E-Four, czyli hybrydowe 4x4 Toyoty
Hybrydowa odmiana Toyoty RAV4 posiada wprawdzie napęd na cztery koła, ale nie ma tu klasycznego rozwiązania w postaci przekładni rozdzielczej i długiego wału napędowego. Jest za to nowatorski system E-Four. Co to takiego i jak to działa?
Podobnie jak w innych samochodach hybrydowych Toyoty, w RAV4 koła przednie napędzane są przez układ hybrydowy, w którym zasilany prądem silnik elektryczny wspomagany jest w razie potrzeby przez silnik spalinowy. Oczywiście można było wykorzystać tradycyjny wał napędowy, przekazujący napęd również na tylne koła, wiązałoby się to jednak z koniecznością zastosowania przekładni rozdzielczej i centralnego mechanizmu różnicowego. Elementy te są jednak dość ciężkie i powodują dodatkowe opory, co zmniejszyłoby dynamikę auta i zwiększyło zużycie paliwa.
Inżynierowie japońskiej marki zdecydowali zatem, że zamiast takiego rozwiązania za napęd tylnej osi odpowiedzialny będzie precyzyjnie sterowany silnik elektryczny. Podczas jazdy w normalnych warunkach pozostaje on wyłączony, nie zużywając energii. Jeśli jednak komputer sterujący napędem wykryje, że któreś z kół przednich zaczyna się ślizgać podczas ruszania lub przyspieszania, natychmiast uruchamia silnik tylnej osi, dbając o optymalne rozdzielenie momentu obrotowego między koła przednie i tylne. Proporcje podziału momentu obrotowego między oś przednią i tylną mogą być przy tym niemal dowolne, nawet 60 procent na tył i 40 procent na przód – w konwencjonalnym napędzie 4x4 może być to najwyżej 50:50. Możliwość przekazania większego momentu na tylne koła daje lepsze panowanie nad pojazdem i umożliwia bardziej dynamiczną jazdę.
Toyota RAV4 Hybrid to najdynamiczniejsza wersja tego kompaktowego SUV-a. Pod maską współpracują ze sobą silniki elektryczne oraz silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra, które wspólnie dostarczają 197 KM mocy. Auto zbudowane na platformie Toyoty Avensis, o długości 460 cm i masie ponad 1700 kg, przyspiesza do 100 km/h w 8,3 s i zużywa średnio 5,1 l/100 km benzyny.