Drogą S3 ominiemy Lubin
Choć wakacje zmierzają już ku końcowi, jednak z całą pewnością jeszcze sporo osób będzie przemieszczać się w najbliższych dniach nad polskie morze i z powrotem. Jeśli wybiorą drogę ekspresową S3, powinna ucieszyć ich informacja, że właśnie do użytku oddany został kolejny 10-kilometrowy fragment tej trasy, którym jednocześnie będzie można ominąć Lubin.
Oddany do ruchu nowy fragment S3 ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku wraz z pasem awaryjnym. Poza samą drogą kierowcy od dziś mogą korzystać z dwóch węzłów drogowych: węzeł Lubin Zachód połączy S3 z drogą wojewódzką 335 (w kierunku Lubina i Chocianowa), a węzeł Lubin Północ z drogą krajową nr 3, która po oddaniu do ruchu S3 stanie się drogą wojewódzką, w kierunku Lubina i Góry.
Przypomnijmy, że od końca czerwca br. kierowcy korzystają już z węzła Lubin Południe i prawie 24-kilometrowego fragmentu trasy S3 do węzła Legnica Południe, gdzie nastąpiło połączenie drogi S3 z autostradą A4.
Kolejne etapy budowy S3 przewidują udostępnienie odcinka tej drogi od węzła Lubin Północ do węzła Kaźmierzów. Wykonawca tego zadania, konsorcjum firm z firmą Salini jako liderem, prowadzi intensywne prace na całym zadaniu, aby jak najszybciej trasa S3 została udostępniona kierowcom.
Trwa jeszcze realizacja dwóch odcinków drogi ekspresowej S3 w województwie lubuskim: Nowa Sól – Gaworzyce i Gaworzyce – Kaźmierzów o łącznej długości ponad 33 km. Wykonawcami tych zadań są firmy Dragados oraz konsorcjum Mirbud - PBDIM Erbedim. Oba odcinki mają być przejezdne jeszcze w tym roku.
Również na ten rok zaplanowano zakończenie budowy S3 od autostrady A4 do węzła Bolków. Inwestycja podzielona jest na dwa zadania realizowane przez konsorcjum Eurovia - Warbud oraz Mota – Engil.
Odcinek S3 od Bolkowa do granicy państwa, również podzielony jest na dwa zadania. Obecnie znajdują się one na etapie procedury przetargowej. W tym roku planuje się podpisanie umów z wykonawcami robót. Ten ostatni odcinek udrożni cały szlak drogowy wzdłuż zachodniej granicy Polski – od Szczecina do Lubawki. Przewiduje się zakończenie prac do 2023 r.
W Polsce docelowo trasa ekspresowa S3 będzie miała blisko 510 km długości i połączy zespół portów morskich Szczecin - Świnoujście na północy z południową granicą Polski. S3 jest częścią korytarza paneuropejskiego łączącego Szwecję z Grecją. O jej kontynuacji za naszą południową granica w ramach trasy D11 mówi także podpisane memorandum między Polską i Republiką Czeską.