Elektryczne BMW X3 już w przyszłym roku
W przyszłym roku do produkcji trafi BMW iX3, pierwszy SUV bawarskiej marki z elektrycznym napędem. W modelu tym zadebiutuje również piąta generacja napędu BMW eDrive, która będzie następnie wykorzystywana w kolejnych elektrycznych modelach BMW.
Technologia BMW eDrive piątej generacji obejmuje wysoce zintegrowaną jednostkę napędową z silnikiem elektrycznym, elektroniką mocy i skrzynią biegów w jednej obudowie. Co istotne, ma także mniejsze gabaryty oraz masę w porównaniu do napędu poprzedniej generacji, a jednocześnie gęstość mocy jest wyższa o 30%. Silnik elektryczny w BMW iX3 generuje maksymalną moc ponad 200 kW (270 KM), natomiast moment obrotowy o wartości 400 Nm umożliwia dynamiczne przyspieszenie.
Kolejną cechą silnika elektrycznego zastosowanego po raz pierwszy w BMW iX3 jest jego konstrukcja, która pozwala na rezygnację z pierwiastków ziem rzadkich. W akumulatorach najnowszej generacji zmniejszono np. o dwie trzecie wykorzystanie kobaltu.
Akumulator wysokonapięciowy w BMW iX3 jest także nowym elementem piątej generacji napędu BMW eDrive i bazuje na najnowszej wersji technologii NMC-811. W porównaniu z ogniwami akumulatorowymi stosowanymi dotychczas w BMW Group w pojazdach elektrycznych grawimetryczna gęstość energii akumulatora BMW iX3 jest wyższa o około 20%.
Akumulator BMW iX3 jest umieszczony płasko w podłodze. Dzięki temu nie powoduje żadnych ograniczeń przestrzeni pasażerskiej i bagażowej w porównaniu z BMW X3 z konwencjonalnym napędem.
Jego pojemność energetyczna wynosi 74 kWh, co pozwoli na pokonanie dystansu ponad 440 km w cyklu testowym WLTP. W porównaniu z konkurencją BMW iX3 wyróżnia się wyjątkowo niskim zużyciem energii wynoszącym poniżej 20 kWh/100 km.