Elegancki i sportowy - Seat Cordoba
Pierwszy model SEATa Cordoba pojawił się na rynku już w 1994 roku i od razu zyskał popularność wśród klientów zainteresowanych kompaktowym, wszechstronnym sedanem o proporcjonalnym nadwoziu. Dzięki przestronności i komfortowi, mógł cieszyć się nim nie tylko kierowca, ale i reszta jego rodziny.
<strong>
Pierwszy model SEATa Cordoba pojawił się na rynku już w 1994 roku i od razu zyskał popularność wśród klientów zainteresowanych kompaktowym, wszechstronnym sedanem o proporcjonalnym nadwoziu. Dzięki przestronności i komfortowi, mógł cieszyć się nim nie tylko kierowca, ale i reszta jego rodziny.
</strong>
Najnowszy model tego auta otwiera kolejny rozdział w historii SEATa Cordoba, łącząc wszystkie atuty swojego poprzednika z cechami wyróżniającymi nową generację produktów SEATa. Nowa Cordoba to kolejny dowód na to, że SEAT jest firmą, która tworząc samochody inspirowane sportem, wiedzie prym także w sferze wzornictwa. Obydwie te cechy widoczne są w mistrzowskich liniach aut koncepcyjnych - Salsa i Tango - a także znajdują odzwierciedlenie w firmowym sloganie "SEAT auto emoción". Innowacyjne i sportowe, a jednocześnie ciepłe i naturalne linie pojazdów szybko stają się znakiem firmowym SEATa.
Rajdowy rodowód
Zwarte kształty, wyrazisty przód, charakterystyczna i aerodynamiczna klinowata sylwetka, szerszy rozstaw kół... wszystkie te cechy nowej Cordoby sugerują siłę, charakter, osobowość, a przede wszystkim sportowe zacięcie. Nowa Cordoba jest godna miana dziedzica sportowej tradycji marki, bo przecież to właśnie na bazie jej poprzednika SEAT zbudował auto klasy WRC, które z powodzeniem walczyło w rajdach World Rally Championship.
W nowej sylwetce akcenty sportowe i czynniki decydujące o wszechstronności pojazdu rozłożone są równomiernie. Czterodrzwiowa większa kabina i większy bagażnik to tylko niektóre z jego cech. Nowa Cordoba prezentuje się bardziej atrakcyjnie i jest wygodniejsza od poprzednika, zaś klient ma do wyboru szeroką ofertę silników, które zadowolą nawet najbardziej wymagającego kierowcę. Pojazd oferuje także bogatsze wyposażenie podnoszące bezpieczeństwo - we wszystkich wersjach standardowo dostępny jest ABS oraz dwie czołowe poduszki powietrzne.
Nowa Cordoba została opracowana równolegle z Ibizą i naturalnie szereg innowacji technicznych jest wspólnych dla obydwu aut. Pod względem wzornictwa Cordoba to jednak zupełnie inne auto. Jak przystało na pojazd o bardziej rodzinnym charakterze, trójbryłowe czterodrzwiowe nadwozie wydaje się być bardziej dystyngowane i eleganckie. Taki styl nie ujmuje jednak nic z ognistego temperamentu charakteryzującego nowe auta marki SEAT.
Jakość i technologia
Zarówno w fazie projektowania, jak i produkcji pojazdu obowiązywały i stosowane są najwyższe normy jakościowe i nowoczesne technologie, wyznaczające nowe standardy w tych dziedzinach. Strona twórcza prac prowadzonych w Centrum Technicznym w Martorell została zoptymalizowana dzięki wprowadzeniu najnowocześniejszych "wirtualnych" procesów projektowania i konstruowania.
Warto także zwrócić uwagę na materiały zastosowane w nowym modelu. Podwozie wykonane z wysokowytrzymałej stali jest w całości galwanizowane, a producent udziela na nie 12-letniej gwarancji na perforację blach. Zaawansowane techniki montażowe, takie jak zgrzewanie laserowe, umożliwiły konstruowanie lżejszych, a jednocześnie solidniejszych elementów oraz uzyskanie wyjątkowego poziomu wykończenia.
Atuty "zwinnego podwozia"
Nowa Cordoba, to kolejny SEAT, w którym zastosowano koncepcję "zwinnego podwozia" opracowaną w Centrum Technicznym w Martorell. Efektywność tej koncepcji została już dowiedziona w modelach Ibiza i Leon Cupra R.
Koncepcja "zwinnego podwozia" ta polega na połączeniu starannie zestrojonego zawieszenia ze sztywniejszymi amortyzatorami i bardziej miękkimi sprężynami, elastycznych tulei metalowo-gumowych ("silentbloków") oraz niskoprofilowych opon z inteligentnym programem, który dostosowuje silę wspomagania układu kierowniczego do warunków jazdy i prędkości pojazdu. Osiągnięto w ten sposób większą precyzję prowadzenia oraz bardziej bezpośrednie i pewniejsze działanie układu kierowniczego we wszystkich sytuacjach. Koncepcja ta określana jest także skrótem DSR (ang. Dynamic Steering Response.).
Moc diesla: 1.9 TDi - 130 KM
Rewolucja dokonała się także w ofercie silników napędzających nową Cordobę. Trzy silniki benzynowe i trzy diesle tworzą szeroką ofertę jednostek o mocy od 64 do 130 KM.
Najwyższymi osiągami może poszczycić się jednostka 1.9 TDi o mocy 130 KM (96kW), której po raz pierwszy w Cordobie towarzyszy precyzyjna sześciobiegowa przekładnia. Oferta silników Diesla obejmuje także turbodoładowaną jednostkę 1.9 TDi o mocy 100 KM (74kW) i wolnossącą 1.9 SDi o mocy 64 KM (47 kW).
W ofercie silników benzynowych znajdują się dwie spokrewnione ze sobą jednostki czterocylindrowe o pojemności 1.4 litra: jedna z nich osiąga moc 75 KM (55 kW) i dostępna jest z pięciobiegową manualną skrzynią biegów lub z czterobiegową skrzynią automatyczną; drugi z silników 1.4 ma moc 100 KM (74 kW). W niektórych krajach dostępna będzie także przeznaczona wyłącznie na eksport Cordoba wyposażona w nowy silnik benzynowy 1.2 12V o mocy 64 KM (47 kW).
Cordoba oferowana jest w trzech wersjach wyposażenia - Stella, Sport i Signo. Wyposażenie wersji podstawowej Stella obejmuje ABS, dwie czołowe poduszki powietrzne, elektryczno-hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego, elektryczne podnośniki szyb, zdalnie sterowany centralny zamek oraz sprzęt audio dobrej klasy. Wersja Sport, dostępna z mocniejszymi silnikami, skierowana jest do kierowców, którym zależy przede wszystkim na osiągach, zaś wersja Signo ma z kolei bardziej luksusowy charakter.
Dzięki bogactwu atrakcyjnych opcji podnoszących walory estetyczne, komfort i bezpieczeństwo, każdy kierowca może jeszcze lepiej dostosować Cordobę do własnych potrzeb i upodobań.
