Dwie nowe wodorowe Toyoty
Już w przyszłym tygodniu rusza wystawa samochodowa w Tokio, podczas której sporo ciekawych nowości pokażą tamtejsi producenci. Wśród nich pierwsze skrzypce z pewnością będzie grać Toyota, która zaprezentuje m.in. dwa koncepcyjne modele o napędzie wodorowym.
Sporo ciekawego będzie się działo na stoisko Toyoty podczas Tokyo Motor Show. O czterech premierach już informowaliśmy. Japoński producent pokaże SUV-a Tj Cruiser i wyczynowe GR-HV Sports, do tego miejskie Concept-i Ride oraz zapowiedź nowej generacji modelu Crown. Okazuje się jednak, że to nie koniec niespodzianek przygotowanych przez Toyotę. W Tokio będzie można zobaczyć również dwa wodorowe koncepty - Fine-Comfort Ride i... autobus Sora.
Ten pierwszy model jest, jak podają Japończycy, przestronnym samochodem klasy premium (4830 mm długości) o elastycznym silniku elektrycznym dużej mocy, który zasilany jest prądem z wodorowych ogniw paliwowych. Zasięg koncepcyjnego Fine-Comfort Ride wynosi aż 1000 km, co jak na auta z elektrycznym silnikiem jest imponującym rezultatem. Napełnienie zbiornika wodoru zajmie ok. 3 minut.
6-osobowy model posiada elektrycznie sterowane i przesuwane fotele, dzięki czemu można łatwo zmieniać w nim ustawienie wnętrza. Konsola środkowa ma nie tylko nowoczesny design, ale została tak zaprojektowana, by dotykowy ekran oraz interfejs wirtualnego agenta były łatwo dostępne dla kierowcy oraz pasażera.
Ciekawie prezentuje się również nadwozie tego konceptu. Masywny przód stopniowo zwęża się ku tyłowi. Dzięki takiemu rozwiązaniu udało się nie tylko wygospodarować sporo przestrzeni w drugim rzędzie siedzeń, ale również uzyskać dobre właściwości aerodynamiczne. Umieszczone niemal w samych narożnikach koła dodatkowo zwiększyły ilość miejsca w kabinie.
Z kolei miejski autobus SORA (skrót od słów Sky, Ocean, River, Air ) został tak zaprojektowany, by z jednej strony maksymalnie wykorzystać właściwości ogniw paliwowych, z drugiej zaś ma zapewnić wysoki komfort pasażerom. Zgodnie z ogłoszonymi planami Toyota zamierza stworzyć autobus oparty o ten koncept, który będzie obsługiwał kibiców i sportowców na obszarze metropolii tokijskiej podczas Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich Tokio 2020.
Do zasilania tego autobusu zaadaptowano system ogniw paliwowych opracowany dla modleu Mirai. A to oznacza brak emisji takich niepożądanych substacji jak dwutlenek węgla, tlenki azotu czy cząstki stałe. Sora wyposażona jest ponadto w wydajny system zasilania, który może pełnić rolę awaryjnego źródła prądu, dostarczającego zewnętrznym odbiornikom do 235 kWh energii elektrycznej przy mocy maksymalnej 9 kW.
Koncepcyjny autobus posiada liczne nowatorskie rozwiązania. Należą do nich m.in. automatycznie składane siedzenia w miejscu przeznaczonym dla wózków dziecięcych czy inwalidzkich, które tworzą dodatkowe miejsca siedzące, gdy przestrzeń ta nie jest wykorzystywana przez wózki. System automatycznego zatrzymywania się na przystankach śledzi linię prowadzącą na powierzchni jezdni i wykorzystując automatyczne sterowanie oraz hamowanie zatrzymuje autobus o 3 do 6 cm od krawędzi przystanku i nie więcej niż 10 cm przed lub za wyznaczoną linią czoła pojazdu.
Nowością są także technologie bezpieczeństwa zastosowane w autobusie Sora. System monitorowania otoczenia opiera działanie na ośmiu wysokorozdzielczych kamerach umieszczonych wewnątrz i na zewnątrz pojazdu. Układ wykrywa pieszych lub rowerzystów wokół autobusu i ostrzega kierowcę o ich obecności za pomocą sygnałów dźwiękowych i wizualnych.
Bryła pojazdu istotnie odbiega od tradycyjnego prostopadłościanu, typowego dla konwencjonalnych autobusów. Przednie i tylne światła wykorzystują diody LED. Dzięki takim rozwiązaniom autobus zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi już na pierwszy rzut oka wyróżnia się spośród innych.