Dwa tajemnicze koncepty Mazdy
Targi w Tokio będą miejscem premiery dwóch koncepcyjnych modeli Mazdy. Tajemniczych jak na razie. Japończycy nie zdradzają żadnych szczegółów na ich temat, poza ogólnikami, iż w jednym przypadku chodzi o zapowiedż nowej generacji modeli, a drugi wskazuje kierunek stylistyczny przyszłych modeli marki.
Po Subaru, Suzuki, Toyocie, Nissanie i Hondzie przyszedł w końcu czas na odsłonięcie kart przez Mazdę. Tyle, że ten japoński producent nie do końca chciał się podzielić tym, co pokaże w stolicy Japonii. Zaprezentowane teasery zdradzają zaledwie kontury nadwozia obu konceptów. Niewiele więcej też możemy dowiedzieć się z informacji prasowej podesłanej przez Mazdę.
Pierwszy z przygotowywanych koncepcyjnych modeli jest kompaktowym hatchbackiem, dlatego też nasze skojarzenia muszą podążać w kierunku Mazdy 3. Obecna, trzecia generacja kompaktowej Mazdy, w sprzedaży znajduje się od 2013 r. i może jeszcze nie nadszedł jej definitywny kres, ale widocznie władze Mazdy chcą już dokonać jakichś zmian. Być może jest to zapowiedź wersji poliftingowej.
Koncept zbudowany został na bazie architektury Skyactiv i, jak możemy przeczytać w komunikacie prasowym, jest wyposażony w technologie nowej generacji, oparte na antropocentrycznej filozofii projektowania Mazdy, która zapewnia optymalną funkcjonalność. Z pewnością największe zainteresowanie wzbudzać będzie jednak nowy silnik Skyactiv-X. Jest to pierwsza na świecie jednostka benzynowa z zapłonem samoczynnym, która trafi do seryjnej produkcji. Pierwszym modelem z taką jednostką będzie Mazda 3, stąd nieprzypadkowo w Tokio silnik ten zostanie zaprezentowany w koncepcyjnym hatchbacku.
Drugi koncept Mazdy to dojrzalsza wersja wzornictwa "Kodo - dusza ruchu". Tyle oficjalnie. Patrząc na zaprezentowany teaser widzimy sporych rozmiarów sedana, niewykluczone więc, że mamy oto do czynienia z jakimś wstępnym stadium prac nad nową generacją "szóstki". Koncepcyjny model ma nisko poprowadzoną linię dachu, mocno pochylone przednie słupki, które nadają sylwetce dynamicznego charakteru. Można by nawet zaryzykować stwierdzenie, że Mazda pracuje nad sedanem o sylwetce zbliżonej do coupe. Tego typu nadwozia można znaleźć obecnie już u kilku marek. Niestety, jak dotąd poruszamy się wyłącznie w sferze domysłów. Boczne lusterka zamieniono wąziutkimi kamerami, a w drzwiach nie ma klamek - to dość typowe rozwiązania stosowane w koncepcyjnych samochodach.
Zwiedzający na wystawie w Tokio na stoisku Mazdy będą mogli zobaczyć również Mazdę CX-8 z trzema rzędami siedzeń, a także Mazdę MX-5 w specjalnej wersji Red Top.