Producent oferuje kilka zupełnie wyjątkowych opcji, takich jak układ kontroli trakcji (TCS), elektroniczny program stabilizujący (ESP) i reflektory ksenonowe, a także system dynamicznej nawigacji satelitarnej, który potrafi zaplanować nową trasę w razie pogorszenia się warunków jazdy.
DESIGN
Rodzinne koneksje
Wyniki doświadczeń zdobytych przez firmę SEAT w wyczynowych imprezach World Rally Championship widoczne są w każdym samochodzie tej marki - a zwłaszcza w Cordobie, na podstawie której SEAT opracował swoje auto klasy WRC. Sportowy charakter podkreślają wyjątkowe elementy stylistyki pochodzące wprost z pojazdu koncepcyjnego Salsa.
Przód nowej Cordoby stał się bardziej wyrazisty. Większe wloty powietrza, potężne reflektory - dostępne także z żarówkami ksenonowymi - przykryte kloszami z przezroczystego poliwęglanu o opływowym kształcie oraz dynamiczna linia maski silnika równoważą muskularne kształty przednich błotników i sprawiają, że przód auta wydaje się niższy.
Sportowy charakter widać wyraźnie w tylnej części nadwozia, która sugeruje doskonałe osiągi mimo braku krzykliwych akcesoriów. Wśród stylistycznych akcentów tyłu znajduje się dyskretna lotka o aerodynamicznym kształcie zintegrowana z klapą bagażnika oraz odpowiednio wystylizowane tylne lampy zespolone z przezroczystymi kloszami. Trzecie światło "stop" zostało wbudowane w pokrywę bagażnika.
Charakterystyczne dla nowych linii modelu są także zderzaki w kolorze nadwozia zachodzące daleko na boki auta oraz boczne listwy ochronne - obydwa te elementy doskonale komponują się z sylwetką pojazdu. Kolejne typowe dla pojazdów marki SEAT akcenty to antena dachowa typu "żądło" z zabezpieczeniem przed kradzieżą oraz stały już element w pojazdach tej marki - duże logo SEAT na klapie bagażnika, będące jednocześnie uchwytem służącym do jego otwierania.
Wysoko poprowadzona i wznosząca się linia okien oraz szerszy rozstaw kół podkreślają kompaktowy charakter proporcji nadwozia. Mimo to, nowy sedan SEATa o sportowym zacięciu jest większy od swojego poprzednika. Nowa Cordoba jest o 117 mm dłuższa, o 58 mm szersza i o 17 mm wyższa, a rozstaw osi zwiększono w niej o 17 mm... to wszystko znajduje odzwierciedlenie w obszerniejszych wymiarach wnętrza, które dostarcza pasażerom więcej komfortu.
Doskonałe wykończenie
Troska o szczegóły przejawia się w wyglądzie zgrzewów wykonanych techniką laserową, łączących poszczególne elementy nadwozia. Taki system pozwala uzyskać bardziej gładkie i regularne łączenia bez przetłoczeń czy wystających krawędzi. Nowa technika spawania nadwozia wymusiła także poniekąd opracowanie nowego systemu mocowania bagażnika dachowego, który można wykorzystać do przewozu nart, roweru, deski surfingowej czy tradycyjnego bagażu.
Ostateczny efekt cieszy nie tylko zmysł wzroku. Czystość formy i staranność wykończenia dobrze wpłynęły także na własności aerodynamiczne, które zwiększają komfort i osiągi. Współczynnik oporu powietrza w nowej Cordobie wynosi 0,30 - co oznacza poprawę o 6% w stosunku do poprzedniego modelu.
Wszystkie te cechy występują oczywiście już od podstawowej wersji Stella. Wersje o bogatszym wyposażeniu - Sport i Signo - wyróżnia zastosowanie podwójnych reflektorów oraz wydajnych lamp przeciwmgłowych wbudowanych w dolną cześć zderzaka. Charakterystycznym elementem w wersji Signo jest chromowana obwódka wokół centralnej części atrapy chłodnicy. Do standardowego wyposażenia wersji Sport i Signo należą także 15-calowe obręcze kół z lekkiego stopu, zaś wersję Sport można zamówić z imponującymi rozmiarem obręczami o średnicy 16 cali.
Sportowa atmosfera
Płynne, starannie wyprofilowane linie wnętrza doskonale komponują się ze sportowym wyglądem przedziału pasażerskiego. Wysoko przebiegająca linia okien, deska rozdzielcza zachodząca na drzwi, wyraźnie zarysowane okrągłe otwory układu przewietrzania, konsola centralna zakrzywiona w stronę kierowcy oraz sportowe siedzenia tworzą w sumie idealną atmosferę do prowadzenia pojazdu.
Zza grubej trzyramiennej kierownicy z regulacją w pionie i poziomie kierowca może obserwować panel instrumentów, osadzony głęboko w obudowie zapobiegającej powstawaniu refleksów światła. Dwóm głównym zegarom - prędkościomierzowi i obrotomierzowi - towarzyszą dwa mniejsze pokazujące temperaturę płynu chłodzącego i poziom paliwa w zbiorniku.
Panel instrumentów w nowej Cordobie może otrzymać dwa różne rodzaje wykończenia. W wersjach Stella i Sport jest on wykonany z ciemnoszarego plastiku, zaś w wersji Signo jest dwukolorowy - ciemnoszary na dole, z czarnym miękkim profilem o specyficznej fakturze u góry. Takie wykończenie otrzymują też standardowo wersje Sport z silnikiem TDi 130 KM i wersje ze skórzaną tapicerką.
Obydwa rodzaje deski rozdzielczej produkowane są w specjalnej technologii, z zastosowaniem tzw. podwójnego wtrysku. Niewidzialne spojenie pokrywy czołowej poduszki powietrznej po stronie pasażera formowane jest za pomocą lasera wykonującego mikroperforacje. W ten sposób udało się wyeliminować tradycyjne metalowe zawiasy, co ułatwia to montaż i sprzyja wykorzystaniu surowca wtórnego.
Wszystko w zasięgu ręki
Wszystkie przełączniki znajdują się w zasięgu ręki kierowcy. Większość z nich umieszczono na konsoli centralnej - są tam przyciski sterujące klimatyzacją, sprzętem audio (radioodtwarzaczem kasetowym lub CD z ośmioma głośnikami, z możliwością zamontowania zmieniarki na 6 CD w schowku na rękawiczki) i systemem nawigacji. Przełączniki sterowania podnośnikami szyb, centralnym zamkiem i lusterkami bocznymi znajdują się na drzwiach od strony kierowcy, w górnej ich części.
Dzięki wprowadzeniu kilku udogodnień w postaci dodatkowych schowków, auto stało się bardziej praktyczne. Oprócz tradycyjnego "schowka na rękawiczki" po stronie pasażera oraz dużych kieszeni w obydwu drzwiach przednich, nowa Cordoba posiada dodatkowy schowek w desce rozdzielczej po stronie kierowcy, poniżej przełączników świateł. W konsoli centralnej znajduje się praktyczny uchwyt na kubki (w niektórych wersjach) oraz dwa kolejne schowki: pod sprzętem audio oraz za popielniczką. Listę praktycznych schowków w kabinie kończy niemała i funkcjonalna szuflada pod fotelem pasażera.
