Dacia w wersji LPG z nowym silnikiem benzynowym
Podczas trwającej właśnie wystawy samochodowej w Brukseli Dacia zaprezentowała nową jednostkę benzynową TCe 100, która będzie montowana we wszystkich modelach tej rumuńskiej marki dostosowanych do zasilania gazem LPG.
Nowy trzycylindrowy silnik TCe 100 LPG z turbodoładowaniem będzie już wkrótce dostępny w Dusterze, a następnie pojawi się w całej gamie LPG tej marki, czyli modelach Sandero, Sandero Stepway, Logan oraz Logan MCV.
Wszystkie mają dwa oddzielnie zbiorniki – jeden na benzynę, drugi na gaz. Zasięg samochodu przy dwóch pełnych zbiornikach wynosi łącznie ponad 1000 km. Co ważne, zbiornik LPG jest montowany w miejsce koła zapasowego, dzięki czemu pojemność bagażnika jest identyczna jak w przypadku wariantu z silnikiem benzynowym.
Przełączanie pomiędzy zasilaniem benzynowym a LPG może odbywać się na dwa sposoby. Kierowca może w dowolnym momencie za pomocą przełącznika wybrać odpowiedni tryb, który zostanie również zachowany przy wyłączeniu silnika i jego ponownym uruchomieniu. Zmiana odbywa się również automatycznie – po opróżnieniu zbiornika LPG. Dzięki specjalnemu wskaźnikowi poziomu LPG kierowca może kontrolować poziom gazu w zbiorniku.
Instalacja LPG w modelach Dacii jest montowana bezpośrednio w fabryce, dzięki czemu czas oczekiwania na samochód nie wydłuża się, a auto objęte jest jedną gwarancją na samochód i układ LPG i w razie konieczności jest naprawiane i serwisowane w sieci ASO rumuńskiej marki. Dodatkowy zbiornik LPG jest wykonany z wytrzymałej blachy stalowej. Jest montowany w miejscu koła zapasowego, dzięki czemu nie było konieczności modyfikacji zbiornika benzyny. Bezpieczeństwo całego układu zapewniają zawór odcinający, układ ograniczający napełnienie zbiornika do 80%, ogranicznik przepływu, elektrozawór oraz zawór bezpieczeństwa.
Nowy silnik to wyższe osiągi z maksymalnym momentem obrotowym 170 Nm osiąganym już od 2000 obr/min, a jednocześnie pozwala na ograniczenie zużycia paliwa i emisji CO2. Silnik LPG emituje o około 10% CO2 mniej niż analogiczne silniki benzynowe. Średnie zużycie paliwa silnika LPG jest co prawda nieco wyższe, ale mimo to koszt paliwa w przeliczeniu na kilometr jest sporo niższy – nawet o 30% w porównaniu do wersji benzynowych i o 8% porównując koszty z odmianą wysokoprężną.
Wszystkie modele Dacii w wersji LPG kosztują tylko 1000 zł więcej od wersji napędzanych klasycznym silnikiem 1.0 TCe 100.