EcoBoost 1,0 l zdobywa tytuł Międzynarodowy Silnik Roku 2014
Jak widać rozmiar nie jest najważniejszy, czego dowodem może być tytuł Międzynarodowego Silnika Roku 2014 dla konstrukcji Forda - 1-litrowego trzycylindrowego EcoBoost. Poznajmy bliżej tę konstrukcję oraz sprawdźmy, co na jej temat ma do powiedzenia sam producent.
Silnik EcoBoost 1,0 l zdobył do tej pory 13 ważnych nagród. Oprócz siedmiu tytułów „Międzynarodowy Silnik Roku” zdobytych w ciągu trzech lat - w tym wyróżnienia Best New Engine dla najlepszego nowego silnika przyznanego w 2012 roku - opracowana przez Forda jednostka otrzymała również nagrodę International Paul Pietsch Award 2013 za technologiczne innowacje wręczoną w Niemczech, wyróżnienie Dewar Trophy organizacji Royal Automobile Club w Wielkiej Brytanii oraz nagrodę Breakthrough Award magazynu Popular Mechanics w Stanach Zjednoczonych. Ford jest też pierwszym producentem aut, który wywalczył trofeum Ward’s 10 Best Engines dla silnika trzycylindrowego.
„W tym roku rywalizacja była wyjątkowo zacięta, jednak silnik EcoBoost o pojemności 1,0 litra nadal góruje nad konkurentami pod względem kultury pracy, elastyczności oraz wydajności,” powiedział Dean Slavnich, współprzewodniczący szesnastego konkursu „Międzynarodowy Silnik Roku” i wydawca magazynu Engine Technology International. „Jednostka EcoBoost 1,0 l to jeden z najlepszych przykładów technologicznego postępu w dziedzinie silników.”
Fakt, jednostka 1.0 EcoBoost to bardzo udana konstrukcja i pomijając kwestie wielkości i uwielbianej przez wszystkich ekologii, jest to przykład, że z niewielkiej konstrukcji można wycisnąć bardzo wiele. Oczywiście na chwilę obecną nie możemy ocenić wytrzymałości konstrukcji, ale z chęcią za kilka lat powrócimy do tematu i obnażymy wszystkie wady, o ile takowe się pojawią.
Swoją drogą w plebiscycie Międzynarodowego Silnika Roku 2014 jest kilka innych kategorii. I tak tytuł "Zielonego silnika" zdobyła Tesla Model S wyprzedzając między innymi BMW i3. Oprócz tego tytuł najlepszego nowego silnika zdobyła jednostka montowana w Mercedesie A45 oraz CLA45 AMG. Jeśli chodzi o najlepszy silnik z segmentu supersamochodów, nagroda przypadła Ferrari za 4-litrowy motor wolnossący.