Więcej przestrzeni w środku i większy bagażnik
Większe wymiary zewnętrzne przekładają się także na bardziej przestronne wnętrze, które jest obecnie szersze, wyższe i dłuższe niż w poprzednim modelu. Więcej miejsca na wysokości głowy i ramion oraz dodatkowa przestrzeń na nogi znajduje odzwierciedlenie w tzw. "wymiarze komfortu" - czyli odległość od pedaliery do tylnego oparcia, która wzrosła o 56 mm.
Nowe, dopasowane do sylwetki przednie fotele zostały zaprojektowane z uwzględnieniem anatomii człowieka i posiadają regulacje w pionie. Regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach także ułatwia znalezienie idealnej pozycji do prowadzenia pojazdu.
Drzwi w nowej Cordobie otwierają się szeroko, co podnosi komfort zwłaszcza przy zajmowaniu miejsc z tyłu. Tylna kanapa może pomieścić trzech pasażerów i wyposażona jest w dwa zagłówki o regulowanej wysokości, punkty mocujące fotelik dziecięcy w systemie Isofix oraz możliwość złożenia w całości lub części, w celu powiększenia przestrzeni bagażowej.
Bagażnik w nowym modelu ma pojemność 485 litrów. Jest to o 30 litrów więcej w porównaniu do poprzednika, mimo zastosowania pełnowymiarowego koła zapasowego. W bagażniku znajdują się także specjalne uchwyty mocujące, do których można przytwierdzić przewożone przedmioty.
Podsumowując, nowa Cordoba jest po prostu większym samochodem. Zarówno z przodu, jak i z tyłu jest więcej miejsca na nogi i ramiona, a dach nad tylną kanapą znajduje się znacznie wyżej niż w poprzedniku. W porównaniu z nim, nowa Cordoba ma o 24 mm więcej miejsca na wysokości ramion z przodu i o 23 mm więcej z tyłu. Pasażerowie tylnej kanapy mają o 32 mm więcej miejsca na nogi i o 13 mm na wysokości głowy. Generalnie, nowa Cordoba jest jeszcze wygodniejsza od poprzedniego modelu.
KONSTRUKCJA
Inteligentny proces, wysoka jakość
Do optymalizacji parametrów projektu, uproszczenia elementów, obniżenia masy i podniesienia jakości konstrukcji w fazie opracowywania nowej Cordoby przyczyniło się zastosowanie wspomaganej komputerowo techniki projektowania, "wirtualnej rzeczywistości", robotów i technologii zgrzewania laserowego.
Wykorzystanie kalkulacji gotowych elementów i projektowania wspomaganego komputerowo (CAD) znacząco przyspieszyło proces konstruowania od fazy zdefiniowania produktu do prototypu. Dowodem bardziej efektywnego zaprojektowania elementów jest uproszczenie kształtów, optymalizacja połączeń i poprawa własności dynamicznych. Sztywność strukturalną podwozia udało się zwiększyć o 30%, co oznacza lepsze zabezpieczenie przedziału pasażerskiego - lepsze nawet niż określają to rygorystyczne wymogi amerykańskiego testu na przewrócenie auta (roll-over).
Osiągnięcie tak wysokiej sztywności skrętnej należy zawdzięczać także zastosowaniu wysokowytrzymałej stali nowej generacji. Nie tylko minimalizuje ona skutki uderzenia, ale sprawia, że ewentualna naprawa jest łatwiejsza. Korzyść dla klienta to niższe stawki ubezpieczeniowe i koszty napraw.
Zastosowania nowych technik projektowania nie ograniczono jednak wyłącznie do elementów metalowych. Znaczne obniżenie masy pojazdu udało się osiągnąć dzięki zastąpieniu izolacji podłogi i panelu czołowego z PCV poprzez naniesienie opływowej warstwy proplylenowej zwanej "aeroflooring", która podnosi własności aerodynamiczne i zmniejsza poziom hałasu. Ten rodzaj tworzywa jest nie tylko lżejszy, ale także łatwiejszy do przeróbki jako surowiec wtórny - oto kolejny przykład troski firmy SEAT o środowisko naturalne.
Rzeczywistość wirtualna
Prace konstrukcyjne nad nową Cordobą realizowane były wyłącznie w Centrum Technicznym SEATa w Martorell. Na etapie prototypu, Dział Kalkulacji Technicznych przeprowadził badania nad zachowaniem się poszczególnych elementów pojazdu wykorzystując wyrafinowane programy symulacyjne Pam-Crash i Powerflow.
Przy pomocy programu Pam-Crash przeprowadzono symulacje wszystkich testów zderzeniowych badających zachowanie konkretnego elementu lub całego pojazdu. Na podstawie wyników dokonano optymalizacji struktury podwozia, a także określono kształt paneli, profili, przetłoczeń, podłużnic i belek wzmacniających. W kalkulacjach uwzględniono także niezbędną grubość poszczególnych elementów, uzależnioną od naprężeń, jakie będą na nie działały. Na podstawie wyników uzyskanych w fazie badań wirtualnych ustalono cele testów zderzeniowych przeprowadzanych z udziałem prawdziwych pojazdów.
W podobny sposób, przed przeprowadzeniem testów dynamicznych w świecie rzeczywistym, projekt Cordoby poddany został obróbce za pomocą wyrafinowanego narzędzia Powerflow, które symuluje warunki rzeczywiste i sprawdza własności aerodynamiczne pojazdu. Powerflow to praktycznie wirtualny tunel aerodynamiczny wykorzystywany do dopracowywania własności pojazdów pod tym względem. Na długo przed powstaniem metalowego prototypu, kształty wirtualnej Cordoby zoptymalizowano pod względem oporu czołowego, zachowania pod wpływem podmuchów bocznych, wznoszenia przodu i tyłu oraz chłodzenia hamulców i silnika.
SEAT to jeden z nielicznych producentów samochodów w Europie, który wykorzystuje opisane wcześniej programy w fazie konstruowania pojazdów. W Centrum Technicznym SEATa zastosowanie technik wirtualnych w tworzeniu aut obejmuje także inne obszary. Potężne komputery i najnowsze oprogramowanie wykorzystywane są w kalkulacjach technicznych i badaniach nad układami klimatyzacji i tłumieniem wibracji i hałasu. Konstrukcja otworów układu przewietrzania wnętrza analizowana jest pod kątem większej wydajności przepływu i szybszego odparowywania wilgoci z okien. Badania nad wibracjami i akustyką wykrywają hałas i wibracje powstające podczas jazdy, służą zlokalizowaniu ich pochodzenia oraz zmianie konstrukcji poszczególnych elementów, w celu wyeliminowania tych niedoskonałości.
