Dzięki modelowi Grand Scénic Renault powiększa swoją przewagę
Gama Mégane II jest obecnie w komplecie – obejmuje siedem wersji nadwoziowych wprowadzonych w przeciągu 14 miesięcy.
<p class="maintext"><strong>Gama Mégane II jest obecnie w komplecie – obejmuje siedem wersji nadwoziowych wprowadzonych w przeciągu 14 miesięcy.
Dzięki wprowadzeniu do sprzedaży na wiosnę 2004 7-miejscowej wersji Grand Scénic, uzupełniającej ofertę 5-miejscowego Scénic’a II, Renault jest pierwszym producentem, który proponuje w tym segmencie dwie wersje o różnej długości wzorem Espace’a IV z klasy wyższej. Decyzja ta pozwala lepiej wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów bez narzucania konieczności nabycia dużej 7-miejscowej wersji wszystkim klientom.
Grand Scénic, zaprojektowany już w początkowej fazie programu Mégane II, ma zwiększony rozstaw osi oraz zwis tylny, co zapewnia dobry dostęp do trzeciego rzędu oraz zwiększa ilość miejsca na bagaż.</strong>
<strong>Wyważony i harmonijny design</strong>
Grand Scénic ma długość 4,49 m i jest o 23 cm dłuższy od Scénic’a II. Utrzymanie wyważonej linii auta było możliwe dzięki jednoczesnemu zwiększeniu rozstawu osi (5 cm) i zwisu tylnego (18 cm). Grand Scénic odziedziczył napięte linie Scénic’a II i charakteryzuje się nowoczesnym, pełnym ekspresji stylem. We wnętrzu odnajdujemy powściągliwą stylistykę Scénic’a II, wraz z typową dla vanów deską rozdzielczą zwróconą do wszystkich użytkowników samochodu. Tapicerka i wykończenie wpisują się w przyjęte przez Renault podejście zmierzające do zapewnienia wysokiej jakości postrzeganej, w szczególności dzięki szerokiemu stosowaniu wykończenia typu „Slush” w górnej części deski rozdzielczej. Oba niezależne, dodatkowe fotele doskonale wpisują się w wewnętrzną przestrzeń auta, znikając całkowicie pod podłogą po przejściu do konfiguracji 5-miejscowej. Niezależnie od położenia fotela w trzecim rzędzie niewykorzystane miejsce na podłodze jest pokryte dywanikiem dopasowanym do wykładziny.
Podobnie jak wszystkie samochody gamy Mégane II, Grand Scénic przyjmuje zasadę samochodu „à la carte" , która daje możliwość łączenia wystroju wnętrza (Authentique, Expression, Dynamique i Privilege) z poziomem wyposażenia (Pack, Confort i Luxe) oraz zespołem napędowym.
<strong>Wszystkie atuty Scénic’a II…
oraz jeszcze większa modularność wnętrza i ładowność</strong>
Koncern Renault, będący pionierem w dziedzinie pojazdów jednobryłowych, wykorzystał całe swoje doświadczenie, aby w jak najbardziej optymalny sposób zagospodarować wnętrze Grand Scénic’a. Grand Scénic zachowuje modularność wnętrza Scénic’a II, za wyjątkiem możliwości zsunięcia do środka siedzeń w drugim rzędzie oraz posiada dwa dodatkowe fotele w trzecim rzędzie, które można niezależnie schować pod podłogą. Pozwala to w mgnieniu oka przejść z konfiguracji 5 do 6 lub 7-miejscowej. Składanie siedzeń jest łatwe, wystarczy jeden ruch ręką.
Dzięki zwiększeniu o 5 cm rozstawowi osi zapewniono łatwy dostęp do trzeciego rzędu – wystarczy jedynie odchylić jedno z bocznych siedzeń w drugim rzędzie. Podobnie jak w modelu Espace IV, mechanizm chowający mocowania ułatwia wsiadanie. Pod fotelami w drugim rzędzie umieszczono siłowniki gwarantujące utrzymanie foteli w pozycji złożonej, a także bezpieczne ich składanie. W przeciwieństwie do ławki w drugim rzędzie oferowanej w niektórych obecnych modelach, trzy niezależne fotele zapewnią łatwy dostęp do trzeciego rzędu bez konieczności opuszczenia samochodu przez wszystkich pasażerów siedzących w drugim rzędzie. Po przesunięciu zamontowanych na prowadnicach siedzeń drugiego rzędu do przodu, dwa dodatkowe siedzenia z ostatniego rzędu mogą zapewnić komfortową jazdę dwóm dorosłym osobom średniego wzrostu.
<strong>Najwyższy poziom komfortu wnętrza</strong>
Wnętrze Grand Scénic charakteryzuje się niezwykłą ilością światła dzięki przedniej szybie o powierzchni 1,4 m2 oraz panoramicznemu otwieranemu dachowi o powierzchni 1,61 m2. Ponadto posiada on wbudowane żaluzje przeciwsłoneczne w drzwiach tylnych, lusterko ułatwiające kontakt z pasażerami oraz kartę Renault o takich samych zasadach działania, co w pozostałych wersjach programu Mégane II.
Widoczność do tyłu jest w Grand Scénic’u taka sama jak w Scénic’u II, pomimo że samochód jest dłuższy . Jest to możliwe dzięki zastosowaniu większej szyby bocznej z tyłu, co znacznie poprawia widoczność na boki, zwłaszcza podczas jazdy po mieście czy manewrów na parkingu.
W Grand Scénic’u wykorzystano rozwiązania zapewniające wysoki komfort akustyczny i termiczny, wprowadzone w Scénic’u II, dzięki czemu może się on poszczycić wyjątkowo niskim poziomem emisji hałasu: 71 dB, podczas gdy norma wynosi 74 dB. Równie starannie, co w Scénic’u II, którzy często jest cytowany jako wzór w tej dziedzinie, rozwiązano kwestię szumów aerodynamicznych i emisji hałasu z zespołu napędowego, co stanowi istotny element decydujący o przyjemności jazdy.
