Czy powstanie nowa autostrada A4?
Najdłuższa i najstarsza zarazem autostrada w naszym kraju, czyli A4, ma niestety swoje wady. Jedną z nich jest ograniczona funkcjonalność na odcinku od Wrocławia do Krzyżowej. Dlatego też pojawiła się koncepcja, która zakłada rozbudowę tego fragmentu autostrady, a nawet budowę A4 w nowym korytarzu.
Autostrada A4 na odcinku od Wrocławia do Krzyżowej nie spełnia w pełni wszystkich warunków technicznych przewidzianych dla autostrad. Nie posiada np. pasa awaryjnego (występują tylko na krótkich odcinkach), geometria węzłów w wielu przypadkach nie jest dostosowana do standardów autostradowych, a przy drodze brakuje Miejsc Obsługi Podróżnych. W związku ze wzrastającym natężeniem ruchu, które momentami dochodzi do 100 tys. samochodów na dobę, w razie wypadku bądź awarii tworzą się wielokilometrowe korki.
Dlatego też Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podjęła starania, by zmienić ten stan rzeczy. Ogłoszony został właśnie przetarg na opracowanie studium korytarzowego wraz z analizą techniczno–ekonomiczno–logistyczną rozbudowy lub budowy autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem i Krzyżową. Zadaniem projektantów będzie przeanalizowanie możliwych wariantów działań, mających na celu poprawę sytuacji w zakresie bezpieczeństwa, przepustowości i funkcjonalności dolnośląskiego odcinka autostrady A4.
W tej chwili istnieją trzy warianty rozwiązania tej kwestii. W wariancie I autostrada A4 zostanie rozbudowana. Wybudowana zostanie nowa jezdnia (3 pasy ruchu + pas awaryjny) równolegle do istniejącej A4, po wcześniejszej przebudowie węzłów i budowie nowych obiektów inżynierskich. Następnie na nową nitkę przełożony zostanie ruch, stara nawierzchnia zostanie rozebrana i w jej miejsce powstanie drugia nitka (3 pasy ruchu + pas awaryjny).
Wariant II zakłada budowę A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła z istniejącą A4 np. na wysokości Legnicy (z uwzględnieniem budowanej S3) i rozbudowę A4 po śladzie na odc. Legnica – Krzyżowa (zgodnie z wariantem I). Na istniejącym ciągu A4 (na długości odcinka, który byłby zastąpiony nowym przebiegiem) istniejące obiekty inżynierskie zostałyby wyburzone i powstałyby skrzyżowania jednopoziomowe.
Z kolei w wariancie III A4 powstałaby w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła Krzyżowa, a na istniejącym ciągu A4 obiekty inżynierskie zostałyby wyburzone i zastąpione skrzyżowaniami jednopoziomowymi.
Termin składania ofert przypada na 22 stycznia 2019 r. i dopiero wówczas, po zweryfikowaniu wszystkich propozycji, komisja przetargowa wskaże najkorzystniejszą. Planowany termin podpisania umowy z wykonawcą to druga połowa kwietnia 2019 r. (przy założeniu, że nie będzie odwołań). Wykonawca na realizację dokumentacji będzie miał 270 dni.