Dacia Duster gotowa na podbój rynku
To jedna z ważniejszych premier tegorocznej edycji targów IAA we Frankfurcie. Przynajmniej, jeśli mówimy o modelach, które powinny się sprzedawać w dużych liczbach w naszym kraju. Nowa Dacia Duster ma sporo argumentów, by powtórzyć sukces swojego poprzednika.
A trzeba przyznać, że nie będzie miała wcale łatwego zadania. W ciągu siedmiu lat obecności na rynku Duster pierwszej generacji (w tym również sprzedawany na niektórych rynkach pod marką Renault) sprzedał się w liczbie ponad 2 milionów egzemplarzy. A od tego czasu na rynku przybyło sporo, mniej lub bardziej bezpośrednich, konkurentów.
O wyglądzie nowego Dustera już pisaliśmy. Auto będzie mierzyć 4,3 m długości i 1,8 m szerokości, czyli podobnie do poprzednika. Ogólna linia nadwozia pozostała podobna, poza przesuniętą do przodu o 100 mm i bardziej nachyloną przednią szybę, ale wszystkie detale zmieniono, z czego większość dość diametralnie. Generalnie projektanci postarali się, by nowa generacja miała bardziej wyrazisty charakter. Patrząc więc na nowe wcielenie SUV-a Dacii dostrzeżemy inną osłonę chłodnicy, nowe reflektory z podzielonymi na trzy segmenty światłami do jazdy dziennej LED, bardziej poziomą maskę silnika czy przednią osłonę podwozia.
W kabinie pojawiła się całkowicie nowa deska rozdzielcza, a ustawiony w górnej części konsoli środkowej ekran systemu MediaNav Evolution jest łatwo dostępny i czytelny. Cztreoramienna kierownica ma możliwość regulacji wysokości (40 mm) i głębokości (50 mm), dzięki czemu kierowca łatwiej ustawi optymalną pozycję. Nowe są także fotele, które mają lepsze wyprofilowanie, dłuższe o 20 mm siedziska i nowe regulowane zagłówki. Fotel kierowcy otrzymał ponadto podłokietnik oraz możliwość regulacji odcinka lędźwiowego. W ofercie pojawiły się też nowe wzory tapicerek. Jak zapewnia Dacia, dzięki nowej izolacji akustycznej udało się obniżyć poziom hałasu w kabinie aż o połowę.
Nowy Duster wyposażony jest w bagażnik takiej samej wielkości jak w poprzedniej wersji modelu: 445 l w wersji 4x2 i 376 l w wersji 4x4. Zwiększeniu natomiast uległa liczba i pojemność schowków w kabinie - teraz kierowca i pasażerowie będą mieli do swojego użytku łącznie 28,6 l, czyli o prawie sześć litrów więcej niż dotychczas. Nowa jest na przykład nowa szuflada pod fotelem pasażera o objętości 2,7 litra.
Sporo nowych elementów znajdziemy teraz na liście wyposażenia Dustera. Będzie to pierwsza Dacia z automatyczną klimatyzacją, pojawi się także bezkluczykowy system dostępu do kabiny i uruchamiania silnika. Za bezpieczeństwo podczas jazdy odpowiadać będzie również system kontroli martwego pola. Inny pojazd jest sygnalizowany świecącą się kontrolką w zewnętrznym lusterku wstecznym. Manewry parkingowe ułatwi natomiast Multiview Camera, czyli system czterech kamer (1 czołowa, 2 boczne i 1 z tyłu pojazdu), który uaktywnia się automatycznie po wrzuceniu wstecznego.
Choć Duster to nie terenówka, to jednak umiarkowany teren nie powinien być dla niego przeszkodą nie do pokonania. Auto ma 21-centymetrowy prześwit, kąt natarcia wynosi 30 st., a zejścia 33 st. W terenie przydatne będą także system kontroli zjazdu ze wzniesienia (Hill Descent Control), uzupełniony o system wspomagania ruszania pod górę (Hill Start Assist). Bardziej jako gadżet należy natomiast postrzegać system 4x4 Monitor, pokazujący kompas i określający w czasie rzeczywistym pochylenie samochodu.
Gama silników nowej Dacii Duster obejmuje jednostki benzynowe SCe 115 oraz TCe 125. W obu przypadkach do wyboru z napędem na przód bądź obie osie. Wszystkie warianty współpracują z mechaniczną skrzynią biegów. W ofercie silników wysokoprężnych znajduje się jednostka dCi 90 w wersji 4x2 oraz dCi 110 w wersjach 4x2 i 4x4 oferowane również z mechaniczną skrzynią biegów. Silnik dCi 110 (w wersji 4x2) jest dostępny ponadto z automatyczną skrzynią dwusprzęgłową EDC. W ofercie znalazła się też wersja zasilana gazem LPG
z silnikiem SCe 115 (wersja 4x2).