<strong>Właściwości jezdne godne limuzyny</strong>
Identyczna jak w Scénic’u II, wyciągnięta pozycja ciała oraz bardziej pionowo ustawiona kierownica (58,6°) przyczyniają się do zapewnienia wysokiego komfortu jazdy. Dźwignia zmiany biegów na desce rozdzielczej oraz skrócony skok dźwigni umieszczonych pod kierownicą również przyczyniają się do typowej dla limuzyny przyjemności prowadzenia auta. Jednocześnie kierowca korzysta z zalet wysoko umieszczonego siedzenia oraz znacznie lepszej widoczności charakteryzującej samochody jednobryłowe, ponieważ wysokość liczona od podłoża do poziomu oczu jest identyczna jak w Scénic’u I.
Grand Scénic przejmuje liczne elementy wyposażenia podnoszącego przyjemność jazdy, zastosowane uprzednio w Scénic’u II: bi-ksenonowe reflektory, automatyczny hamulec postojowy, klapkę wlewu paliwa z wbudowanym korkiem, system wspomagania parkowania oraz oba systemy nawigacji.
Przednie i tylne zawieszenie zostało przejęte ze Scénic’a II i zapewnia podobne własności pod względem precyzji prowadzenia i trzymania się drogi gwarantując dynamiczną, komfortową i bezpieczną jazdę. Zastosowanie stabilizatorów poprzecznych o zwiększonej średnicy oraz dużego rozstawu kół zapewniają pełną kontrolę nad przechyłami bocznymi. Grand Scénic doskonale znosi różnego typu drogi, fazy przyspieszania i hamowania precyzyjnie trzymając wyznaczony kierunek jazdy. Zwiększenie rozstawu osi w stosunku do Scénic’a II przyczynia się dodatkowo do poprawy zachowania auta na zakrętach.
Grand Scénic jest wyposażony w duże opony. 16-calowe obręcze posiadają opony 205/60 lub 205/55 w zależności od silnika, zaś 17-calowe – opony 203/55.
Grand Scénic posiada również potężny układ hamulcowy – z przodu tarcze wentylowane o średnicy 300 mm i 24 mm grubości, a z tyłu tarcze pełne o średnicy 274 mm i 11 mm grubości. Podobnie jak w Scénic’u II wspomaganie układu hamulcowego o średnicy 11” zapewnia maksymalne ciśnienie 115 barów w układzie.
Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego o zmiennej sile wspomagania działa szybko i precyzyjnie, z wyczuciem. Zmienione w stosunku do Scénic’a II parametry układu uwzględniają specyfikę tego samochodu – np. inne rozłożenie nacisku na przednią i tylną oś.
<strong>Odpowiednie zespoły napędowe</strong>
Grand Scénic dysponuje szeroką ofertą zespołów napędowych zapewniających przyjemną i dynamiczną jazdę. Gama silników benzynowych składa się z jednostek 1.6 16V 83 kW (115 KM), 2.0 16V 98,5 kW (136 KM) oraz nowej w tym programie jednostki F4Rt. Chodzi tu o silnik 2.0 16V turbo wywodzący się z górnego segmentu marki. Jednostka ta rozwija moc 120 kW (165 KM) przy 5000 obr/min i moment obrotowy 270 Nm od 3250 obr/min. Poziom emisji spalin spełnia wymagania Euro 4.
<strong>Wysoki poziom bezpieczeństwa</strong>
Grand Scénic zapewnia niezwykle wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego. W modelu tym przejęto wszystkie systemy wspomagające prowadzenie zastosowane w Scénic’u II: ABS najnowszej generacji i system wspomagania nagłego hamowania, system dynamicznej kontroli toru jazdy ESP z funkcją kontroli podsterowności, system zapobiegający poślizgowi kół pędnych ASR oraz system regulujący moment obrotowy silnika przy redukcji biegów MSR. Grand Scénic dysponuje również systemem kontroli ciśnienia w oponach.
Aby zagwarantować najwyższy poziom bezpieczeństwa biernego konstrukcja Grand Scénic’a pochłania energię wyzwalaną podczas zderzenia. Obejmuje liczne strefy kontrolowanego zgniotu. W przypadku uderzenia w tył pojazdu bezpieczeństwo użytkownikom siedzącym z tyłu zapewnia rama nałożona na konstrukcję tylnej części oraz wzmocnienia tylnych podłużnic. System bezpieczeństwa zastosowany w Grand Scénic’u obejmuje do sześciu poduszek powietrznych, w tym dwóch poduszek czołowych samoczynnie dostosowujących się do siły zderzenia. System Renault Protection trzeciej generacji wyposażony w 3-punktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich 7 miejscach zapewnia optymalne dociśnięcie użytkownika do fotela oraz idealne zabezpieczenie pasażerów.
<strong>Trwała inwestycja</strong>
Identyczne jak w Scénic’u II przebiegi między przeglądami oraz większa trwałość części, 12-letnia gwarancja antykorozyjna, zaliczenie do korzystnej kategorii ubezpieczeniowej oraz skrócenie czasu naprawy pozwalają na zmniejszenie kosztów eksploatacji. Dzięki zredukowaniu emisji CO2 i szerokiemu zastosowaniu tworzyw pochodzących z odzysku oraz materiałów odnawialnych Grand Scénic proponuje takie same rozwiązania zmierzające do ochrony środowiska, co wszystkie pojazdu programu Mégane II.</p>
<strong>Źródło: Renault Presse Polska</strong>