Elektryczne i hybrydowe Kie w Genewie
Żadnym sensacyjnym odkryciem nie będzie już stwierdzenie, że wszyscy producenci w mniejszym bądź większym stopniu przerzucają się systematycznie na różne rodzaje zelektryfikowanego napędu. Na wystawie w Genewie swoje propozycje w tym segmencie rynku zaprezentuje również Kia.
Kia Niro, czyli najlepiej sprzedający się hybrydowy crossover koreańskiej marki, w Genewie zostanie zaprezentowany w wersji po faceliftingu. Po zmianach stylistycznych hybrydowe Niro nawiązuje wyraźnie do elektrycznego e-Niro, który został zaprezentowany pod koniec ubiegłego roku. Mamy więc nowe zderzaki oraz reflektory z LED-owymi światłami do jazdy dziennej w kształcie kostek lodu.
Wewnątrz zaszło wiele drobnych zmian wykończeniowych, pojawiły się też nowe materiały. W ofercie dostępny będzie także system multimedialny z opcjonalnym ekranem dotykowym o przekątnej 10,25 cala (w standardzie jest ekran 8-calowy) oraz zestaw wskaźników z 7-calowym wyświetlaczem (w standardzie 4-calowy).
Kia Niro jest dostępna w dwóch wersjach napędowych. W obu sercem układu jest 1,6-litrowa jednostka benzynowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa, która współpracuje z silnikiem elektrycznym zasilanym z litowo-jonowego akumulatora. W przypadku standardowej hybrydy baterie te mają pojemność 1,56 kWh, zaś w hybrydzie typu plug-in 8,9 kWh. W ruchu miejskim hybrydowa Kia Niro Plug-in może przejechać do 65 km wykorzystując do tego jedynie silnik elektryczny.
W Genewie swój europejski debiut ma także elektryczna Kia Soul, która stylistycznie nawiązuje do pierwszej i drugiej generacji koreańskiego crossovera z pudełkowatym kształtem nadwozia. Długość e-Soula wynosi 4.195 mm, czyli o 55 mm więcej niż w wypadku modelu poprzedniej generacji. Rozstaw osi urósł o 30 mm (do 2.600 mm), o 15 mm dłuższy jest też przedni zwis. E-Soul standardowo jest wyposażony w 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów. Europejscy nabywcy będą mogli wybrać opcjonalny pakiet SUV, który obejmuje plastikowe nakładki na nadkola i progi oraz przedni zderzak ukształtowany na wzór zderzaków w autach terenowych z płytą poślizgową, która chroni silnik.
Nowa Kia e-Soul będzie oferowana w Europie z dwoma akumulatorami o różnej pojemności do wyboru. Większy akumulator ma pojemność 64 kWh, zaś mniejszy 39,2 kWh. Akumulator o dużej pojemności współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 150 kW (204 KM) i zapewnia zasięg do 452 kilometrów (w cyklu mieszanym WLTP) na jednym ładowaniu. Dzięki większej o 84% mocy i wyższemu o 39% maksymalnemu momentowi obrotowemu ta wersja Kii e-Soul przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,6 s.
Mniejszy akumulator o pojemności 39,2 kWh współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 136 KM. Przy identycznym maksymalnym momencie obrotowym jak w wypadku mocniejszego silnika znacznie większa wydajność energetyczna akumulatora zapewnia e-Soulowi zasięg do 277 km na jednym ładowaniu. Model ten jest ponadto wyposażony w szereg rozwiązań, które pozwalają odzyskiwać energię (m.in. energooszczędna pompa ciepła, innowacyjny system sterowania wentylacją i klimatyzacją czy układ odzyskiwania energii podczas hamowania).
Szybka ładowarka typu Combined Charging System (CCS) jest standardowo montowana w obu modelach e-Soula i umożliwia krótsze postoje podczas ładowania. Przy pomocy szybkiej ładowarki prądu stałego o mocy 100 kW obydwa akumulatory można naładować od 20% do 80% pojemności w zaledwie 42 minuty.
System wyboru trybu jazdy Drive Mode Select pozwala kierowcy dostosować charakter e-Soula do stylu jazdy lub warunków na drodze. Do wyboru są tryby Normal, Eco, Eco+ i Sport. Obydwa tryby Eco są tak skonfigurowane, aby wydłużyć zasięg wykorzystując różne sposoby oszczędzania energii.
Nowa Kia e-Soul trafi do sprzedaży na polskim rynku po tegorocznych wakacjach.