Elektryczne skutery Yamaha E01 / E02 na Tokyo Motor Show 2019
Podczas targów motoryzacyjnych w Tokio zostaną zaprezentowane dwie propozycje Yamahy. Chodzi o elektryczne skutery, oznaczone wstępnie symbolami E01 i E02. Mają one być skuteczną alternatywą dla spalinowych jednośladów o pojemnościach 50 i 125 cm3.
Branża EV rozwija się obecnie w zastraszająco szybkim tempie i, mimo że zdobywa wielu zwolenników, to spora rzesza klientów broni się przed technologią mającą spore ograniczenia (głównie związane z infrastrukturą). Pojazdy elektryczne są obecnie drogie, a rynek wtórny jest bardzo skromny, stąd wiele opinii o EV w środowisku opiera się tylko na przypuszczeniach i zdaniu „wydaje mi się”. Jednak mając do wyboru tańszą alternatywę w postaci skutera elektrycznego, być może część osób przekona się, że napęd elektryczny to jednak dobre rozwiązanie. W to wierzy Yamaha, która przygotowała całkiem sensowne propozycje skuterów.
Wielu powie, że porównywanie samochodu i skutera to absurd, ale to już nie chodzi o rodzaj pojazdu, a rodzaj napędu. W ciągu ostatnich miesięcy miałem okazję dostrzec, że niektórzy moi konserwatywni (w kwestii zasilania pojazdu) znajomi, są zachwyceni usługą wynajmu skuterów na minuty — skuterów elektrycznych blinkee. Jako zwolennik EV mam nadzieję, że propagowanie tego rodzaju napędu w każdy możliwy sposób jest dobre. Wróćmy jednak do produktów Yamahy.
Yamaha E01 i E02 – co już wiadomo?
Jak już wyżej wspomniałem, te dość nudne nazwy są symbolami roboczymi, wiadomo jednak, że model Yamaha E01 swoimi parametrami ma być odpowiednikiem skutera spalinowego o pojemności 125 cm3, a Yamaha E02 – 50 cm3. Wprawdzie specyfikacja wciąż jest tajemnicą, mówi się jednak o tym, że w pojazdach ma być możliwa wymiana baterii.
Producent powiedział, że mniejsza odmiana ma być możliwie lekka, kompaktowa i łatwa w obsłudze. Chodzi o to, aby przesiadka ze wariantu spalinowego na elektryczny była bezproblemowa. Jeżeli chodzi o stylistykę, to widać, że rozmawiamy o pojeździe elektrycznym, wygląda to jednak dobrze i nie przypomina zwykłych „kibli”.
Większy brat to już poważniejszy gracz, co widać przede wszystkim w gabarytach i designie. Opinie koncernu potwierdzają, że Yamaha E01 to pojazd, który ma mieć duży zasięg i być znacznie wygodniejszy od spalinowych odpowiedników. Przewidziano także możliwość szybkiego ładowania.
Prezentacja modeli odbędzie się podczas konferencji prasowej przed Tokyo Motor Show, 23 października o 2:30 czasu polskiego. Poza wyżej wspomnianymi modelami skuterów producent zapowiada premierę roweru elektrycznego, łazika, a także dwóch innych pojazdów, które są totalną tajemnicą.