Elektryczny Porsche Taycan w wersji bazowej. Moc i tak robi wrażenie
Do cenników pierwszego modelu Porsche z elektrycznym napędem dołącza właśnie nowa, podstawowa odmiana silnikowa – Porsche Taycan 4S. Jej nabywcy wcale jednak nie będą musieli narzekać na dużo słabsze osiągi i właściwości jezdne. Pod maską pracować będzie bowiem ponad 500-konne stado elektrycznych koni mechanicznych.
Przypomnijmy, że debiutujący we wrześniu Porsche Taycan pojawił się w sprzedaży na początku w wariantach Taycan Turbo oraz Taycan Turbo S, które rozwijały moc 680 i 761 KM odpowiednio. Teraz do oferty dołącza trzeci wariant silnikowy, choć będzie on dostępny również w dwóch wersjach.
Porsche Taycan 4S jest bowiem dostępny z akumulatorem w dwóch rozmiarach. Z baterią Performance osiąga moc do 530 KM, a z Performance Plus 571 KM. Słabsza odmiana obejmuje jednowarstwowy akumulator Performance o łącznej pojemności 79,2 kWh. Natomiast dostępny na życzenie dwuwarstwowy akumulator Performance Plus, znany z wariantów Taycan Turbo S i Taycan Turbo, ma pojemność 93,4 kWh.
Obie odmiany, poza maksymalną mocą, będą się różnić również całkowitym zasięgiem. Wersja z akumulatorem Performance będzie w stanie przejechać bez zatrzymywania się dystans 407 km, a z akumulatorem Performance Plus do 463 km. Czas rozpędzenia się do prędkości 100 km/h oraz maksymalna prędkość są natomiast identyczne i wynoszą odpowiednio 4 s oraz 250 km/h. Maksymalna (szczytowa) moc ładowania to 225 kW (akumulator Performance) lub 270 kW (Performance Plus).
W skład układu napędowego Porsche Taycana 4S wchodzą dwa silniki synchroniczne z magnesami trwałymi, po jednym na przedniej i tylnej osi, napędzające wszystkie koła pojazdu, a także dwubiegowa przekładnia przy tylnej osi. Jednostka przy tylnej osi ma aktywną długość 130 mm, jest zatem dokładnie o 80 mm krótsza niż jej odpowiednik w odmianach Taycan Turbo S oraz Taycan Turbo. Natężenie prądu impulsowo sterowanego falownika na przedniej osi Taycan 4S sięga 300 amperów, a tego na tylnej osi – 600 amperów.
W porównaniu do mocniejszych wariantów Porsche Taycan 4S wyróżnia się również detalami stylistycznymi. Nieco zmienione są np. przedni zderzak, osłony progów i tylny dyfuzor w kolorze czarnym. 19-calowe obręcze Aero zostały zoptymalizowane pod kątem aerodynamiki, zaś zaciski hamulcowe zostały polakierowane na czerwono. W standardzie nabywca otrzyma LED-owe reflektory z Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus).
Standardowo Taycan 4S jest wyposażony w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne w technice trzykomorowej, włącznie z elektronicznie sterowaną kontrolą tłumienia PASM (Porsche Active Suspension Management). Taycan 4S ma sześciotłoczkowe stałe zaciski hamulcowe przy przedniej osi i czterotłokowe zaciski przy osi tylnej oraz wewnętrznie wentylowane żeliwne tarcze – o średnicy 360 mm z przodu i 358 mm z tyłu.
Standardowe wyposażenie nowej wersji Taycana obejmuje wnętrze częściowo wykończone skórą oraz przednie fotele z 8-kierunkową regulacją elektryczną. Kabina w tym wariancie została wykończona innowacyjnymi materiałami pochodzącymi z recyklingu.
Porsche Taycan 4S fizycznie będzie dostępny w salonach sprzedaży w pierwszych miesiącach przyszłego roku, ale już teraz dealerzy przyjmują na niego zamówienia. Na polskim rynku ceny zaczynają się od 454 tys. zł. Przypomnijmy, że dostępne już w sprzedaży mocniejsze odmiany Taycana kosztują od 650 oraz 790 tys. zł.