Czy da się zregenerować silnik za 73 zł?
Jak działa chemiczna regeneracja silnika? Czy stosowanie specjalistycznych środków pomoże w przywróceniu mu właściwego stanu w samochodzie osobowym? Kiedy można je stosować i na jakie „dolegliwości” jednostki napędowej są one pomocne?
Każda jednostka napędowa zużywa się w czasie pracy. Mechaniczne elementy silnika ocierają się o siebie i są poddawane różnym obciążeniom, związanym ze zmianą jego prędkości obrotowej. Można przyjąć, że przeciętna żywotność silnika wolnossącego (benzynowego lub wysokoprężnego) to 250 – 400 tys. km przebiegu. Trwałość nowoczesnych, turbodoładowanych jednostek napędowych z ostatnich lat, budowanych w zgodzie z zasadami downsizingu, a przy tym mocno wysilonych i przeciążonych, jest znacznie krótsza.
Co przyspiesza zużywanie się silnika w samochodzie osobowym?
Istnieje wiele czynników, które dodatkowo przyspieszają zużywanie się silnika. Najbardziej niszczy go ciągła eksploatacja na krótkich trasach. Nie może wówczas osiągnąć temperatury roboczej, która zapewnia mu optymalne warunki do pracy. Kłopoty z jednostką napędową powstają również na skutek nieterminowej wymiany oleju silnikowego, utrzymywania niskiego poziomu oleju, a także nieprawidłowej pracy układu chłodzenia, który nie jest w stanie odprowadzić ciepła. Przegrzanie może w krótkim czasie doprowadzić do zatarcia się silnika, podobnie jak niski poziom oleju. Utrudnione zimowe rozruchy to kolejny problem.
Dyskusyjna jest także kwestia używania systemów Start/Stop, które pozwalają na minimalne oszczędności paliwa. Równocześnie, w czasie jednego przejazdu przez centrum miasta, silnik włącza się i wyłącza kilkanaście razy, a czasami więcej. To także ma wpływ jego trwałość. Modna w ostatnich latach ekojazda powoduje bardzo silne obciążenie układu korbowo-tłokowego. Znów za cenę niewielkiej oszczędności na kosztach paliwa mocno zużywa się jednostka napędowa.
Nieterminowa wymiana osprzętu silnika także przyczynia się do jego przyspieszonego zużycia, generując cały szereg kolejnych awarii. Większa ilość sadzy, wywoływana przez nieodpowiednie rozpylenie paliwa za sprawą uszkodzonych wtryskiwaczy, zużywa filtr DPF. Uszkodzona cewka zapłonowa powoduje wypadanie zapłonów, a niespalona dawka paliwa trafia do katalizatora, niszcząc go. Do tego silnik, z uszkodzoną świecą zapłonową albo cewką, pracuje nierówno, co w przyspieszonym tempie psuje dwumasowe koło zamachowe.
Silnik zużywa się także na skutek sportowej jazdy, a często także chiptuningu. Mało kto bowiem pamięta, że jednostka o zwiększonej przez chiptuning mocy potrzebuje wydajniejszego chłodzenia czy innego dwumasowego koła zamachowego.
Jakie są objawy zużycia silnika w samochodzie osobowym?
Wyraźny spadek mocy silnika to często zasługa zużytych zaworów (ich żywotność określa się na 250 – 300 tys. km), uszkodzonej turbiny albo układu wtryskowego. Zużyta jednostka zaczyna też mocno hałasować. Jest to wina luzów, jakie pojawiają się w poszczególnych jej mechanizmach. Cicho stuka wyeksploatowany mechanizm rozrządu, głośno – uszkodzone panewki i wał korbowy.
Mocno zużyty silnik traci także kompresję i generuje znacznie niższe osiągi. Zaczyna zużywać dużo oleju silnikowego (powyżej 1l/1000km) i bardzo ospale przyspiesza. Pojawia się także kopcenie. Kiedy spaliny mają kolor niebieski, silnik zużywa dużo oleju silnikowego, który ulega spalaniu wraz z paliwem. Kiedy kopci na czarno przy spokojnej jeździe, oznacza to uszkodzenie układu wtryskowego. Kiedy dym ma barwę szarą, źródłem problemów jest źle dobrana mieszanka, co może oznaczać złe działanie ze strony któregoś z czujników.
Ze zużytego silnika może także wyciekać olej (za sprawą uszkodzonych uszczelnień). Wyeksploatowany układ zapłonowy powoduje niestabilną pracę jednostki i ciągłą zmianę prędkości obrotowej, zwłaszcza na biegu jałowym. Lekarstwem na tego typu problemy jest zazwyczaj bardzo kosztowny remont. W przypadku nowoczesnych silników, tzw. downzingowych, może się on okazać w ogóle nieopłacalny. Jednak, czy można pomóc silnikowi w inny sposób, wydając na to jedynie kilkadziesiąt złotych?
Chemiczna regeneracja silnika
O wiele lepsze rezultaty można uzyskać po zastosowaniu Ceramizera. To specjalistyczny środek do chemicznej regeneracji silnika. Preparat do regeneracji silnika w samochodzie osobowym kosztuje 73 złote. Nadaje się on do zastosowania w silnikach benzynowych, wysokoprężnych i takich, które są zasilane LPG.
