Droga S3 już z dwoma jezdniami
Dziś do ruchu oddana została druga jezdnia drogi S3 na odcinku od węzła Niedoradz do Nowej Soli o długości 17,3 km. Tym samym już cała S3 w województwie lubuskim ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Wartość kontraktu to 212 mln zł. Inwestycja została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Infrastruktura i Środowisko.
Inwestycja polegała na budowie wschodniej jezdni drogi S3 oraz wymianie nawierzchni na istniejącej już jezdni zachodniej. Rozbudowano również węzły drogowe Niedoradz i Nowa Sól Zachód. Do dwujezdniowego przekroju drogi dostosowano też występujące na odcinku obiekty inżynierskie oraz infrastrukturę towarzyszącą, w tym przepusty dla zwierząt i inne urządzenia ochrony środowiska, urządzenia bezpieczeństwa ruchu oraz ochrony przed hałasem.
– Droga ekspresowa S3 połączy porty w Świnoujściu i Szczecinie z granicą polsko-czeską i jesteśmy coraz bliżej tego momentu – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Dodał również, że budowa szlaków komunikacyjnych północ-południe jest dla nas priorytetem. – Dlatego jesteśmy zdeterminowani, aby oprócz drogi S3 takie szlaki jak autostrada A1, drogi S5, S7 i Via Carpatia powstały możliwie szybko. Już jutro podpisujemy umowę na realizację ostatniego odcinka szlaku Via Carpatia między Rzeszowem a Lublinem.
W województwie lubuskim to niemal finisz przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi ekspresowej S3. Jest to bowiem ostatni odcinek tej drogi, który został dostosowany do przekroju dwujezdniowego, umożliwiając tym samym bezpieczny i komfortowy przejazd przez całe województwo. Pozostało jeszcze tylko zakończenie prac przy budowie drugiego mostu na Odrze na wysokości Cigacic. Jego uruchomienie planowane jest w drugiej połowie 2019 r.
– Oddana dzisiaj do użytku druga jezdnia drogi S3 na odcinku od węzła Niedoradz do Nowej Soli została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej. Jesteśmy dumni, że sprawnie wykorzystujemy wsparcie unijne na ważne projekty infrastrukturalne – podkreślił obecny na otwarciu drogi wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz.
Lubuski fragment S3 to środkowy odcinek tego szlaku na terenie Polski. W województwach zachodniopomorskim i dolnośląskim znaczna część tej trasy jest przejezdna. W zachodniopomorskim prace trwają jeszcze między Szczecinem a Świnoujściem, w realizacji jest obecnie ponad 40 km trasy na odcinkach Brzozowo - Miękowo i Miękowo - Rzęśnica, roboty budowlane na tych odcinkach ruszą wiosną przyszłego roku, a ich zakończenie nastąpi w 2021 r. W przygotowaniu jest ostatni fragment S3 w województwie zachodniopomorskim - Świnoujście - Troszyn o długości 33 km. W przyszłym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na realizację tego odcinka.
Natomiast w dolnośląskim, jedynie poza ok. 14 km odcinkiem w. Kaźmierzów - w. Lubin Północ, trasa do Bolkowa została już udostępniona do ruchu. Wykonawca tego odcinka deklaruje, że do końca 2018 r. planuje uzyskać przejezdność, jednak postęp prac uzależniony jest od warunków atmosferycznych. Oddanie tego fragmentu pozwoli dojechać z północy aż za autostradę A4 do Bolkowa.