Zgrzewanie laserowe
W konstrukcji nowej Cordoby szerokie zastosowanie znalazła technika zgrzewania laserowego. Wykorzystano ją w montażu głównych paneli drzwi, przy zgrzewaniu arkuszy blachy o różnej grubości jeszcze przed tłoczeniem (proces zwany "Tailored Blank", który pomaga zmniejszyć masę części nie narażonych na naprężenia i otrzymać bardzo wytrzymałe i lekkie elementy) oraz do zgrzewania skomplikowanych kształtów. Kolejna korzyść z zastosowania technologii laserowej to elegantsze i bardziej gładkie wykończenie długich spawów i bardziej jednolity wygląd elementów niż ma to miejsce w przypadku tradycyjnego zgrzewania elektrycznego.
Tak precyzyjne techniki montażowe zaowocowały większa sztywnością konstrukcji i przyczyniły się do minimalizacji powstawania hałasu, wibracji i stuków. Hałasy powodowane przez opływające powietrze, opony i pracę podzespołów mechanicznych ograniczono do minimum także dzięki nowym uszczelnieniom drzwi i okien, sztywniejszemu zamocowaniu tłumika, nowym punktom montażowym i wspornikom silnika, przegrodom akustycznym zainstalowanym w pustych przedziałach podwozia (tylko dzięki temu hałas dochodzący z drogi został obniżony aż o 3 decybele), oraz oczywiście dzięki intensywnym pracom prowadzonym tunelu aerodynamicznym. Wszystko to pozwoliło obniżyć współczynnik aerodynamiczny o 6% w stosunku do poprzedniego modelu, do wartości 0,30.
Najnowsza technologia w fabryce w Martorell
Fabryka SEATa w Martorell, która w 2003 roku będzie obchodzić dziesiątą rocznicę powstania, jest jednym z najnowocześniejszych zakładów w Europie. Decyduje o tym zaawansowany system logistyczny oraz elastyczny proces produkcji. W bieżącym roku SEAT zainstalował w Martorell trzy nowe stanowiska do zgrzewania laserowego. Technologia produkcji pozwalająca na łączenie elementów karoserii o skomplikowanych kształtach za pomocą praktycznie niewidocznych zgrzewów, stanowi duży atut.
Każde z trzech stanowisk posiada trzy generatory wiązki laserowej i zaopatrzone jest w 14 głowic zgrzewających, osadzonych na ramionach robotów. "Inteligentne" generatory przesyłają do głowic wiązkę o dokładnie określonej sile, zgodnie z potrzebami wynikającymi ze specyfiki procesu produkcji.
Zastosowanie tej technologii przyczyniło się do znacznego wzrostu wydajności. Na stanowiskach laserowych może zostać zmontowanych 1300 nadwozi dziennie, a na wykonanie około siedmiu metrów zgrzewów w każdym nadwoziu roboty potrzebują zaledwie dwóch minut.
PODWOZIE
"Zwinny" to moje drugie imię...
Bezpieczeństwo czynne, dynamika i superszybkie reakcje to nieodłączne cechy sportowego podwozia, które można podsumować jednym słowem: zwinność.
Sportowe podwozie można porównać do precyzyjnie działającego instrumentu - a nową Cordobę zbudowano właśnie z uwzględnieniem tego aspektu. Centrum Techniczne w Martorell opracowało takie nastawy zawieszenia, które doskonale sprawdzają się przy dynamicznej jeździe.
Nowa, choć znana już z modeli Ibiza i Leon Cupra R, koncepcja "zwinnego podwozia" zastosowana jest we wszystkich wersjach nowej Cordoby. Ta innowacyjna koncepcja określana jest także angielskim skrótem DSR (Dynamic Steering Response).
"Zwinne podwozie" czyli nowa jakość
Koncepcja DSR odróżnia nową Cordobę od jej poprzednika i konkurentów. Połączenie sztywniejszych amortyzatorów, bardziej miękkich sprężyn, elastycznych tulei metalowo-gumowych, niskoprofilowych opon i inteligentnego wspomagania układu kierowniczego daje w efekcie zwiększoną precyzję prowadzenia i poczucie bardziej bezpośredniego panowania nad samochodem bez względu na warunki jazdy.
Znaczna ewolucja w stosunku do poprzedniej generacji Cordoby dokonała się w geometrii kolumn MacPhersona w przednim zawieszeniu. Trzyelementowa rama pomocnicza składa się z solidnego tłoczonego stalowego modułu oraz dwóch konsoli aluminiowych mieszczących tylko przekładnię kierowniczą i wahacze. Przekonstruowane kolumny sprężynująco - amortyzujące zamocowane są sztywno, co zwiększa precyzję kierowania.
Kolejna innowacja polega przymocowaniu drążka stabilizującego do amortyzatora w celu ograniczenia do minimum efektów przemieszczania się koła w pionie. Umożliwiło to zastosowanie mniej masywnego drążka, który pomimo mniejszej średnicy (18 mm) nie stracił nic ze swej skuteczności.
Nowe technologie trafiły także do tylnego zawieszenia, w którym pasywnie sterowana tylna belka została wygięta za pomocą strumienia wody o bardzo wysokim ciśnieniu - profil rurowy zyskał zatem kształt litery U. W ten sposób zwiększono odporność na skręcanie tego elementu i wyeliminowano dodatkowy drążek stabilizujący z tyłu.
Dzięki opracowanym przez Centrum Techniczne SEATa nowym silentblokom o potrójnych złączeniach, tylny pasywny element skrętny działa teraz bardziej precyzyjnie. Nowe silentbloki charakteryzują się znaczną sztywnością osiową, a jednocześnie relatywnie dużą elastycznością skrętną. Boczne podparcie, jakie zapewniają te elementy wyraźnie skróciło czas reakcji i zwiększyło zwrotność samochodu.
Rozdzielenie sprężyn i amortyzatorów w tylnym zawieszeniu przyniosło dalsze korzyści. Możliwe stało się zastosowanie gumowych podkładek amortyzujących o zmiennej gęstości, które twardnieją w miarę nacisku i optymalizują komfort jazdy. Elementy zawieszenia nie "wchodzą" do bagażnika, a zatem jest on tak szeroki, jak tylko pozwalają na to zewnętrzne wymiary auta.
Unikatowy "wahadłowy" system zawieszenia silnika w Cordobie to kolejna innowacja przyczyniająca się do zwiększenia efektywności działania podwozia. Zamiast tradycyjnego trójkątnego podparcia, zastosowano system złożony z dwóch górnych wsporników i poziomej umieszczonej niżej klamry, który uniezależnia zespół napędowy od ramy pomocniczej, a zatem moment bezwładności powstający podczas przyspieszania i hamowania nie przenosi się na strukturę zawieszenia.
Elektryczno-hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego
Jednym z podstawowych elementów DSR jest elektryczno-hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego. Wykorzystuje ono elektryczną pompę o zmiennej wydajności, która steruje siłą wspomagania w zależności od stylu jazdy. Wspomaganie działa z większą siłą podczas manewrowania z niskimi prędkościami i stopniowo zanika w miarę wzrostu prędkości.
