Czy historia pojazdu będzie uwzględniać również przeszłość wypadkową?
Dostępne online narzędzie, jakim jest „Historia pojazdu”, pozwala już teraz sprawdzić wiele istotnych informacji nt. interesującego nas auta z rynku wtórnego bez wychodzenia z domu. Poseł Piotr Liroy-Marzec chciałby jednak, by funkcjonalność tej e-usługi powiększyć o historię wypadkową każdego samochodu. Łatwo można by to uzyskać dzięki połączeniu bazy CEP i bazy danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Przypomnijmy, że e-usługa dostępna pod adresem historiapojazdu.gov.pl działa już od 2014 r. Obecnie każdy może sprawdzić, bezpłatnie, m.in. podstawowe informacje o samochodzie, aktualność polisy OC, przeglądu rejestracyjnego, liczbie właścicieli, a także, czy dany pojazd nie był przedmiotem kradzieży.
Od pewnego czasu w bazie CEP zapisywane są także stany liczników pojazdów notowane podczas przeglądów rejestracyjnych. Pozwala to konsumentom, w teorii, uniknąć skutków nieuczciwych praktyk sprzedawców w zakresie tzw. korekty licznika bez poinformowania o tym fakcie kupującego. Obywatele w szerokim zakresie korzystają z tej funkcjonalności serwisu, unikając nieuczciwych praktyk sprzedawców.
Jak zauważył jednak poseł Piotr Liroy-Marzec w swojej interpelacji do ministra cyfryzacji, nadal dość częstą praktyką nieuczciwych sprzedających jest ukrywanie wypadkowej przeszłości samochodu. Tymczasem Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny posiada bazę danych, w której znajduje się historia wszystkich zgłoszonych szkód komunikacyjnych w ramach obowiązkowej polisy OC oraz AC. Połączenie tych baz danych oraz udostępnienie wypadkowej historii pojazdu, wg Liroya-Marca, przyniosłoby pozytywne skutki społeczne. Obywatele z większym prawdopodobieństwem nabywaliby pojazdy sprawne, o udokumentowanej historii. Mechanizm rynkowy eliminowałby natomiast z dróg pojazdy o dużym zakresie szkód w przeszłości, które pomimo napraw mogą stwarzać niebezpieczeństwo dla kierowców oraz innych użytkowników dróg. Nieuczciwe praktyki w tym zakresie zostałyby ograniczone przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Niezrzeszony poseł zapytał, czy Ministerstwo Cyfryzacji planuje rozszerzyć funkcjonalności serwisu „Historia pojazdu” o dane pochodzące z UFG, a także, czy prowadzone są inne prace nad rozszerzeniem funkcjonalności tego narzędzia. Jak na razie czekamy na odpowiedź ze strony Ministerstwa.
Przypomnijmy, że poseł Liroy-Marzec zasłynął z licznych już interpelacji w sprawach istotnych nie tylko z punktu widzenia kierowców. Pozostając jednak w obszarze czterech kółek, warto tylko wspomnieć o temacie dożywotnich tablic rejestracyjnych dla samochodów. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało pod koniec lipca, w odpowiedzi właśnie na interpelację Piotra Liroya-Marca, że jest w trakcie przygotowywania zgłoszenia do wykazu prac legislacyjnych nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jedną z propozycji ma być wprowadzenie możliwości zachowania na wniosek właściciela pojazdu dotychczasowego numeru rejestracyjnego pojazdu, w tym zalegalizowanych tablic rejestracyjnych i nalepki kontrolnej, jeżeli właściciel pojazdu składa wniosek o rejestrację pojazdu, który był wcześniej zarejestrowany na terytorium Polski i posiada tablice rejestracyjne zgodne z obecnie obowiązującymi przepisami.