Czy kierownice aut nie będą już okrągłe?
Choć we współczesnych autach można znaleźć już kierownice, które mają inny kształt, to jednak przyzwyczailiśmy się do tego, że przed kierowcą znajduje się koło kierownicy. BMW pokazało jednak, że w przyszłości może się to zmienić, podając dość mocne argumenty.
BMW iNEXT to zapowiedź pierwszego bawarskiego modelu, w którym kierowca nie musi już prowadzić samochodu, choć będzie mógł w każdej chwili przejąć dowodzenie. Do tego celu będzie mu służyć jednak zupełnie nowa kierownica.
Jej wieloboczny kształt to, zdaniem projektantów niemieckiego koncernu, doskonałe rozwiązanie przy przechodzeniu z wysoko zautomatyzowanej jazdy do aktywnego prowadzenia. Pierwszy zautonomizowany model BMW ma być produkowany od 2021 r.
Obręcz kierownicy jest spłaszczona u dołu i u góry, co akurat jest już dość popularnym rozwiązaniem, a zaokrąglone narożniki po bokach zapewniają komfortowe oparcie dla dłoni. Zalety takiego kształtu kierownicy są widoczne przy przechodzeniu z trybu zautomatyzowanej jazdy na manualny, gdy kierowca musi szybko przejąć całkowitą kontrolę nad samochodem. W porównaniu z okrągłą kierownicą ułatwia to m.in. rozpoznanie kąta skrętu kół na podstawie pozycji kierownicy. Przejmując prowadzenie, kierowca może natychmiast określić – wizualnie i na dotyk – aktualny kąt skrętu oraz bezpiecznie kontynuować obrany kurs.
Kolejną nowinką technologiczną są włókna optyczne, które wbudowane w boki kierownicy informują kierowcę za pośrednictwem kolorowych sygnałów o dostępności wysoko zautomatyzowanych funkcji jazdy, a także wskazują konieczność przejęcia prowadzenia. Wielokątny kształt kierownicy ma również ergonomiczne zalety. Spłaszczenie dolnej części zapewnia większy komfort wsiadania i wysiadania. Zwiększa również swobodę ruchów na długich dystansach, umożliwiając kierowcy zginanie zarówno, jak i prawej nogi.
Jej kształt poprawia także widoczność deski rozdzielczej z nowym zakrzywionym ekranem. Zarówno pozycja, jak i kształt kierownicy zapewniają więc optymalną czytelność wskazań na panelu z najważniejszymi parametrami jazdy.