Oceną zapotrzebowania na siłę wspomagania w danej sytuacji zajmuje się moduł sterujący znajdujących się pompie, który przetwarza informacje otrzymane z czujnika na kolumnie kierownicy (mierzącego jej prędkość obrotową) i z magistrali CAN-Bus (car data network). Stosownie do stylu jazdy, kąta obrotu koła kierownicy oraz prędkości pojazdu, program zapewnia odpowiednią siłę wspomagania.
Z uwagi na to, że system działa niezależnie od silnika, nie wykorzystuje on jego mocy i jest niezależny od prędkości obrotowej jednostki napędowej. Poza tym zużywa on do 20 razy mniej energii niż konwencjonalny system wspomagania. Tym samym, jako integralna część "zwinnego podwozia" układ wspomagania także przyczynia się do zwiększenia dynamiki nowej Cordoby. Reakcja na ruchy kierownicy jest znaczenie szybsza, a kierowca ma wrażenie bardziej bezpośredniego kontaktu z kołami i nawierzchnią drogi.
Sportowa wersja "zwinnego podwozia"
Kierowcom, którzy lubią prowadzić auto bardziej dynamicznie, SEAT oferuje model Cordoba w wersji Sport, wyposażony w zawieszenie i zmienionej charakterystyce sprężyn i amortyzatorów, zapewniające jeszcze większą zwinność.
BEZPIECZEŃSTWO
Dwie czołowe poduszki powietrzne i ABS w wyposażeniu standardowym
Podczas opracowywania nowego SEATa Cordoba szczególną uwagę przywiązywano do aspektów bezpieczeństwa. Oprócz sztywnej kabiny, która gwarantuje doskonałą ochronę wszystkim pasażerom, w nowej konstrukcji zastosowano także bezpieczną (łamaną) kolumnę kierownicy i pedalierę, dwie czołowe poduszki powietrzne, poduszki boczne, hamulce z układem ABS, układ kontroli trakcji TCS, elektroniczny program stabilizujący ESP oraz układ EBA zwiększający siłę działania hamulców w razie nagłego hamowania.
Do standardowego wyposażenia wszystkich wersji nowej Cordoby należy ABS - układ stanowiący prawdziwy przełom w dziedzinie bezpieczeństwa czynnego. TCS jest częścią standardowego wyposażenia tylko w wersji 1.9 TDi 130 KM, ale można go zamówić jako opcję do wszystkich pozostałych modeli za wyjątkiem wersji z silnikiem SDi 64 KM.
ESP z EBA: stabilizacja i skuteczne hamowanie
Jednym z elementów wpływających na poprawę bezpieczeństwa czynnego jest elektroniczny program stabilizujący ESP, dostępny we wszystkich wersjach za wyjątkiem odmiany z silnikiem SDi 64 KM. System ten kontroluje poślizg kół, automatycznie uruchamiając hamulce na poszczególnych lub na wszystkich kołach, bądź zmniejszając wartość momentu napędowego silnika - tak aby pomóc kierowcy opanować pojazd w trudnej sytuacji.
Układ ESP można odłączyć za pomocą przycisku znajdującego się obok dźwigni hamulca ręcznego. Jeżeli jednak na podstawie sposobu naciśnięcia pedału hamulca system wykryje niebezpieczną sytuację, działanie ESP zostanie automatycznie aktywowane. Układ włącza się także samoczynnie po każdym uruchomieniu samochodu.
Z ESP zintegrowany jest nowy układ wspomagania hamowania EBA. W sytuacjach awaryjnych, EBA zapewnia, że wykorzystywana jest pełna zdolność hamowania pojazdu aż do jego całkowitego zatrzymania, nawet jeżeli kierowca minimalnie zwolni nacisk na pedał. W tym samym czasie ABS zapobiega wpadnięciu samochodu w poślizg.
Układ hamulcowy modelu Cordoba spełnia najostrzejsze wymagania. Nawet wersje podstawowe wyposażono w wentylowane tarcze z przodu (o średnicy 256 mm) i 200-milimetrowe hamulce bębnowe z tyłu. Modele z ESP i wszystkie wersje z silnikami o mocy 100 KM lub więcej posiadają z tyłu hamulce tarczowe o średnicy tarcz 232 mm. W wersji z potężnym silnikiem 1.9 TDi 130 KM średnicę przednich tarcz hamulcowych zwiększono do 288 mm.
Możliwość odłączenia poduszki czołowej pasażera
Wszystkie wersje nowej Cordoby posiadają standardowo dwie poduszki czołowe. Jeżeli na przednim siedzeniu, w specjalnym foteliku przewożone jest dziecko lub niemowlę, poduszkę pasażera można odłączyć. Funkcja ta dostępna jest standardowo w wersjach Signo i jako opcja w wersjach Stella i Sport. Odłączenie poduszki następuje poprzez przekręcenie kluczyka zapłonu w specjalnym zamku ukrytym w schowku na rękawiczki. Fakt odłączenia poduszki sygnalizowany jest ostrzegawczym światełkiem na centralnej konsoli.
Charakterystyka poduszek bocznych, stanowiących element wyposażenia standardowego w wersjach Sport i Signo oraz dodatkowego w wersjach Stella, także uległa zmianom. Ich objętość zwiększono z 9 do 13 litrów, w celu zapewnienia większej ochrony klatki piersiowej i bioder pasażerów w przypadku kolizji bocznej. W modelach, w których można odłączyć poduszkę czołową, równocześnie następuje także odłączenie poduszki bocznej.
W momencie kolizji uruchamia się również dodatkowa funkcja podnosząca bezpieczeństwo: aktywacja poduszki powietrznej powoduje wysłanie magistralą CAN-Bus sygnału, który automatycznie odblokowuje drzwi i włącza oświetlenie wnętrza oraz światła awaryjne.
Przedział pasażerski odporny na deformacje
Struktura nadwozia nowej Cordoby oparta jest na sześciu przeplatających się pierścieniach - po trzy w płaszczyźnie poziomie i pionowej. Taka konstrukcja, wykonana z wysokowytrzymałej stali, tworzy bardzo odporną klatkę bezpieczeństwa, która do minimum ogranicza deformację przedziału pasażerskiego w razie kolizji.
Kolejnym zagrożeniem, które w nowej Cordobie wyeliminowano, jest możliwość przemieszczenia niektórych elementów w głąb kabiny w razie kolizji. Aby tego uniknąć, w nowym modelu zastosowano bezpieczną (łamaną) kolumnę kierownicy i pedalierę.
W przypadku silnego zderzenia czołowego kolumna kierownicy może zostać wepchnięta do środka i spowodować obrażenia ciała kierowcy. W celu uniknięcia lub zmniejszenia konsekwencji takiej sytuacji, kolumna kierownicy w modelu Cordoba posiada strefy absorbujące energię uderzenia w pobliżu pedaliery oraz na złączeniach koła kierownicy. W razie kolizji, połączone teleskopowo tuleje wsuwają się jedna w drugą, zmniejszając ryzyko uszkodzenia klatki piersiowej kierowcy.
