E-Axle, czyli nowy napęd hybrydowy Lexusa
Lexus, podobnie zresztą jak Toyota, wkrótce wejdzie do segmentu pojazdów elektrycznych, co jednak nie oznacza, że całkowicie zrezygnował z dalszego rozwoju aut z napędem hybrydowym. Inżynierowie tej japońskiej marki testują właśnie nowy układ E-Axle, który ma zapewnić hybrydowym modelom Lexusa większą dynamikę podczas jazdy.
Jak donosi australijski portal Motoring, w japońskim centrum doświadczalnym Higashi-Fuji odbyły się już próby testowe systemu E-Axle. Testowa hybryda Lexusa posiada czterocylindrowy silnik benzynowy, który napędza koła przedniej osi, a w tylnej części zamontowano akumulator trakcyjny i co najmniej jeden silnik elektryczny. Dzięki takiemu rozwiązaniu auto o mocy 300 KM posiada napęd 4x4, który wyraźnie poprawia jego właściwości jezdne i w efekcie pozwala znacznie dynamicznej pokonywać łuki, zmniejszając tendencję do podsterowności. Jak na razie nie wiemy, w jakim modelu ten system zadebiutuje, choć wcześniej można było usłyszeć, że będzie to hybrydowy Lexus ES.
Układ E-Axle ma zapewniać wyraźny wzrost momentu obrotowego w zależności od stopnia wciśnięcia gazu, kąta skrętu kierownicy, a także innych czynników. Jak zdradził Shinya Ito, inżynier Lexusa zarządzający pracami nad prototypem, jeśli kierowca będzie delikatnie przyspieszał, wówczas silnik elektryczny dostarczy niewielką dawkę momentu obrotowego. Jeśli mocniej zostanie wciśnięty pedał gazu, wówczas ilość dostarczonego momentu będzie dużo większa. Jeszcze więcej momentu trafi na tył, gdy jednostka sterująca wykryje skręt kierownicy.
Według zapowiedzi Lexusa, nowy układ hybrydowy będzie dysponował silnikami i bateriami o większej mocy i pojemności niż obecne hybrydy Lexusa. Nowy układ zapewni ponadto lepszy rozkład masy. Choć prace nad nowym rozwiązaniem jeszcze trwają, to jednak debiut układu E-Axle ma mieć miejsce już niebawem. Jednym z ostatnich wyzwań, jakie stoją przed inżynierami, jest zapewnienie odpowiedniego chłodzenia mocniejszemu silnikowi elektrycznemu (bądź silnikom elektrycznym).
Układ E-Axle nie jest pierwszym hybrydowym napędem 4x4 w historii Lexusa. Już w 2005 r. RX 400h dysponował układem E-Four, w którym tylne koła w ruch wprawiał dodatkowy silnik elektryczny. Dzisiaj rozwiązanie to znajdziemy także w modelach UX oraz NX.
W porównaniu do systemu E-Four w układzie E-Axle znaczenie tylnej osi jest dużo większe – ma zwiększyć dynamikę jazdy i sprawić, że auto będzie bardziej angażujące w prowadzeniu. Nowy układ nie jest zatem następcą napędu E-Four, a kolejnym rozwiązaniem w ofercie Lexusa, które powstaje z myślą o samochodach z napędem na przód. W dalszym ciągu w sprzedaży mają być dostępne tylnonapędowe Lexusy IS 300h czy LC 500h, w którym cały napęd trafia na tył.