Dzięki sztucznej inteligencji Ford Edge mniej spali i będzie się pewniej prowadził
Technologie oparte o rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji mają sprawić, że Ford Edge zużyje mniej paliwa, a system napędu na wszystkie koła będzie działał bardziej inteligentnie, dzięki czemu zapewni dużo lepsze właściwości jezdne na różnej nawierzchni.
Sztuczna inteligencja wkracza coraz szerzej do różnych obszarów naszego życia. Wielkie korporacje już wykorzystują nowe technologie oparte na sztucznej inteligencji do zwiększania swojej konkurencyjności rynkowej, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by niebawem także sztuczna inteligencja pomagała czy też wyręczała nas w naszych codziennych obowiązkach. Nie dziwi zatem, że również producenci samochodów wprowadzają do swoich najnowszych modeli nowe technologie oparte o sztuczną inteligencję.
Ford np. wprowadza do modelu Edge zaawansowaną technologię sztucznej inteligencji, która ma wesprzeć kierowcę podczas prowadzenia auta, a przy tym pomóc oszczędzić paliwo.
Już od pewnego czasu amerykański koncern w swoich modelach stosuje inteligentny system napędu na cztery koła, który monitorując warunki na drodze rozdziela moment obrotowy pomiędzy koła przedniej i tylnej osi w czasie 20 milisekund, czyli dwudziestokrotnie szybciej niż trwa mrugnięcie oka.
W przypadku modelu Edge Ford idzie jednak o krok dalej. Elektroniczna jednostka sterująca napędem gromadzi dane z dziesiątek różnych czujników - nie tylko systemów kontroli trakcji czy układu ABS, ale m.in. również automatycznych wycieraczek, temperatury, a nawet sprawdza czy przyczepa jest akurat holowana - a następnie algorytm analizuje je i w ciągu zaledwie 10 milisekund jest w stanie podjąć decyzję o użyciu napędu na obie osie oraz o właściwym ulokowaniu momentu obrotowego.
Oparty o nowe algorytmy obliczeniowe system załączania i odłączania napędu na wszystkie koła sprawi nie tylko, że kierowca będzie bezpieczniejszy w różnych warunkach pogodowo-drogowych. Dzięki optymalniejszemu wykorzystaniu napędu na cztery koła zużycie paliwa powinno się zmniejszyć.
To jednak nie jedyne rozwiązanie, które ma przyczynić się do zredukowania kosztów paliwa w Fordzie Edge. Również jednostka sterująca dwulitrowym silnikiem wysokoprężnym ECOBlue została tak zaprojektowana, by bardziej optymalnie dostosowywać do warunków drogowych dawkowanie mocy i momentu obrotowego. Ponadto nowa ośmiobiegowa przekładnia automatyczna, również bazująca na większej ilości zebranych danych z różnych czujników, sprawniej zarządza zmianą przełożeń, a także wykorzystuje odzyskaną energię cieplną, aby szybciej ogrzać przekładnię do optymalnej temperatury pracy.
Z kolei oferowana w standardzie funkcja Auto Start-Stop pomaga oszczędzać paliwo poprzez szybsze wyłączanie silnika, gdy pojazd zatrzymuje się i automatyczne uruchamianie, gdy kierowca chce odjechać.