Nowym elementem wpływającym na zwiększenie bezpieczeństwa jest łamana pedaliera. Podobnie jak kolumna kierownicy, w przypadku zderzenia czołowego pedały sprzęgła i hamulca mogą przemieścić się do wewnątrz kabiny powodując obrażenia stóp i kostek. Nowy system powoduje, że pedaliera przesuwa się do przodu nie raniąc stóp - nawet jeśli, jak to zwykle bywa w chwili kolizji, kierowca naciska na hamulec.
Nowa Cordoba wyposażona jest w przednie pasy bezpieczeństwa z napinaczami elektryczno-pirotechnicznymi, które stanowią standardowy element wyposażenia wszystkich wersji. System napinania pasów uruchamiany jest tym samym czujnikiem co poduszki powietrznej i powoduje natychmiastowe naprężenie pasów w celu uniemożliwienia przesunięcia się tułowia do przodu w momencie kolizji.
SILNIKI I SKRZYNIE BIEGÓW
TDi 130 KM
Pełna oferta silników dostępnych w nowej Cordobie obejmuje w sumie sześć jednostek o mocy od 64 do 130 KM. Są to trzy silniki benzynowe i trzy diesle, w których wykorzystano takie rozwiązania jak technologia wielozaworowa, turbiny o zmiennej geometrii łopat i pompowtryskiwacze. Każdy z tych silników spełnia najbardziej rygorystyczne normy emisji spalin obowiązujące w Unii Europejskiej (EU-3 dla silników Diesla i EU-4 dla silników benzynowych).
Wszystkie jednostki wymagają ograniczonej obsługi i prezentują wysoki poziom technologiczny. Silniki benzynowe to zupełnie nowy 64-konny trzycylindrowy motor o pojemności 1.2 litra (dostępny na wybranych rynkach eksportowych) oraz dwie jednostki czterocylindrowe o jednakowej pojemności 1.4 litra i mocy 75 lub 100 KM. Każdy z trzech silników zbudowany został w technologii czterozaworowej i zasilany jest przez wielopunktowy wtrysk paliwa.
Silniki 1.9 SDi o mocy 64 KM oraz TDi o mocy 100 i 130 KM zasilane są bezpośrednim wtryskiem, a dwa ostatnie wyposażone są także w turbosprężarki i pompowtryskiwacze.
Największe emocje wzbudza bez wątpienia 130-konny 1.9 TDi. SEAT Cordoba wyposażony w taki silnik współpracujący z sześciobiegową skrzynią zamienia się w prawdziwie wyczynowy samochód zasilany olejem napędowym.
Silniki benzynowe
1.2 12V 64 KM (47 kW). Cztery zawory na cylinder i pojemność 1198 ccm pozwalają na uzyskanie mocy 64 KM przy 5400 obr/min. Jednostka ta znana jest już z najnowszej wersji Ibizy, i mimo że jest o prawie 200 ccm mniejsza od swojego odpowiednika z poprzedniego modelu (poj. 1.4, moc 60 KM), rozwija większą moc. Silnik zbudowany całkowicie z aluminium, jest także lżejszy, mniejszy i bardziej ekonomiczny - zużywa średnio o 11% mniej paliwa, przy czym w jeździe miejskiej różnica na korzyść nowego motoru wynosi do 1,2 litra na 100 km.
Praktycznie wyeliminowano wszystkie problemy typowe dla silników trzycylindrowych. Wałek wyważający, który obraca się w przeciwnym kierunku niż wał korbowy eliminuje wibracje i zapewnia kulturę pracy właściwą silnikom czterocylindrowym. Wałki rozrządu i pompa oleju napędzane są bezobsługowym łańcuchem, który gwarantuje mechaniczną niezawodność i precyzję działania. Plastikowy kolektor dolotowy, którego wewnętrzne ścianki zostały wygładzone celem ułatwienia przepływu powietrza przyczynia się do zmniejszonego zapotrzebowania na paliwo.
Moment obrotowy na poziomie 112 Nm przy 3000 obr/min. sprawia, że silnik jest zaskakująco elastyczny. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 15,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 168 km/h (czyli o 11 km/h więcej niż poprzedni model z silnikiem 1.4 60 KM).
1.4 16V 75 KM (55 kW). Czterocylindrowa, wszechstronna i sprawdzona w poprzednim modelu jednostka o pojemności 1390 ccm została tylko minimalnie zmodyfikowana. Maksymalną moc silnik ten osiąga przy 5000 obr/min., a maksymalny moment obrotowy (126 Nm) dostępny jest przy 3800 obr/min. Krzywa momentu przebiega wyraźnie płasko - już ponad 90% maksymalnej jego wartości dostępne jest od 2200 obr/min. Taka elastyczność przekłada się na wyjątkową dynamikę. Jest to także jedyny model w ofercie dostępny z pięciobiegową manualną lub czterobiegową automatyczną skrzynią.
1.4 16V 100 KM (74 kW). Mimo identycznej pojemności skokowej i podobnej konstrukcji, jak w wersji 75-konnej, silnik 100-konny został przygotowany pod kątem wyższych osiągów. Jak przystało na silnik sportowy, jednostka lubi wysokie obroty i moc maksymalną osiąga przy 6000 obr/min. (o 1000 obr/min. więcej niż w silniku 75-konnym).
100 koni mocy dostępne jest dzięki lepszemu przewietrzaniu. Długość i średnica kolektora dolotowego zostały zmienione w celu zapewnienia wyższych osiągów, o których decydują też odpowiednio dobrana charakterystyka wałków rozrządu, większe zawory dolotowe i wylotowe oraz zmodyfikowany system elektronicznego sterowania silnikiem.
W celu pełnego wykorzystania tej mocy, zmodyfikowana została także skrzynia biegów, która ma krótsze, bardziej równomiernie rozłożone przełożenia. Osiągi auta są naprawdę wyjątkowe - prędkość maksymalna 193 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,5 sekundy.
Silniki Diesla
1.9 SDi 64 KM (47 kW). Paletę silników Diesla otwiera niezawodna jednostka wolnossąca o pojemności 1896 ccm. Elastyczny silnik z pompą obrotową i bezpośrednim wtryskiem zapewnia moment obrotowy na poziomie 125 Nm w przedziale od 1600 do 2800 obr/min., a także wyjątkową zwrotność i minimalne zużycie paliwa. Tylko 4,8 litra paliwa na 100 km to najlepszy wynik w całej ofercie nowej Cordoby.
1.9 TDi 100 KM (74 kW). Silnik 1.9 TDi to prawdziwe arcydzieło technologiczne, w którym zastosowano zaawansowany system pompowtryskiwaczy z czterema niezależnymi, sterowanymi elektronicznie wtryskiwaczami wyposażonymi w osobne pompy. Turbina o zmiennej geometrii oraz wydajny intercooler przez cały czas zapewniają najwyższe osiągi: 100 KM przy 4000 obr/min. i 240 Nm w przedziale od 1800 do 2400 obr/min. Wyrafinowana konstrukcja silnika gwarantuje elastyczność, którą spotyka się raczej w mocnych silnikach benzynowych: prędkość maksymalna wynosi 192 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h - 11,1 sekundy. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym nie przekracza 5 litrów na 100 km.