Ceramizer nadaje się do regeneracji zużytych elementów mechanicznych silnika. Tworzy on warstwę ceramiczno metalową w tych miejscach, w których na skutek tarcia doszło do znacznego uszkodzenia powierzchni. Zapewnia zatem przywrócenie pracującym elementom mechanicznym ich nominalnych rozmiarów, a także właściwej geometrii.
Warto zatem stosować go, nawet profilaktycznie, w silnikach o większych niewielkich przebiegach, na przykład takich, które mają już za sobą 50 – 100 tys. km przebiegu. W połączeniu z odpowiednim serwisowaniem (wymianą oleju, filtrów i osprzętu, np. świec) użycie Ceramizera pozwoli na znaczące przedłużenie okresu eksploatacji silnika, bez konieczności wykonywania bardzo drogiego, generalnego remontu. Środki tego typu warto zastosować także wtedy, gdy kupujemy używane auto z dużym przebiegiem i tak naprawdę nie wiemy, jak było ono traktowane przez poprzedniego właściciela.
Jak działa Ceramizer?
Stosowanie środka jest proste. Stosuje się go jako dodatek do oleju silnikowego. Proces odbudowy uszkodzonych powierzchni wewnątrz silnika trwa 25 motogodzin, co stanowi równowartość 1500 km przebiegu.
Ceramizer przenosi cząsteczki metalu do miejsc, w których występuje wysoka temperatura, będąca wynikiem tarcia. Dochodzi w nich do zjawiska dyfuzji (procesu samorzutnego rozprzestrzeniania się cząsteczek), a cząsteczki metalu i Ceramizera tworzą warstwę ceramiczno metalową w procesie ceramizacji. Pod wpływem temperatury, sięgającej 900 st. Celsjusza, w miejscach lokalnego tarcia, Ceramizer topnieje, a wraz z nim cząsteczki metalu przenoszone przez olej silnikowy. W miejscach uszkodzonych, z rysami czy ubytkami, powstaje warstwa ochronna, która odbudowuje zniszczone powierzchnie. Efekt działania Ceramizera utrzymuje się przez 70 tys. km przebiegu. Co ważne, jego cząsteczki mają wielkość do 2 mikronów, dzięki czemu nie zapychają filtra oleju (średnica ich otworów wynosi 5 mikronów) ani kanałów olejowych.
Ceramizer nie usunie awarii, spowodowanej uszkodzeniem uszczelniaczy zaworowych (czego objawem jest duże zużycie oleju i dymienie na niebiesko). Należy więc wymienić uszczelniacze, a przy okazji także pasek rozrządu i olej silnikowy oraz filtr. Ceramizer nie pomoże także w przypadku pęknięcia pierścieni tłokowych czy obróconych panewek. W razie stwierdzenia takich usterek należy odwiedzić mechanika.
W zasadzie jedynym mankamentem po zastosowaniu tego środka jest konieczność spokojnej jazdy przez pierwsze 250 km. Prędkość obrotowa silnika nie może przekraczać 2700 obr/min, co oznacza, ze trzeba unikać jazdy po autostradach.
Plusy działania ceramizera, potwierdzone przez testy
Cudownych środków na rynku jest wiele, jednak w praktyce większość z nich okazuje się mało skuteczna. Ceramizer może się jednak pochwalić szeregiem sukcesów odniesionych podczas testów, w tym wielu prawdziwie ekstremalnych. Szereg z nich można zobaczyć w sieci.
Powyższy test udowodnił, że Ceramizer uchronił silnik przed zatarciem, spowodowanym wyciekiem oleju silnikowego.
Co najważniejsze, znajdujący się w sprzedaży od ponad szesnastu lat produkt został przetestowany przez tysiące użytkowników. Zdecydowana większość pozytywnych opinii (ponad 250 stron z komentarzami) to dla niego najlepsza reklama. Użytkownicy tego środka potwierdzają, że zmniejsza on zużycie oleju silnikowego, nieznacznie zmniejsza zużycie paliwa (o kilka procent), wycisza pracę jednostki napędowej i ułatwia rozruch zimnego silnika. W starszych jednostkach napędowych wzrasta także kompresja.
Dzięki jego używaniu można uniknąć szeregu kosztownych awarii, a do tego zwiększyć żywotność jednostki napędowej. Preparat warto stosować w autach mających większe przebiegi, które wykazują już pewne oznaki zużycia i w świeżo zakupionych samochodach używanych. Poza Ceramizerem, do silników, producent oferuje także preparaty regenerujące, między innymi manualne skrzynie biegów.
Wielu wielbicieli motoryzacji jest sceptycznych w stosunku do Ceramizera. Ale o jego skuteczności można samemu się przekonać. Dla zainteresowanych czytelników Autocentrum.pl firma Ceramizer przygotowała 10 pakietów testowych Ceramizera.
Jeśli chcecie sprawdzić skuteczność preparatu, zgłoście się na konkurs@ceramizer.pl, a otrzymacie informacje dotyczącego tego, co trzeba zrobić, by móc za darmo przetestować ten produkt www.ceramizer.pl w swoim pojeździe.