Czy duży SUV może być coupe? Wg Porsche tak – oto Cayenne Coupe
Duży SUV o nadwoziu coupe? Jeszcze kilkanaście lat temu taki pomysł wydawałby się mocno dziwaczny, ale dziś coraz mniej jest nas w stanie zaskoczyć. Tego typu SUV-y coupe znajdziemy już w ofercie kilku producentów, a teraz dołącza do nich Porsche ze sportowym wariantem Cayenne Coupe.
Jak można się domyślać, Porsche Cayenne Coupe, pod względem stylistycznym, jest identyczny jak standardowa odmiana tego modelu w przedniej części, a różnice znajdziemy z tyłu auta. Wariant Coupe ma obniżony o ok. 20 mm dach, co udało się uzyskać poprzez obniżenie przedniej szyby i słupka A. Sylwetkę coupe podkreślają dodatkowo mocniej opadająca linia dachu ze spojlerem dachowym, przeprojektowane tylne drzwi i błotniki, dzięki czemu tylne nadkola zostały poszerzone o 18 mm.
Wracając jeszcze do spojlera dachowego, to w Cayenne Coupe mamy ewolucję tego adaptacyjnego rozwiązania znanego z Cayenne Turbo. „Lotka” dachowa łączy się tu z nowym adaptacyjnym tylnym spojlerem zapewniając lepsze właściwości aerodynamiczne. Przy prędkościach od 90 km/h w górę spojler wysuwa się o 135 mm, zwiększając w ten sposób nacisk na tylną oś i poprawiając stabilność podczas szybkiej jazdy.
Nabywca Porsche Cayenne Coupe będzie miał do wyboru dwa warianty dachu. Standardem jest duży panoramiczny, szklany dach o powierzchni 2,16 m2. Zintegrowana roleta chroni wnętrze zarówno przed zbyt intensywnym nasłonecznieniem, jak i przed zimnem. Cayenne Coupe będzie także oferowany z profilowanym dachem z włókien węglowych. Karbonowy dach jest oferowany w ramach jednego z trzech sportowych pakietów optymalizujących masę pojazdu, w ramach których dostępne są 22-calowe obręcze GT Design o obniżonej masie, a we wnętrzu – środkowe panele foteli pokryte tkaniną oraz akcenty z włókien węglowych i alcantary.
Cayenne Coupe oferuje sportowe fotele z 8-kierunkową regulacją położenia, a z tyłu kanapę wyprofilowaną na kształt dwóch pojedynczych siedzeń. Bez dopłaty można jednak wybrać tylne siedzenia znane z Cayenne. Siedzenia drugiego rzędu są zamontowane o 30 mm niżej niż w Cayenne, dzięki czemu, mimo niżej poprowadzonemu dachowi, pasażerowie nie powinni narzekać na małą ilość miejsca nad głową.
Pojemność bagażnika wynosi 625 l, a po złożeniu kanapy wzrasta do 1540 litrów. W odmianie Turbo wielkości te wynoszą odpowiednio 600 i 1510 l.
W momencie debiutu rynkowego Porsche Cayenne Coupe oferowany będzie w dwóch wariantach silnikowych. Słabsza odmiana będzie napędzana 6-cylindrową turbodoładowaną jednostką o pojemności 3 litrów, mocy 340 KM i maksymalnym momencie obrotowym 450 Nm. Z pakietem Sport Chrono jest w stanie przyspieszyć do 100 km/h w 6 s, a z opcjonalnymi pakietami sportowymi nawet w 5,9 s. Prędkość maksymalna tego wariantu wynosi 243 km/h.
Cayenne Turbo Coupe ma pod maską 4-litrowy silnik V8 biturbo o mocy 550 KM i maksymalnym momencie obrotowym 770 Nm. Do 100 km/h wersja Turbo przyspiesza w 3,9 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 286 km/h.
Najnowsza odmiana nadwoziowa Porsche Cayenne pojawi się w polskich salonach niemieckiej marki w maju br. Ceny startować będą od 411 000 zł, a w wersji Turbo od 720 000 zł.