Elektryczna Toyota LQ jest autem... minusemisyjnym
Podczas rozpoczynającej się w tym tygodniu wystawy samochodowej w Tokio Toyota zaprezentuje na swoim stoisku prototypowy model LQ, który będzie się wyróżniał m.in. awatarem sztucznej inteligencji, autonomicznymi rozwiązaniami, a także możliwością oczyszczania powietrza z wybranych zanieczyszczeń.
Prototyp LQ to kolejne rozwinięcie Toyoty Concept-i, która po raz pierwszy zaprezentowana została na targach Consumer Electronics Show 2017. Nowy model jest wyposażony m.in. w system zautomatyzowanego prowadzenia oraz w Yui, interaktywnego awatara sztucznej inteligencji, który uczy się od kierowcy, by zapewnić mu jak najbardziej komfortowe warunki podczas jazdy. Toyota LQ będzie się wyróżniać również nieprzeciętnymi właściwości ekologicznymi.
Awatar sztucznej inteligencji Yui to wirtualny towarzysz podróży, który nie tylko może prowadzić rozmawę z kierowcą, ale również pomagać mu w określonych sytuacjach. Sztuczna inteligencja nawiązuje kontakt z kierowcą poprzez interaktywną komunikację głosową, system sygnałów, ostrzeżeń i innych funkcji, które w zależności od potrzeby wzmagają czujność kierowcy lub łagodzą stres. Służą do tego m.in. oświetlenie wnętrza, ustawienia klimatyzacji czy zapach w kabinie. Yui może także wybrać muzykę dostosowaną do otoczenia samochodu oraz dostarczyć informacje na tematy, które w tym momencie interesują kierowcę.
Również wyświetlacz Head-Up Display, wykorzystujący elementy oparte o rozszerzoną rzeczywistością, jest nowym rozwiązanie, które zwiększa możliwości tradycyjnego wyświetlacza. Informacje z systemów bezpieczeństwa czynnego oraz wskazówki nawigacji mogą być wyświetlane w trzech wymiarach na tle widoku przed przednią szybą. Wyświetlacz ma przekątną aż 230 cali i głębię od 7 do 41 metrów przed samochodem.
Do komunikacji z kierowcą wykorzystana została także podsufitka i podłoga. Wbudowane w nie światła przyjmują różne kolory, by zasygnalizować np., czy włączony jest tryb zautomatyzowanej czy też manualnej jazdy. Jednocześnie, w zależności od tego, do kogo zwraca się Yui, system podświetla miejsce na nogi kierowcy lub pasażera.
Toyota LQ jest wyposażona również w funkcję zautomatyzowanej jazdy na poziomie 4. Możliwości pojazdu zwiększa dodatkowo automatyczny asystent parkowania, który znajduje wolne miejsce i wprowadza na nie samochód bez udziału kierowcy. Wykorzystuje do tego liczne kamery, sonar, radar i mapy 2D, a także kamery zainstalowane przy miejscach parkingowych.
Toyota LQ posiada napęd w pełni elektryczny, który nie tylko nie emituje żadnych spalin, ale dodatkowo przyczynia się aktywnie do oczyszczania powietrza z zanieczyszczeń. Specjalna powłoka katalityczna podczas jazdy samochodu przetwarza ozon na cząsteczki tlenu. Ozon znajdujący się przy powierzchni ziemi tworzy fotochemiczny smog i jest szkodliwy dla zdrowia, powodując m.in. choroby układu oddechowego. Nowe rozwiązanie Toyoty w ciągu godziny jazdy oczyszcza z ozonu 1000 l powietrza z 60-procentową skutecznością. Co ciekawe, Toyota rozważa wprowadzenie tego typu rozwiązania do swoich produkcyjnych modeli.
Wnętrze Toyoty LQ ma futurystyczny kształt z minimalną liczbą widocznych elementów obsługi. Interfejs Yui jest umieszczony na środku tablicy przyrządów, a nawiewy klimatyzacji są niewidoczne. Fotel kierowcy posiada funkcję relaksacyjną oraz zwiększającą uwagę kierowcy. Jego siedziska są wypełnione komorami powietrznymi, w które wtłaczane jest powietrze z klimatyzacji. System pozwala wpływać na kierowcę w zależności od sytuacji na drodze – albo zwiększając jego czujność, albo uspokajając go. Kiedy systemy bezpieczeństwa samochodu rozpoznają, że kierowca jest zmęczony, zwiększają ciśnienie powietrza w oparciu, wspierając tym samym wyprostowaną postawę. Kiedy natomiast sytuacja na drodze pozwala się odprężyć, oparcie jest wypełniane powietrzem w takim kształcie, który sprzyja pogłębieniu oddechu przez kierowcę.