Elektryczne BMW i3 oraz i8 oficjalnie ujawnione!
Dosłownie przed chwilą Internet obiegły pierwsze oficjalne informacje i zdjęcia prezentujące dwa najnowsze modele spod znaku BMW. A mowa o prototypach i3 oraz i8, które stanowią zapowiedź ekologicznej ofensywy bawarskiego producenta.
Pierwszy z modeli – i3 Concept – swoimi rozmiarami plasuje się w segmencie samochodów miejskich klasy B. Jak gwarantuje producent, auto łączy zwinność w pokonywaniu ciasnych i krętych ulic z wygodą podróżowania dla czterech dorosłych osób. Istotną cechą jego konstrukcji jest ponadto szerokie zastosowanie lekkich materiałów wykończeniowych – aluminium oraz włókna węglowego wzmocnionego tworzywem sztucznym.
W układzie napędowym i3 znajdziemy elektryczny silnik generujący 170 KM i 250 Nm, napęd na tylne koła oraz litowo-jonową baterię. Taki zestaw umożliwia przyspieszyć do „setki” w 7,9 sekundy, rozpędzić się do ograniczonych elektronicznie 150 km/h i przejechać 130-160 km bez potrzeby ładowania baterii. Czas potrzebny na naładowanie akumulatora w pełni wynosi 6 godzin (przy wykorzystaniu gniazdka 220 V).
Jeżeli chodzi o model i8 Concept, w tym przypadku mamy do czynienia z przedstawicielem elitarnej grupy supersamochodów. Do jego atutów zaliczymy zarówno agresywny wygląd (inspirowany studium Vision EfficientDynamics), jak też stosunkowo niską masę własną idealnie rozłożoną pomiędzy osie (auto waży 1480 kg, z czego połowa przypada na przód pojazdu, a druga połowa na część tylną).
W odróżnieniu od całkowicie elektrycznego i3, i8 jest samochodem hybrydowym. Jego napęd łączy bowiem 1,5-litrowego „benzyniaka” (wspomaganego bezpośrednim wtryskiem paliwa) z dodatkową jednostką elektryczną. Podczas, gdy motor spalinowy dostarcza 223 KM i 300 Nm, silnik elektryczny daje do dyspozycji 131 KM i 250 Nm. Moment napędowy przenoszony jest na obie osie – za przednie koła odpowiada „elektryk”, zaś za tylne „spalinówka”.
4,6 sekundy – zaledwie tyle potrzebuje i8, aby rozpędzić się do pierwszej „setki”. 250 km/h wynosi z kolei ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna. Co ważne, z doskonałymi osiągami idą w parze świetne parametry ekonomiczno-ekologiczne – zużycie paliwa wynosi 2-3 l/100 km, zaś emisja CO2 kształtuje się na poziomie 66 g/1 km.
Ujawnione dziś ekologiczne BMW doczekają się swojej publicznej premiery podczas wrześniowego autosalonu we Frankfurcie. Rozpoczęcie sprzedaży zaplanowano na rok 2013.