1.9 TDi 130 KM (96 kW). Ten silnik to bez wątpienia nowa gwiazda w ofercie modelu Cordoba. Wprawdzie blok silnika i głowice cylindrów są identyczne jak 100-konym turbodieslu, ale system zasilania został zmodyfikowany w celu zapewnienia lepszego przepływu paliwa; zwiększono także wydajność turbiny. Sprężarka wyposażona jest w nawet większą niż to konieczne turbinę z większymi łopatkami i szerszym wylotem. Podobnie jak w słabszej 100-konnej jednostce, silnik osiąga swoją moc maksymalną przy 4000 obr/min., ale maksymalny moment obrotowy na poziomie 310 Nm dostępny jest już od 1900 obr/min. Fantastyczne osiągi czynią z Cordoby najmocniejszego turbodiesla w swojej klasie.
Wraz ze sportową sześciobiegową przekładnią, 130-konny turbodiesel 1.9 TDi w pełni wykorzystuje moment obrotowy w całym zakresie obrotów, co znajduje odbicie w godnych podziwu osiągach: prędkość maksymalna auta wynosi 209 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,7 sekundy wciska w fotel. Zużycie paliwa pozostaje przy tym na niewiarygodnie niskim poziomie i wynosi 5,1 oleju napędowego na 100 km. To zaledwie o 1/10 litra więcej niż wycofywany 1.9 TDi 110 KM.
Widoczne oznaczenia zewnętrzne stosowane są tylko w wersjach z silnikami TDi. Symbol TDi literą "i" w kolorze czerwonym umieszczony pod nazwą modelu z tyłu pojazdu oznacza silnik w wersji 100-konnej, zaś litery "Di" w kolorze czerwonym oznaczają odmianę 130-konną silnika TDi.
Nawet 6 biegów...
Nowy SEAT Cordoba dostępny jest z czterema różnymi skrzyniami biegów - trzema manualnymi ze sterowaniem za pomocą cięgien (MQ 200, MQ 250 i MQ 350) i jedną automatyczną.
Wszystkie trzy skrzynie manualne charakteryzuje zauważalna precyzja i łatwość zmiany przełożenia, niewielka masa i zwarte rozmiary. Najbardziej interesująca jest oczywiście sześciobiegowa skrzynia MQ 350, która towarzyszy 130-konnemu silnikowi TDi. Skrzynia, która jest w stanie poradzić sobie z 350 Nm momentu obrotowego zachowała kompaktowe rozmiary dzięki zastosowaniu dwóch wałków wtórnych - jeden dla biegów od I do IV i jeden dla biegu V, VI i wstecznego.
Dostosowująca się do stylu jazdy skrzynia automatyczna dostępna z silnikiem benzynowym 1.4 16V 75 KM posiada cztery przełożenia i jest sterowana elektronicznie. W zależności od sposobu operowania pedałem przyspieszenia przez kierowcę, system rozpoznaje bardziej dynamiczny lub oszczędny styl jazdy i odpowiednio zmienia przełożenia. Obsługę tego zespołu ograniczono do minimum - nie ma nawet konieczności wymiany oleju przez cały okres eksploatacji pojazdu.
OFERTA
Trzy wyraziste wersje
Nowa Cordoba stanowi nie tylko krok naprzód w kierunku ewolucji koncepcji budowy pojazdów i zwiększania ich osiągów, ale także jest przykładem postępu w aspekcie jakości, wizerunku, komfortu, ergonomii i poziomu wyposażenia. Dowody na potwierdzenie tej tezy nietrudno znaleźć nawet w wersji z wyposażeniem podstawowym Stella.
Kierowca nie zostaje jednak pozbawiony możliwości zmieniania i dostosowywania swojego samochodu do własnych preferencji. Rywale mogą tylko pozazdrościć długiej listy wyposażenia ekskluzywnej wersji Signo, skierowanej do tych, którzy poszukują auta z bogatszym i pełniejszym wyposażeniem. Gusta osób preferujących bardziej dynamiczny styl z pewnością zaspokoi natomiast wyposażenie oferowane w wersji Sport.
Stella
Wyposażenie standardowe:
- ABS
- Poduszka powietrzna kierowcy i pasażera
- Elektryczno-hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego
- Elektrycznie sterowane podnośniki szyb bocznych z przodu z mechanizmem zamykania/otwierania "jednym naciśnięciem" i zabezpieczeniem przed zakleszczeniem
- Zdalnie sterowany centralny zamek
- Obręcze kół o wymiarach 6J x 14 cali
- Opony 185/60 R14
- Radioodtwarzacz kasetowy z 4 głośnikami
- Regulacja kolumny kierownicy w pionie i poziomie
- Regulacja wysokości przednich foteli
- Trzecie światło "stop" zintegrowane z pokrywą bagażnika
- Lusterka boczne regulowane od wewnątrz
- Antena dachowa z zabezpieczeniem przed kradzieżą
- Przyciemniane szyby
- Asymetrycznie dzielona tylna kanapa z systemem uchwytów Isofix do mocowania fotelika dziecięcego
- Dwa zagłówki z regulacją wysokości z tyłu
- Immobiliser z funkcją kryptokodowania
- Panel instrumentów z obrotomierzem i zegarem cyfrowym
- Przednie pasy bezpieczeństwa z napinaczami pirotechnicznymi i trzy pasy z tyłu
- Filtr przeciwpyłkowy
Sport
Wyposażenie wersji Stella oraz:
- Boczne poduszki powietrzne
- 15-calowe obręcze kół z lekkiego stopu z nakrętkami zabezpieczającymi
- Opony 195/55 R15
- Sportowe zawieszenie
- Podwójne reflektory
- Lampy przeciwmgłowe w przednim spoilerze
- Radioodtwarzacz CD z 8 głośnikami
- Elektrycznie podgrzewane lusterka boczne
- Skórzane pokrycie dźwigni zmiany biegów, dźwigni hamulca ręcznego i kierownicy
- Sportowe fotele dopasowane do sylwetki
- Komputer pokładowy
- W wersji 1.9 TDi 130 KM: TCS i wykończenie wnętrza z tworzywa o specjalnej fakturze (uzyskiwanej w technologii tzw. formowania osadowego)
Signo
Wyposażenie wersji Stella oraz:
- Poduszki boczne
- Funkcja odłączania poduszki czołowej pasażera
- Klimatyzacja "Climatronic"
- 15-calowe obręcze kół z lekkiego stopu
- Elektrycznie podgrzewane lusterka boczne w kolorze nadwozia
- Radioodtwarzacz CD z 8 głośnikami
- Klamki w kolorze nadwozia
- Chromowana atrapa chłodnicy
- Podwójne reflektory
- Lampy przeciwmgłowe w przednim spoilerze
- Elektrycznie sterowane podnośniki szyb bocznych z tyłu z zabezpieczeniem przed zakleszczeniem
- Alarm wolumetryczny
- Komputer pokładowy
- Deska rozdzielcza w dwóch odcieniach z tworzywa o specjalnej fakturze
- Uchwyt na kubek w desce rozdzielczej
- W wersji 1.9 TDi 130 KM: TCS
Dostępne kombinacje silników i wersji wyposażenia
Poniższa tabela zawiera informacje o ofercie przeznaczonej na rynek hiszpański. Z uwagi na specyfikę innych rynków, w poszczególnych krajach mogą być oferowane inne zestawienia silników i opcji wyposażenia.
