Do czego Porsche wykorzystuje dwutlenek tytanu?
Wysiłki producentów samochodów, by być jak najbardziej eko, przybierają różne formy działania. Z reguły sprowadza się to do projektowania jak najbardziej oszczędnych jednostek napędowych oraz wprowadzania szeregu innych rozwiązań, które sprawią, że auta będą zużywać jak najmniej paliwa, a tym samym emitować mniej zanieczyszczeń do atmosfery. Coraz częściej koncerny podejmują jednak proekologiczne starania, które nie dotyczą bezpośrednio samochodów. Świetnym przykładem jest tu Porsche i dążenie do stworzenia tzw. fabryki „Zero Impact”.
Fabryka o zerowym wpływie na środowisko wykorzystuje liczne rozwiązania technologiczne, które mają maksymalnie zredukować niekorzystne oddziaływanie na środowisko naturalne. Jedną z takich metod, wprowadzoną ostatnio przez Porsche, jest pokrycie elewacji nowych zakładów, w których produkowany będzie Porsche Taycan, specjalną powierzchnią z aluminium pokrytego dwutlenkiem tytanu zdolną do pochłaniania dwutlenku azotu.
Taka powłoka działa niczym katalizator: wystawiona na działanie światła słonecznego, w warunkach niskiej wilgotności powietrza, rozkłada absorbowane cząsteczki zanieczyszczeń na nieszkodliwe substancje – czyli wodę i azotany. W ramach pierwszego, pilotażowego projektu Porsche testuje zaawansowaną technologicznie elewację absorbującą NOx na powierzchni 126 metrów kwadratowych. Przy rozmiarze zaledwie 10 miejsc parkingowych ma ona skuteczność działania 10 drzew.
– Jeśli ocena wyników potwierdzi nasze oczekiwania, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zastosować technologię pochłaniania tlenków azotu na innych budynkach i powierzchniach – przekonuje Albrecht Reimold, członek zarządu Porsche odpowiedzialny za produkcję i logistykę i dodaje – zrównoważony rozwój to szerokie pojęcie, na które składa się wiele pojedynczych elementów. W związku z tym nieustannie myślimy o środkach, które możemy wprowadzić, by zapewnić większe zrównoważenie naszych działań – w całym łańcuchu wartości.
Nowa fabryka powstaje w siedzibie Porsche w Zuffenhausen (dzielnica Stuttgartu). Będzie tam wytwarzany pierwszy elektryczny model Porsche, którego debiut przewidziano na koniec 2019 r. Produkcja Porsche Taycana, m.in. dzięki tego typu zaawansowanym rozwiązaniom, będzie neutralna pod względem emisji CO2.