Elektryczny Volkswagen Crafter
Elektryczne samochody atakują coraz szerszą ławą. Wydaje się, iż tylko kwestią lat jest, kiedy zaczną one być coraz częstszym widokiem na naszych ulicach. To samo tyczy się pojazdów dostawczych. Na wystawie w Hanowerze Volkswagen zaprezentował studyjną wersję nowej generacji Craftera napędzanego energią elektryczną.
Już podczas prac projektowych na nowym Crafterem zaplanowano, że wśród dostępnych wersji będzie także odmiana elektryczna. Wprawdzie na wystawie IAA w Hanowerze można było zobaczyć studyjną wersję e-Craftera, ale zgodnie z zapowiedziami niemieckiego koncernu produkcja tego modelu ma ruszyć już w przyszłym roku.
Elektryczna jednostka o mocy 136 KM pozwoli rozpędzić się temu wariantowi Craftera do maksymalnej prędkości 80 km/h. Dlatego też najlepiej się on sprawdzi w ruchu miejskim oraz podmiejskim. Maksymalny moment obrotowy o wartości 290 Nm jest dostępny prawie natychmiast po uruchomieniu, e-Crafter powinien charakteryzować się niezłymi wartościami przyspieszenia.
Prezentowany w Hanowerze egzemplarz studyjny został wyposażony w zestaw akumulatorów litowo-jonowych, schowanych pod podłogą, składający się z 312 ogniw o łącznej pojemności 43 kWh. W zależności od wersji auta, jego załadowania oraz warunków jezdnych e-Crafter będzie mógł pokonać dystans ponad 200 km. Czas ładowania baterii jest uzależniony od rodzaju stacji ładowania. Akumulatory można naładować w 80 proc. już nawet w 45 minut. W konstrukcji e-Craftera przewidziano także możliwość zastosowania akumulatorów, jakie pojawią się w przyszłości. Dzięki nim auto będzie mogło uzyskać zasięg nawet 400.
Choć e-Crafter ma całkowicie inny rodzaj napędu, ma identyczne właściwości transportowe jak standardowe odmiany. Przedział ładunkowy ma pojemność aż 11,3 m3, a jego maksymalna wysokość to 1.961 mm, odległość między nadkolami wynosi 1.380 mm, a maksymalna długość – 4.855 mm.
Volkswagen e-Crafter od wersji z dieslami odróżnia się również nieznacznie pod względem stylistycznym. Wersja ta otrzymała specjalny lakier metaliczny w kolorze "Reef Blue", którym są pokryte także zderzaki i osłony boków nadwozia oraz niebieską listwą na osłonie chłodnicy. Poza tym poruszającego się bezgłośnie Craftera można poznać z przodu dzięki światłom dziennym LED w formie litery C, która jest charakterystycznym wyróżnikiem elektrycznych samochodów Volkswagena.
W kabinie zamiast obrotomierza znajduje się tzw. "powermeter". Poza tym kabina e-Craftera różni się też kierownicą pokrytą skórą z niebieskim dekoracyjnym szwem oraz fotelami w kolorze tytanowej czerni, z niebieskimi aplikacjami.