Dostawcze Fordy z hybrydowymi wariantami
Wprawdzie w tym roku nie mamy targów we Frankfurcie (odbywają się one co dwa lata, naprzemiennie z salonem samochodym w Paryżu), to jednak nie oznacza to, że nie odbędzie się wystawa IAA. Otóż taką samą nazwę, jak targi samochodowe we Frankfurcie, ma również wystawa pojazdów użytkowych w Hanowerze. W tym roku podczas tego wydarzenia sporo ciekawego pokaże m.in. Ford.
Podczas wystawy IAA w Hanowerze Ford zaprezentuje swoje najnowsze rozwiązania w obszarze skomunikowanych i zelektryfikowanych samochodów dostawczych.
Nowy Ford Transit w technologii mHEV
Nowy 2-tonowy Ford Transit, który pojawi się na rynku w połowie przyszłego roku, będzie wyposażony w oszczędniejsze silniki, otrzyma zwiększoną ładowność, wbudowaną łączność i zaawansowane systemy wspierające kierowcę podczas jazdy. Nowy model ma się także różnić dość znacznie od obecnego modleu, do tego ma mieć całkowicie nowe wnętrze i większą przestrzeń ładunkową.
Oprócz zmodyfikowanych dwulitrowych silników z rodziny EcoBlue, zapewniających niskie koszty eksploatacji, nabywcy nowego Transita będą mogli również wybrać 48-woltowy system hybrydowy mHEV współpracujący z manualną skrzynią biegów.
Technologia mHEV pozwala na odzysk energii przy mniejszej prędkości, magazynując ją następnie w 48-woltowym akumulatorze litowo-jonowym. Zgromadzoną energię system wykorzystuje do wspomagania silnika i zasilania elektrycznych urządzeń pomocniczych, tym samym ograniczone zostanie zużycie paliwa, szczególnie w jeździe miejskiej, która wymaga częstego zatrzymywania się i ruszania.
Ford Transit Custom PHEV
W obecnych realiach rynkowych sama mikrohybryda, jak zwykło się określać systemy typu mHEV, to jednak za mało. Ford wprowadzi zatem do oferty Transita Customa wersję hybrydową PHEV, czyli z możliwością ładowania baterii z gniazdka, która pozwoli pokonać dystans ok. 50 km przy użyciu wyłącznie napędu elektrycznego.
Sercem układu hybrydowego jest silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 1,0 litra, którego rolą jest przedłużanie zasięgu jazdy. Silnik EcoBoost ładuje akumulatory trakcyjne, gdy do pokonania jest dłuższa trasa pomiędzy ładowaniem z zewnętrznego źródła. Łączny zasięg bez ładowania i tankowania wynosi ponad 500 km.
Pokazany w Hanowerze Ford Transit Custom PHEV otrzymał kompaktowy, chłodzony cieczą akumulator litowo-jonowy umieszczony pod podłogą części ładunkowej, zachowując jednak taką samą przestrzeń jak standardowe wersje tego furgonu. Pojazd otrzymał również nowy wystrój wnętrza zapożyczony z najnowszej wersji Transit Custom wraz z dedykowanymi wyświetlaczami informacyjnymi dla wariantu PHEV.
Ford Telematics i Ford Data Services
Nowością Forda pokazaną w Hanowerze będą również opracowane przez Ford Smart Mobility dwa rozwiązania dla firm posiadających floty pojazdów. Zostały one stworzone dzięki połączeniu ogromnej ilości danych zebranych od flot różnej wielkości i działających w wielu branżach.
Ford Telematics zapewni operatorom flotowym internetową aplikację dostarczającą rozwiązania, które pomogą flotom poprawić wykorzystanie pojazdu, zmaksymalizować dostępność pojazdu, zoptymalizować koszty eksploatacji i zarządzanie pracą kierowców.
Niezależnie od tego Ford Data Services umożliwi operatorom flotowym korzystanie z własnych dostawców usług zewnętrznych w celu uzyskania dostępu do danych pojazdów zwykle zarezerwowanych dla producenta, a dostarczanych bezpośrednio z pojazdu do "chmury" w celu stworzenia własnych, zindywidualizowanych rozwiązań flotowych.