Dwa nowe concept-cary Renault na salonie we Frankfurcie 2003
Zaprezentowane na salonie frankfurckim 2003 przez Design Renault, <i>Be</i> Bop i Be <i>Bop</i> są odmianami samochodu jednobryłowego : samochodu SUV typu „off road” i sportowego auta sygnowanego przez Renault Sport.
<strong>Zaprezentowane na salonie frankfurckim 2003 przez Design Renault, <i>Be</i> Bop i Be <i>Bop</i> są odmianami samochodu jednobryłowego : samochodu SUV typu „off road” i sportowego auta sygnowanego przez Renault Sport.</strong>
<strong>Be</strong> <i>Bop</i> i <i>Be</i> <strong>Bop</strong> charakteryzują się łagodnymi, uporządkowanymi liniami sprzyjającymi dobrym parametrom aerodynamicznym. Wnętrze zapewnia doskonałą widoczność i jest niezwykle świetliste. Oferuje nowe funkcje, możliwości zmiany ustawienia wnętrza i jest niezwykle przyjazne dla użytkowników. Wykończenie "Touch Design" elementów sterujących sprawia, że ich obsługa staje się intuicyjna, a same elementy są niezwykle ergonomiczne.
Wygląd obu samochodów jasno wskazuje na ich przynależność do rodziny concept-carów Renault. Sympatyczny przód przypomina Ellypse. Widziane z profilu, niektóre elementy nawiązują do Koleosa, zaś starannie zaprojektowane wnętrze w duchu Touch Design zostało zainspirowane samochodem studyjnym Talisman. "Te dwa pojazdy wpisujące się w linię wyznaczoną przez nasze poprzednie projekty świadczą poprzez swój wygląd zewnętrzny i wewnętrzny o dążeniu do pełnego rozwinięcia stylu typowego dla naszej marki poprzez wyeksponowanie elementu zmysłowości" wyjaśnia Patrick le Quément, Dyrektor Designu Przemysłowego Renault.
<strong>Pełen wyrazu, lecz łagodny design</strong>
Nowoczesne, sympatyczne modele <strong>Be</strong> <i>Bop</i> i <i>Be</i> <strong>Bop</strong> o łagodnych liniach i długości 4 m, widziane z profilu charakteryzują dużą powierzchnią szyb. Ich kształt przypominający stylizowaną kroplę wody sprawia wrażenie dynamiki i zapowiada doskonałe parametry aerodynamiczne. "Kropla wody symbolizuje przede wszystkim doskonałość aerodynamiczną" dodaje Michel Jardin, Dyrektor ds. Concept-carów w Dyrekcji Designu Renault. Dzięki łagodnym kształtom <strong>Be</strong> <i>Bop</i> i <i>Be</i> <strong>Bop</strong> rozwiązują problem samochodów jednobryłowych związany z ich brakiem dynamiki, co ma również niekorzystny wpływ na zużycie paliwa. Do poprawy własności aerodynamicznych przyczynia się również odpowiednie wyprofilowanie płyty podłogowej.
<strong>Be</strong> <i>Bop</i> i <i>Be</i> <strong>Bop</strong> wyglądają jakby zostały zaprojektowane jednym pociągnięciem ręki. Stylistyka przednich i tylnych błotników nadaje tym concept-carom sympatyczny, ale również sugerujący dużą moc wygląd. Przedłużenie linii przodu stanowi duża panoramiczna szyba, a następnie ogromny szklany dach. Następnie linia opada tylną szybą w kształcie litery V. Stylistyka tyłu nawiązuje do designu obecnych samochodów Renault.
<strong>Dwie odmiany jednej koncepcji</strong>
Pomimo 50% wspólnych elementów nadwozia oba concept-cary mają wyraźnie odmienny charakter.
Osadzony na dużych kołach (21-calowe opony PAX System), <i>Be</i> <strong>Bop</strong> jest samochodem rekreacyjnym typu "SUV", przeznaczonym zarówno do jazdy po drodze jak i "off-road". Rzadko która przeszkoda potrafi stawić czoła temu samochodowi o prześwicie 210 mm i napędzie 4x4. Stalowoniebieski kolor i specjalne elementy nadwozia nadają mu wygląd rasowego obieżyświata. Osłona chłodnicy jest wyposażona w matowe elementy zabezpieczające. Reflektory o doskonałych parametrach użytkowych są wyposażone w diody dające niebieskawe światło i są zaprojektowane w stylu high-tech. Tylne światła tworzą « linie świetlne ». Dwie rury wydechowe są dyskretnie rozmieszczone po obu stronach tylnej klapy.
