Druga generacja Audi Q5
Wystawa w Paryżu jest miejscem światowej premiery drugiej generacji Audi Q5. Czy po zmianach średniej wielkości SUV z Ingolstadt wciąż będzie najlepiej sprzedającym się modelem w swojej klasie? Odpowiedź poznamy najwcześniej w przyszłym roku, kiedy to nowe Audi Q5 pojawi się w sprzedaży.
Nowe Q5 niemal we wszystkich wymiarach urosło. Mierzy teraz 4,66 m długości, 1,89 m szerokości i 1,66 m wysokości, a rozstaw osi wynosi 2,82 m. Inżynierom udało się jednocześnie zredukować masę SUV-a. W zależności od wersji silnikowej nowe Audi Q5 jest teraz lżejsze nawet o 90 kg. To zasługa m.in. użycia do budowy karoserii stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie oraz z aluminium. Sporo prac poświęcono również poprawie aerodynamiki - współczynnik oporu powietrza w nowym modelu wynosi 0,30.
Większe wymiary nadwozia pozwoliły wygospodarować większą ilość miejsca w kabinie. Bardziej komfortowo powinni się czuć nie tylko kierowca i przedni pasażer, ale również zajmujący miejsca na tylnej kanapie. Oparcie tylnych siedzeń podzielono na trzy segmenty. Na życzenie, tylne fotele można przesuwać do przodu i do tyłu oraz zmieniać kąt pochylenia oparć. Zależnie od pozycji oparcia, bagażnik ma pojemność podstawową od 550 do 610 l, czyli o dziesięć litrów większą niż w poprzednim modelu. Po złożeniu oparć, pojemność bagażnika wzrasta do 1550 l.
Obsługa wnętrza jest intuicyjna i można wyróżnić tu trzy główne elementy. Opcjonalny Audi virtual cockpit, na swoim monitorze o przekątnej 12,3 cala i o wysokiej rozdzielczości, wyświetla doskonałej jakości grafiki. Kierowca może wybrać jeden z dwóch widoków ekranu – klasyczny z dużymi okrągłymi zegarami lub tryb progresywny, w którym dominuje mapa nawigacji lub listy menu. Opcjonalny wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy - head up display, rzuca na przednią szybę najważniejsze informacje. Z kolei system MMI lub MMI Navigation umieszczony na środkowej konsoli z polem dotykowym MMI Touch oraz 8,3-calowym wyświetlaczem stanowi centrum dowodzenia wszystkimi funkcjami pokładowymi.
Na liście wyposażenia znalazł się, znany juz z Q7 czy A4, "osobisty asystent trasy", który uczy się na bieżąco nowych zachowań kierowcy i ułatwia mu podróż, wybierając np. optymalną trasę. Wśród nowoczesnego wyposażenia znajdziemy m.in. również asystenta wydajności ze wskazówkami dotyczącymi zmiany biegów, aktywny tempomat, który częściowo przejmuje prowadzenia auta w ruchu miejskim czy systemy ochrony bezpieczeństwa pre sense, ostrzegający przed pieszymi oraz innymi pojazdami i inicjujący w razie potrzeby hamowanie.
W momencie debiutu rynkowego nowe Audi Q5 będzie oferowane w czterech wersjach silnikowych - trzech jednostkach TDI i jednej TFSI. Mają one nawet o 27 KM większą moc przy wyraźnie mniejszym spalaniu. Topowymi silnikami są jednostki 2.0 TFSI o mocy 252 KM oraz gruntownie zmodernizowana jednostka 3.0 TDI, generująca moc 286 KM i moment obrotowy 620 Nm. Poza tym ofertę uzupełniają dwa warianty silnika 2.0 TDI o mocy 150 KM i 190 KM.
Na nowo opracowany został układ przeniesienia napędu, podobnie jak sześciobiegowa manualna skrzynia biegów, siedmiostopniowa, automatyczna przekładnia S tronic i ośmiostopniowa przekładnia automatyczna tiptronic (tylko w zestawieniu z silnikiem 3.0 TDI). Automatyczne skrzynie biegów wyposażono w funkcję wolnego biegu, pozwalającą zaoszczędzić paliwo. Nowy napęd na cztery koła quattro z techniką ultra, dostępny jest standardowo dla silnika 2.0 TDI o mocy 190 KM oraz silnika 2.0 TFSI. Dla podstawowego silnika TDI będzie on dostępny opcjonalnie.
Opcjonalnie w nowym Audi Q5 znaleźć się może dynamiczny układ kierowniczy, którego przełożenie dostosowuje się do prędkości i kąta skrętu. Poza tym nabywca będzie mógł wybrać jeden z dwóch układów amortyzacji, w przypadku zawieszenia pneumatycznego adaptive air suspension można nie tylko dopasować siłę amortyzatorów, ale również zmieniać w pięciu poziomach wysokość zawieszenia. Układ Audi drive select oferuje siedem trybów jazdy, w tym dwa nowe: lift/offroad i allroad.
Nowe Audi Q5 produkowane będzie w meksykańskim zakładzie marki. W salonach druga generacja tego SUV-a pojawi się na początku 2017 r.