Elektryczny crossover Nissana coraz bliżej
Sukces, jaki już odniósł elektryczny Nissan Leaf, pokazał, że modele z elektrycznym napędem również mogą się sprzedawać w setkach tysięcy egzemplarzy. Nie dziwi więc, że Nissan ma chrapkę na jeszcze większy udział w segmencie elektrycznych samochodów i już szykuje do wprowadzenia na rynek kolejny swój model z tego typu napędem.
O elektrycznym crossoverze Nissana słyszymy zresztą nie od dziś. Koncepcyjny Nissan IMx (na zdjęciach), stanowiący zapowiedź tego modelu, został zaprezentowany prawie dwa lata temu na wystawie samochodowej w Tokio. Okazuje się, że w zeszłym miesiącu na utajnionym spotkaniu japońska marka zaprezentowała takiego crossovera swoim amerykańskim dilerom, co oznacza, że jego premiera na amerykańskim rynku jest już tylko kwestią czasu.
Choć szczegóły dotyczące jego wyglądu oraz danych technicznych wciąż są owiane tajemnicą, to jednak nie było szans, by żadne informacje nie ujrzały światła dziennego. Zgodnie z ujawnionymi detalami elektryczny crossover będzie miał układ napędowy pochodzący z Leafa, co akurat żadnym zaskoczeniem nie jest, a jego zasięg ma wynosić ok. 300 mil, czyli ponad 480 km. Zakładamy, że wzorem najpopularniejszego obecnie elektrycznego auta na świecie, dostępnych będzie kilka wariantów modelu z bateriami o różnych pojemnościach (Leaf jest oferowany z akumulatorami o pojemności 40 i 62 kWh) i podany zasięg będzie dotyczył topowej odmiany. Z takim wynikiem crossover Nissan ulokowałby się na rynku pomiędzy Teslą Model X z maksymalnym zasięgiem ok. 520 km a Jaguarem I-Pace z zasięgiem ok. 377 km.
Prototypowy Nissan IMx napędzany był dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 435 KM i maksymalnym zasięgu 700 Nm. Nie wiemy, czy wersja produkcyjna crossovera EV będzie posiadała równie imponujące parametry, ale sprint do setki ma trwać w najmocniejszej wersji mniej niż pięć sekund.
Kolejny w ofercie Nissana elektryczny model zbudowany będzie na nowej platformie podłogowej, która została zaprojektowana specjalnie pod kątem aut z elektrycznym napędem. Płaska podłoga zapewnia przestronną i komfortową kabinę, a niski środek ciężkości ma się przekładać na stabilniejsze zachowanie auta podczas dynamicznej jazdy.
Według wspomnianych amerykańskich dilerów Nissana crossover EV będzie miał zewnętrzne gabaryty zbliżone do kompaktowego modelu Rogue, jednak pod względem ilości miejsca w kabinie bliżej mu będzie do Murano.
Wersja produkcyjna crossovera Nissana z elektrycznym napędem pojawi się w sprzedaży w drugiej połowie 2021 r. Mowa o rynku amerykańskim, jednak spodziewamy się go również w Europie, choć niewykluczone, że nastąpi to nieco później. Dodajmy, że w najbliższych kilku latach Nissan planuje wprowadzić do swojej oferty aż osiem zelektryfikowanych modeli, czyli z całkowitym napędem elektrycznym bądź z hybrydowym PHEV.