Czy tak będą wyglądać Citroeny przyszłości?
Citroen zaprezentował prototypowy model 19_19 Concept, który stanowi wizję samochodu przyszłości francuskiej marki. Ten mocno futurystyczny projekt ma zasięg wynoszący 800 km, funkcję autonomicznej jazdy na poziomie 4 oraz osobistego asystenta, który pozostaje w stałej interakcji z pasażerami.
Citroen 19_19 Concept jest drugim koncepcyjnym modelem, po miejskim Ami One Concept, zaprezentowanym w tym roku, który z jednej strony celebruje 100-lecia francuskiej marki, z drugiej zaś zapowiada, w jaki, kierunku będą podążać w przyszłości Citrony. Oficjalny debiut tego prototypu odbędzie się podczas tegorocznej edycji targów ViVaTech w Paryżu.
Nadwozie prototypu 19_19 Concept wygląda jak przezroczysta kapsuła, mierzy 4.655 mm długości, 2.240 mm szerokości i 1.600 mm wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 3.100 mm przy niezwykle krótkich zwisach. Do tego jest bardzo aerodynamiczne. Przód składa się z dwóch pokryw z pleksiglasu − wyższa obejmuje błotniki, pełni również funkcję spojlera i jest bazą dla identyfikacji świetlnej Full LED. Zdobią ją szewrony i logo Origins. Uwagę przyciągają koła w rozmiarze XXL o średnicy 930 mm i opony o rozmiarze 255/30 R30.
Tylna część nawiązuje do przodu nadwozia: kulista pokrywa bagażnika, aerodynamiczna rama pomocnicza oraz identyfikacja świetlna układająca się w dwuliniowy wzór przypominający literę Y, wkomponowana w szewrony i będąca jednocześnie spojlerem. W tylnej części dachu zamontowano dwa czujniki LIDAR. Rama pomocnicza, przypominająca deskorolkę, eksponuje baterie i wszystkie elementy konstrukcyjne samochodu.
Pasażerowie siedzący w przedniej części kabiny są widziani z zewnątrz, natomiast tylna część pokryta jest folią z mikroperforacją, która zapewnia im prywatność. Fotel kierowcy wyposażony jest w intuicyjne elementy sterujące, wyświetlacz head-up prezentuje najważniejsze informacje na szybie przedniej, w zagłówkach siedzeń zamontowane są głośniki. Fotel pasażera z przodu można przekształcić w szezlong. Siedzenia z tyłu przypominają natomiast sofę. Pasażerowie mają do dyspozycji osobne, spersonalizowane i niezależne strefy nagłośnienia.
Minimalistyczna deska rozdzielcza wyposażona jest w przeszklony panel, który przekształca się w ekran służący do wyświetlania filmów. Kierownica unosi się nad nią, a w jej centralnej części zainstalowany jest ekran, na którym eksponowane są kolejno wszystkie generacje logotypów marki Citroën. Tylne drzwi otwierają się w przeciwnym kierunku, co w połączeniu z brakiem słupka B zapewnia doskonały dostęp do kabiny.
19_19 Concept to samochód w pełni elektryczny. Przyspiesza do 100 km/h w 5 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. Indukcyjne ładowanie baterii jest wyjątkowo szybkie − wystarczy 20 minut, by uzyskać zasięg 600 km, w dodatku bez użycia kabla.
Funkcja autonomicznej jazdy może wyręczyć kierowcę w niektórych sytuacjach, np. na autostradzie lub w korkach. Kierowca może w każdej chwili przejąć kontrolę, gdy ma na to ochotę lub w bardziej skomplikowanych sytuacjach, np. podczas poruszania się po zatłoczonych centrach miast.
Dostępny na wyposażeniu asystent osobisty ma formę cylindra umieszczonego w desce rozdzielczej. Wyposażony jest w sztuczną inteligencję i jest pośrednikiem w interakcjach pomiędzy samochodem i pasażerami. Gdy kierowca prowadzi, asystent pozostaje aktywny, ale nie przejmuje pilotowania samochodu. Po wyborze trybu autonomicznego kierownica wraz z zestawem pedałów chowa się, a nad deską rozdzielczą wysuwa się asystent osobisty udostępniając kierowcy przestrzeń do projekcji.