Klapa <i>Be</i> <strong>Bop</strong> jest wyposażona w oryginalny mechanizm otwierający – funkcjonalny i estetyczny. Najpierw dzięki zastosowaniu silniczka elektrycznego otwiera się szyba w tylnej klapie i przesuwa się nad dach, a następnie dolna część klapy opada w dół i jednocześnie wysuwa się platforma na bagaże i inne ładunki.
<strong>Be</strong> <i>Bop</i> jest sportowym, kompaktowym vanem. Jaskrawożółte nadwozie jest typowe dla aut Renault Sport. Wszystkie elementy przodu nadwozia różnią się od poprzedniego concept-caru, a płynne linie świadczą o tym, że przyjemność jazdy samochodem można połączyć z łagodną stylistyką. Sportowy charakter auta podkreśla osłona chłodnicy. <strong>Be</strong> <i>Bop</i> jest wyposażony w silnik 2.0 turbo o mocy 225 KM.
<strong>Przyjazne i obszerne wnętrze</strong>
Otwierające się w przeciwne strony drzwi odsłaniają oryginalne i zarazem eleganckie wnętrze. Wzrok przyciąga centralnie umieszczony łuk, który służy do mocowania siedzeń. Zwalnia to miejsce na podłodze i przyczynia się do wrażenia niezwykle przestronnego wnętrza. Łuk ten stanowi również element łączący pomiędzy pasażerami siedzącymi z przodu i z tyłu i symbolizuje przyjazny, otwarty charakter kabiny. Wzdłuż drzwi biegną dwa łuki boczne, służące pasażerom za podłokietniki. Dźwignia zmiany biegów z polerowanego aluminium została umieszczona nad centralnym łukiem, w który wbudowano wszystkie elementy sterujące najważniejszymi funkcjami pojazdu: ogrzewaniem i klimatyzacją, a także nawigacją, systemem audio … Na końcu łuku, doskonale widoczny dla kierowcy i pasażera znajduje się chromowany zegar.
We wnętrzu <strong>Be</strong> <i>Bop</i> i <i>Be</i> <strong>Bop</strong> umieszczono ponadto schowki w centralnym tunelu desce rozdzielczej i drzwiach.
Tylne siedzenia wersji rekreacyjnej <strong>Be</strong> <i>Bop</i> można całkowicie schować pod przednimi fotelami. Po naciśnięciu przycisku umieszczonego w drzwiach oparcie tylnego siedzenia w ciągu kilku sekund składa się za pomocą specjalnego ramienia na siedzenie. Całe siedzenie chowa się pod przednim fotelem zwalniając miejsce z tyłu.
<strong>Ergonomiczne wnętrze i dyskretna technologia</strong>
Podejście Touch Design, wprowadzone w concept-carze Talisman, a następnie w Mégane II, Espace IV i Scénic II, zostało w pełni rozwinięte w <strong>Be</strong> <i>Bop</i> i <i>Be</i> <strong>Bop</strong> . Kierownica została odpowiednio wyprofilowana do kształtu dłoni, wszystkie elementy sterujące są przyjemne w dotyku, a ich obsługa intuicyjna.
Zaawansowana technologia zastosowana w <strong>Be</strong> <i>Bop</i> i <i>Be</i> <strong>Bop</strong> nie rzuca się w oczy. Najważniejsze informacje (prędkość, obrotomierz…) są pogrupowane na 2 umieszczonych nad sobą wyświetlaczach ciekłokrystalicznych. Informacje są bardzo czytelne. Wskazania obrotomierza są przedstawione w postaci kolorowych kół. Mniej istotne informacje (nawigacja, muzyka, łączność, usługi Renault) są wyświetlane na oddzielnym ekranie umieszczonym w górnej części deski rozdzielczej. Ekran ten można ustawić w trzech położeniach: złożyć bądź obrócić w stronę kierowcy lub pasażera.
<strong>Odmienne wystroje wnętrza</strong>
Wystrój wnętrza obu modeli jest wyraźnie odmienny. Cienkie siedzenia pokryte skórą w jasnym kolorze khaki łączonym z ciemnopomarańczowym i bawełniana wykładzina tworzą ciepłą atmosferę we wnętrzu concept-caru SUV <i>Be</i> <strong>Bop</strong>. Wrażenie to wzmacniają panoramiczna szyba przednia i przeszklony dach, dzięki którym wnętrze jest wprost skąpane w świetle.
Styl wnętrza <strong>Be</strong> <i>Bop</i> jest zgodny z przeznaczeniem tego auta. Cienkie, czarne fotele z bocznym podparciem są dostosowane do sportowej jazdy, podobnie jak dźwignia zmiany biegów i zegary.
<strong>Źródło: Renault Polska</strong>