Elektryczna Kia e-Niro niejednego zaskoczy swoim zasięgiem
W pierwszych miesiącach przyszłego roku oferta Kii Niro powiększy się o kolejną wersję silnikową. Będzie to elektryczne e-Niro, które jednak może niejednego zaskoczyć całkiem pokaźnym zasięgiem jak na auto z tego typu napędem.
Jak podaje oficjalnie Kia, zasięg elektrycznego crossovera z naładowanymi do pełna bateriami i bez ich ponownego doładowania będzie wynosić 485 kilometrów w cyklu mieszanym (wg normy WLTP). Jednak według tej samej normy w cyklu miejskim Kia e-Niro będzie w stanie pokonać dystans nawet 615 km bez zatrzymywania się, co jest wynikiem lepszym do wielu modeli z konwencjonalnym napędem. Większy zasięg jest efektem zainstalowania w tym modelu innowacyjnych technologii do odzyskiwania energii elektrycznej. Wynik ten będzie jednak możliwy do uzyskania w wariancie z pojemniejszymi bateriami (64 kWh). Zasięg auta z mniejszym akumulatorem (39,2 kWh), po naładowaniu go do pełna, wynosi 312 km w cyklu mieszanym.
Po podłączeniu Kii e-Niro do szybkiej ładowarki o mocy 100 kW już po 54 minutach akumulator o pojemności 64 kWh będzie naładowany w 80%.
Na wyposażeniu e-Niro znajdziemy szereg technologii, które pozwolą zwiększyć wydajność akumulatora i poprawić zasięg samochodu. Poza systemem odzysku energii w trakcie hamowania, kierowca będzie mógł skorzystać z podpowiedzi nawigacji, która będzie sugerować najbardziej efektywne paliwowo trasy zależne od ukształtowania terenu na trasie przejazdu (CGC - asystent pokonywania zakrętów) i uwzględniające sytuację na trasie (PEC - asystent zarządzania energią w oparciu o przewidywany profil trasy). Dzięki tym podpowiedziom kierowca wie, kiedy np. może podróżować samochodem w trybie żeglowania, aby w ten sposób odzyskać dodatkową porcję energii.
Dwie opcje Kii e-Niro będą się od siebie różnić nie tylko pojemnością baterii, a tym samym zasięgiem, ale również silnikiem elektryczym. Wariant z pojemniejszym akumulatorem napędzany jest silnikiem o mocy 204 KM i maksymalnym momencie obrotowym 395 Nm. Wersja ta jest w stanie rozpędzić się do 100 km/h w 7,8 s. W odmianie bazowej z akumulatorem o pojemności 39,2 kWh współpracować będzie elektryczny motor o mocy 136 KM, jednak o identycznym maksymalnym momencie obrotowym jak mocniejsza wersja. W tej odmianie silnikowej osiągnięcie prędkości 100 km/h ze startu zatrzymanego będzie możliwe w ciągu 9,8 s.
Podobnie jak w wypadku Niro w wersji hybrydowej oraz Niro w wersji hybrydowej typu Plug-in, e-Niro ma napęd na przednie koła.
Pierwszy w pełni elektryczny crossover Kii w europejskiej specyfikacji zadebiutuje podczas październikowej wystawy samochodowej w Paryżu.