy i świetne właściwości jezdne. Weług Niemców porównywalne wręcz do tego, jakimi dysponuje Golf GTI. To także w dużej mierze zasługa amortyzatorów o elektronicznie regulowanej sile tłumienia nierówności, nowa oś wielowahaczowe z tyłu i również nowo opracowane kolumny McPhersona przedniego zawieszenia.
I.D. Crozz II jest wyposażony w nowy system sterowania głosem, dzięki któremu stosując odpowiednią komendę można otworzyć i zamknąć drzwi. Przy pomocy polecenia wydanego ustnie można też uruchomić lub wyłączyć w pełni automatyczny tryb jazdy I.D.Pilot.
Zgodnie z zapowiedziami pierwszy elektryczny Volkswagen na drogach pojawi się w 2020 r. Wśród wielu nowatorskich rozwiązań warto zwrócić uwagę innowacyjny system „vw.OS”, umożliwiający szybką aktualizację oprogramowania oraz jego upgrade, podobnie jak to jest w wypadku update’u smartfonów.