Czy jazda na suwak będzie obowiązkowa?
W resorcie infrastruktury, jak informuje Dziennik Gazeta Prawna, prowadzone są prace nad zmianą przepisów dotyczących poruszania się w miejscach, gdzie mamy do czynienia z różnymi zwężenia. Ministerstwo chciałoby wprowadzić w takich miejscach obowiązkową jazdę na tzw. suwak.
Dziś bardzo często w sytuacjach, w których mamy do czynienia ze zwężeniem drogi (np. w przypadku prowadzenia prac remontowych, bądź zmniejszenia liczby pasów) dochodzi do korków, często w sytuacjach dużego natężenia ruchu - bardzo długich korków. Kierowcy z reguły jak najszybciej starają się zjechać na pas, który umożliwia dalszą jazdę (najczęściej prawy pas), na którym tworzą się długie zatory, zaś pas jezdni, który ulega zwężeniu, pozostaje pusty. Do rzadkości nie należą również sytuacje, w których pusty zwężający się pas jest efektem jazdy tzw. "szeryfów drogowych", którzy poruszają się z taką samą prędkością, jak jadące auta w korku. Tym samym, nie ma nawet możliwości, by w takiej sytuacji zastosować jazdę na suwak.
Czym jest zatem jazda na suwak? W sytuacji zwężenia drogi wszystkie pojazdy jadą aż do samego zwężenia na swoich pasach i tuż przed nim, zjeżdżają na pas umożliwiający dalszą jazdę. Zjazd następuje naprzemiennie, czyli na zmianę, raz z lewego, raz z prawego pasa. Trochę jak w zamku błyskawicznym, w którym pojedyncze ząbki zachodzą na siebie na przemian. Jak pokazuje doświadczenie wielu zachodnich krajów, jazda na suwak jest bardzo dobrym sposobem na rozładowanie korków, a przynajmniej na to, by nie przyjmowały one gigantycznych rozmiarów. Jest tylko jeden warunek. Aby jazda na suwak miała sens, muszą do niej stosować się wszyscy kierowcy.
Dziś stosowane są już wprawdzie w Polsce znaki informujące o jeździe na suwak, ale nie nakazują one takiego poruszania się, a jedynie sugerują takie rozwiązanie. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa chciałoby wprowadzić obowiązek takiej jazdy.
Zgodnie z informacjami Dziennika Gazeta Prawna Ministerstwo prowadzi już prace nad zmianą rozporządzenia znakach i sygnałach drogowych. Jedną z proponowanych modyfikacji przepisów jest właśnie wprowadzenie nowego znaku, który nakazywałby jazdę na suwak w miejscach, gdzie dochodzi do zwężania drogi. Tym samym wiązałoby się to z wprowadzeniem sankcji dla niestosujących się do takiego sposoby jazdy, w tym do wspomnianych wcześniej szeryfów drogowych.
Niestety, zmiany nie zostaną wprowadzone zbyt szybko. Nie tylko nie ma co ich oczekiwać w tym roku, ale również i w przyszłym. Powodem jest spory zakres zmian, jakie mają zostać wprowadzone tą nowelizacją. Bez długich konsultacji międzyresortowych, ale i społecznych się w takiej sytuacji nie obejdzie. Według autorów zmian powinny one wejść w życie w drugiej połowie 2018 r. Na bieżąco będziemy informować o postępie prac, jak i o nowych szczegółach tychże zmian.