Elektromobilność według Hondy to nie tylko elektryczne samochody
Na wystawie we Frankfurcie mieliśmy możliwość poznania z bliska pierwszego elektrycznego auta Hondy. Przy okazji jednak Japończycy ogłosili kolejne etapy strategii „Electric Vision”, która zakłada inwestycje nie tylko w kolejne zelektryfikowane modele.
Honda e będzie pierwszym elektrycznym modelem japońskiej marki, który dołączy do hybrydowej odmiany SUV-a CR-V. Zgodnie ze strategią „Electric Vision” do roku 2025 cała europejska gama samochodów Hondy będzie wyposażona w zelektryfikowane układy napędowe. Już w przyszłym roku na europejskim rynku zadebiutuje hybrydowa Honda Jazz i będzie to jedyna odmiana napędowa dostępna w tym modelu.
Honda e jest wyposażona w silnik elektryczny, który będzie dostępny w dwóch wariantach mocy: 136 KM lub 154 KM, generujący moment obrotowy o wartości 315 Nm. To wystarczy, by Honda e osiągnęła prędkość 100 km/h po około 8 s. Akumulator o pojemności 35,5 kWh zapewnia zasięg do 220 km. Przy zastosowaniu ładowarki o większej mocy naładowanie baterii do 80% pojemności zajmie ok. 30 minut.
Pod względem stylistycznym Honda e będzie się wyróżniać m.in. dzięki zastosowaniu systemu bocznych kamer, który zastąpił konwencjonalne lusterka boczne. Obraz będzie następnie przekazywany do dwóch sześciocalowych ekranów wewnątrz auta. Rozwiązanie to zastosowane zostało po raz pierwszy w segmencie samochodów kompaktowych. Kolejną nowinką będą wysuwane klamki drzwi.
Wewnątrz auta znalazł się zajmujący całą szerokość, poziomy wyświetlacz najnowszej generacji z pięcioma ekranami. To m.in. dzięki niemu kierowca i pasażer będzie miał dostęp do skomunikowanego z siecią systemu audio-informacyjnego. Największą powierzchnię cyfrowej deski rozdzielczej zajmują dwa ekrany dotykowe LCD systemu informacyjno-rozrywkowego o przekątnej 12,3 cala.
Większością funkcji pokładowych można sterować za pośrednictwem dotykowego ekranu lub za pomocą poleceń głosowych. Intuicyjny Honda Personal Assistant (aktywowany po wypowiedzeniu słów „OK Honda”), korzystający z rozwiązań sztucznej inteligencji, jest zdolny do kontekstowego rozpoznawania mowy, dzięki czemu może prowadzić rozmowę i ułatwiać dostęp do wielu usług online. Nawet po wyjściu z auta będzie istniała możliwość pozostania z nim w kontakcie za pośrednictwem aplikacji na smartfony My Honda+.
Dodatkowe funkcje obsługi pojazdu elektrycznego obejmują kontrolę stanu baterii i informowanie o zasięgu, z uwzględnieniem wyników wyszukiwania stacji ładowania, przesyłanych do systemu nawigacyjnego samochodu z urządzenia mobilnego.
Ładowarka samochodowa Hondy
We Frankfurcie Honda zapowiedziała także zamiar wejścia na rynek energetyczny dzięki gamie urządzeń ładujących i rozwiązań zarządzających energią. Pierwszymi rynkami dla nowych usług będą Wielka Brytania i Niemcy, a w kolejnych latach inne kraje europejskie.
Honda wprowadzi m.in. ładowarkę, która umożliwia optymalne ładowanie prądem zmiennym. Zestaw do ładowania o maksymalnej mocy 7,4 kW (zasilacz jednofazowy) lub 22 kW (zasilacz trójfazowy) można zamontować na ścianie lub na podwyższeniu. Urządzenie o takich parametrach pozwala właścicielom Hondy e na naładowanie baterii do 100% pojemności w czasie 4,1 h z gniazda instalacji 32-amperowej – znacznie szybciej niż przez standardowe gniazdko ścienne.
Ponadto we współpracy ze specjalistami z firmy ubitricity Honda zamierza uruchomić punkty ładowania instalowane w słupach oświetleniowych, a kabel ładowania każdego z pojazdów, wyposażony w mobilny taksometr, powiąże koszty ładowania z taryfą klienta, co pozwoli wyeliminować potrzebę subskrypcji u kilku dostawców energii.
Układ zarządzania energią Honda Power Manager
Prototypowy układ zarządzania energią Honda Power Manager to system ładowania zwrotnego, który włącza pojazdy elektryczne do inteligentnej sieci energetycznej. Układ “vehicle-to-grid” umożliwia akumulowanie oraz przesył energii elektrycznej między pojazdami elektrycznymi a siecią, domami i firmami, inteligentnie równoważąc zapotrzebowanie na prąd i wspomagając jego efektywne magazynowanie. Honda opracowała tę technologię zwrotnego transferu energii we współpracy ze specjalistami EVTEC. Testy tej technologii prowadzone będą do momentu jej komercjalizacji planowanej na początek 2020 r.
Na stoisku Hondy zaprezentowany został również system efektywnego magazynowania energii pozyskiwanej ze źródeł odnawialnych i uwalnianie jej dzięki inteligentnemu systemowi z powrotem do instalacji domowej lub sprzedawanie wprost do sieci energetycznej, co w przyszłości może przynieść zyski właścicielom samochodów elektrycznych. Testowy Projekt wdrożono w Londynie we współpracy z lokalnymi władzami. Energia może być wykorzystywana do ładowania samochodów elektrycznych, zasilania budynków i redystrybucji nadmiaru prądu z powrotem do sieci publicznej, jeśli zajdzie taka potrzeba.