Dwujezdniowa S3 już do Zielonej Góry
Dziś do ruchu oddana została druga jezdnia drogi ekspresowej S3 pomiędzy węzłami Zielona Góra Północ i Niedoradz o długości 13,3 km. Jest to kolejny krok do realizacji drogi ekspresowej S3, która docelowo połączy Świnoujście z granicą z Czechami w Lubawce.
W ramach zrealizowanego zadania dobudowano jezdnię po stronie wschodniej oraz wymieniono nawierzchnię na istniejącej. Koszt prac to 211 mln zł, w części współfinansowany ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Oprócz drugiej jezdni zbudowano układ dróg zbiorczych i serwisowych, przebudowano trzy węzły (Zielona Góra Północ, Zielona Góra Południe, Niedoradz), zbudowano górne przejścia dla zwierząt, obiekty inżynierskie w ciągu trasy głównej (przechodzące nad drogą ekspresową powstały w układzie docelowym przy budowie pierwszej jezdni), urządzenia ochrony środowiska (np. separatory, ekrany akustyczne, wygrodzenie drogi ekspresowej).
Istotnym elementem, szczególnie dla mieszkańców Zielonej Góry, była także budowa łącznika o długości ok. 1,5 km od węzła Zielona Góra Północ na S3 do ronda na drodze 282 (ul. Szosa Kisielińska) na wysokości Osiedla Pomorskiego we wschodniej części miasta.
Jeszcze w tym roku planowany jest do oddania kierowcom ostatni fragment S3 w województwie lubuskim, na którym powstaje druga jezdnia, tj. od węzła Niedoradz do węzła Nowa Sól Południe o długości ponad 17 km. W drugiej połowie przyszłego roku planowane jest jeszcze oddanie do ruchu budowanego obecnie drugiego mostu na Odrze koło Cigacic (powstaje w miejscu starego, z którego ruch przełożono na nowy obiekt w ciągu jezdni S3).
Dalsze odcinki trasy S3 będą powstawać sukcesywnie zarówno na północnym, jak i południowym fragmencie drogi. Między Szczecinem a Świnoujściem w realizacji jest obecnie ponad 40 km trasy na odcinkach Brzozowo – Miękowo i Miękowo – Rzęśnica, roboty budowlane na tych odcinkach ruszą wiosną przyszłego roku, a ich zakończenie nastąpi w 2021 r. W przygotowaniu jest ostatni fragment S3 w województwie zachodniopomorskim, tj. Świnoujście – Troszyn o długości 33 km. W przyszłym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na realizację tego odcinka.
Natomiast w województwie dolnośląskim, jedynie poza ok. 14 km odcinkiem łączącym w. Kaźmierzów i w. Lubin Północ, trasa została już udostępniona do ruchu. Wykonawca tego odcinka deklaruje, że do końca 2018 r. planuje uzyskać przejezdność, jednak postęp prac uzależniony jest od warunków atmosferycznych. Oddanie tego fragmentu pozwoli dojechać z północy aż za autostradę A4 do Bolkowa. Co ważne, na projekt i budowę pozostałego fragmentu trasy, do granicy z Czechami, umowa został już podpisana. Projektowany obecnie fragment przebiega przez pasmo Gór Wałbrzyskich m.in. w dwóch tunelach. Jeden z nich będzie miał długość ok. 2300 m, natomiast drugi ok. 320 m.
Droga ekspresowa S3 po stronie czeskiej połączy się z autostradą D11.