Silniki Stella Sport Signo
1.2 12V 64 KM (47kW) * l
1.4 16V 75 KM (55 kW) l l l
1.4 16V 75 KM (55 kW) Auto l l
1.4 16V 100 KM (74 kW) l l l
1.9 SDi 64 KM (47 kW) l
1.9 TDi 100 KM (74 kW) l l l
1.9 TDi 130 KM (96 kW) l l
* Dostępny wyłącznie na wybranych rynkach zagranicznych
OPCJE
Jeszcze większy wybór
Nawet tak bogate wyposażenie standardowe daje się uzupełnić dzięki długiej liście opcji zwiększających komfort, bezpieczeństwo, funkcjonalność lub po prostu przyjemność.
System dynamicznej nawigacji
Jedną z nowych opcji dostępnych w modelu Cordoba jest praktyczny i łatwy w obsłudze system nawigacji satelitarnej, stanowiący nieocenioną pomoc dla kierowcy. System ten ustala położenie geograficzne pojazdu na podstawie satelitarnego sygnału GPS i wykorzystując mapy zapisane na płytach CD wskazuje kierowcy drogę za pomocą strzałek i symboli wyświetlanych na ekranie umieszczonym centralnej konsoli, którym towarzyszą komunikaty głosowe.
Z powyższego opisu wynika na razie, że system jest podobny do innych. Słowo "dynamiczny" oznacza jednak, że system zastosowany w Cordobie ma dodatkową funkcję, która znacznie podnosi jego użyteczność. Po włączeniu funkcji Dynamic Guidance, system potrafi zaproponować alternatywną trasę, którą zaleca kierowcy na podstawie informacji o warunkach drogowych i radiowych komunikatów TMC-RDS.
Usługa Traffic Message Channel (TMC) dostępna w niektórych krajach Europy wykorzystuje sieć RDS do przesyłania zakodowanych komunikatów przez nadajniki radiowe do systemu nawigacyjnego.
Po wprowadzeniu punktu docelowego, system ustala optymalną trasę i udziela wskazówek. Jeżeli jednak na proponowanej trasie wykryty zostanie korek, system automatycznie wytycza objazd: być może dłuższy, ale na pewno do pokonania w krótszym czasie. Kolejne sugestie zmiany trasy powtarzane są w miarę odbioru następnych komunikatów o koncentracji ruchu w danej okolicy.
Pozostałe ciekawe opcje wyposażenia
Obok systemu nawigacji, specjalny pakiet wyposażenia obejmuje klimatyzację "Climatronic" i jest dostępny z trzema rodzajami wykończenia. Lista wyposażenia dodatkowego nowego SEATa Cordoba jest obszerna i obejmuje:
- Obręcze kół z lekkiego stopu LAIDA. Opony 185/60 R14 i obręcze 6J x 14´´. Opcja w wersji Stella.
- Obręcze kół z lekkiego stopu UDALA. Opony 205/45 R16 i obręcze 6.5 x 16´´. Opcja dostępna wyłącznie w wersji Sport.
- Skórzana tapicerka. Pakiet obejmuje skórzane boczki drzwi, pokrycie gałki dźwigni zmiany biegów, kierownicy i dźwigni hamulca ręcznego. Opcja w wersjach Sport i Signo. W wersji Sport w skład pakietu wchodzi także wykończenie deski rozdzielczej tworzywem o specjalnej fakturze (uzyskiwanej w technologii formowania osadowego).
- Elektrycznie otwierane okno dachowe. Z systemem uniemożliwiającym zakleszczenie. Opcja dostępna we wszystkich trzech wersjach wyposażenia.
- Reflektory ksenonowe. W skład pakietu wchodzi także automatyczna regulacja poziomu świecenia i wycieraczki reflektorów. Opcja w wersji Sport i Signo.
- Lampy przeciwmgłowe. Standard w Sport i Signo, opcja w wersji Stella.
- Pół-automatyczna klimatyzacja. Z możliwością zaprogramowania temperatury. Opcja w wersji Stella.
- Climatronic. Klimatyzacja z automatycznym sterowaniem temperaturą i selektywną dystrybucją kierunku i intensywności nadmuchu. Standard w wersji Signo, opcja w wersji Sport.
- Sensor deszczu. System automatycznego uruchamiania wycieraczek; towarzyszy mu lusterko wsteczne z powłoką zapobiegającą olśnieniu. Opcja we wszystkich trzech wersjach wyposażenia.
- Alarm wolumetryczny. Standard w Signo, opcja w Stella i Sport.
- TCS. Układ kontroli trakcji. Standard w wersjach z silnikiem TDi 130 KM i opcja w modelach z silnikiem o mocy od 75 KM wzwyż.
- ESP. Elektroniczny program stabilizujący. Obejmuje ABS, TCS i system wspomagający hamowanie awaryjne (EBA). Opcja w modelach z silnikiem o mocy od 75 KM wzwyż.
- Boczne poduszki powietrzne. Standard w Signo, opcja w Stella i Sport.
- Odłączenie poduszki pasażera. Odłączenie poduszki następuje poprzez przekręcenie kluczyka w zamku ukrytym w schowku na rękawiczki. Standard w Signo, opcja w Stella i Sport.
- Przygotowanie do montażu telefonu. W skład pakietu wchodzi dwufunkcyjna antena i kabel koncentryczny. Opcja dostępna we wszystkich wersjach wyposażenia.
- Elektryczne podnośniki szyb bocznych z tyłu. Z układem uniemożliwiającym zakleszczenie. Standard w Signo i opcja w Sport.
- Cruise control. Opcja w Sport i Signo.
- Radioodtwarzacz CD z zestawem 8 głośników. Miejsce na jedną płytę CD. Standard w Signo i Sport, opcja w wersji Stella.
- Automatyczna zmieniarka płyt CD. Mieści 6 płyt CD; instalowana w schowku na rękawiczki. Opcja dostępna we wszystkich wersjach wyposażenia.
- Elektrycznie sterowane lusterka boczne. Wraz z podgrzewaniem. Standard w Sport i Signo, opcja w Stella.
- Lusterka boczne z funkcją "parkowanie". Elektrycznie regulowane lusterka, automatycznie zmieniające położenie po włączeniu wstecznego biegu. Opcja w Sport i Signo.
- Lakier metalizowany. Opcja dostępna we wszystkich wersjach wyposażenia.
<strong>Źródło: Iberia Motor Company S.A.</strong>