Cupra - najwspanialszy symbol sportu SEATa
Nowy SEAT León Cupra R był jedną z głównych atrakcji stoiska SEATa na salonie samochodowym 2003 Frankfurt Motor Show. Opracowany przez SEAT Sport we współpracy z Technical Centre firmy SEAT, model ten stał się najwspanialszym symbolem sportowego podejścia do życia.
<p class="maintext"><strong>Nowy SEAT León Cupra R był jedną z głównych atrakcji stoiska SEATa na salonie samochodowym 2003 Frankfurt Motor Show. Opracowany przez SEAT Sport we współpracy z Technical Centre firmy SEAT, model ten stał się najwspanialszym symbolem sportowego podejścia do życia.</strong>
Przy mocy 225 KM (165 kW) silnika 1.8 20VT, nowy León Cupra R jest najszybszym, najpotężniejszym pojazdem w historii SEATa.
Nowy León Cupra R zastąpił wersję 210 KM, która pojawiła się na początku 2002 r. i pobiła wszelkie, nawet najbardziej optymistyczne prognozy sprzedaży. SEAT planował całkowitą wielkość produkcji na 3 000 sztuk, ale dane z początku czerwca tego roku wykazały, że wyprodukowano ponad 3 300 pojazdów.
SEAT podjął dalsze wyzwanie i zaplanował produkcję 5 000 pojazdów, z których 2 000 będą stanowiły nowe modele pojazdu León Cupra R225 KM.
<strong>Ze znakiem towarowym SEAT Sport </strong>
Dział SEAT Sport był szczególnie aktywny w roku 2003, zarówno pod względem zwiększonego zaangażowania w tworzenie konkurencyjnych produktów, jak i pod względem opracowania i produkcji pojazdów o najwyższych możliwościach. W trakcie salonu samochodowego Geneva Motor Show w marcu, dział sportowy SEATa wystawił prototyp samochodu Ibiza Cupra, a na pokazie w Barcelonie w kwietniu wystawił nowego León Cupra R.
Nowy León Cupra R czerpie z doświadczeń SEAT Sport na najwyższym poziomie World Rally Championship – z doświadczeń z Córdoba WRC, udziału w European Touring Car Championship (ETCC), udziału w León Supercopa w Hiszpanii oraz w Wielkiej Brytanii, oraz poprzez wsparcie dla zespołów prywatnych, startujących w wyścigach na samochodach naszej marki. Przykładem może być Toledo GT w Spanish GT Championship, który obecnie prowadzi w klasyfikacji generalnej.
Nowy León Cupra R jeszcze mocniej podkreśla sportowy charakter odróżniający tę markę, zawarty w naszym motto „SEAT auto emoción”. Jest to czwarty przypadek tak wysokowydajnego modelu zaprezentowanego przez SEAT Sport po Ibiza Cupra R (Birmingham 2000), nowym Ibiza Cupra (Geneva 2003) oraz oryginalnym León Cupra R (Barcelona 2001).
<strong>León Cupra R, ponad 240 km/h</strong>
Ze swoją mocą 225 KM, nowy León Cupra R zastępuje wcześniejszą wersję 210 KM. Nowy silnik pozwala na przekroczenie 240 km/h, osiągając maksymalną prędkość 242 km/h (w porównaniu z prędkością poniżej 237 km/h oryginalnego pojazdu León Cupra R),
Nowy León Cupra R przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie 6,9 sekund (210 KM León Cupra R: 7.2 sekund), i przejeżdża kilometr od chwili startu w 26,8 sekundy (szybciej niż 27,4 sekundy poprzedniego modelu). Nowy León Cupra R jest zatem lepszy od swego poprzednika pod każdym względem.
Jednakże pomimo lepszych osiągnięć, zużycie paliwa pozostaje takie samo jak w przypadku 210 KM Cupra R. Nowy silnik 225 KM 1.8 20VT zużywa 12,6 na 100 kilometrów jazdy w mieście, 6,7 l/100 km poza miastem, i jego połączone zużycie paliwa wynosi of 8,9 l/100 km. Porównywalne liczby w przypadku oryginalnego León Cupra R wynoszą 12,5; 6,6 oraz 8,7 l/100 km.
<strong>Wyjątkowa sprawność</strong>
Sercem nowego León Cupra R jest turbo doładowywany silnik rzędowy o pojemności 1 781 cc z 20 zaworami oraz podwójną chłodnicą międzystopniową. Dostarcza mocy 225 KM (165 kW) przy 5 900 obr/min i sprzężony jest z sześciostopniową ręczną skrzynią biegów.
Dzięki swojemu wysokiemu momentowi obrotowemu o wartości 280 Nm osiąganemu przy niskich obrotach 2 200 obr/min, nowa wersja błyskawicznie reaguje na przyspieszenie, oraz posiada doskonałe przyspieszenie bez redukcji biegu pozwalające cieszyć się jazdą bez względu na panujące warunki.
Jest jeszcze lepiej. „Engine SEAT Sond” (dźwięk silnika) specjalnie opracowany dla nowego Cupra R, wzmacnia jego sportowy wizerunek. Został ustawiony w taki sposób, aby udoskonalić jakość dźwięku silnika podczas postoju, przy manewrowaniu na niskich prędkościach, oraz przy dużym przyspieszeniu, jednocześnie filtrując hałas spowodowany zakresem średnich i wysokich obrotów, zapewniając, że długa jazda nie stanie się nużąca.
Jak jego poprzednik, nowy SEAT León Cupra R posiada charakterystyczne dla SEATa „Sterowne Nadwozie” (‘Agile Chassis’) z dynamiczną reakcją sterowania (Dynamic Steering Response (DSR)). Sukces nadwozia opiera się w głównej mierze na modyfikacjach pewnych cech mechanicznych zaprojektowanych w celu spowodowania jeszcze szybszej reakcji pojazdu na zmiany kierunku jazdy.
Zmiany obejmują całkowitą zmianę w rozmieszczeniu sprężyn śrubowych, amortyzatorów oraz stabilizatorów poprzecznych, a koncepcja opiera się na nowo zaprojektowanym zamocowaniu przegubu gumowego, wzmacniającego reakcje tyłu samochodu. Z przodu, w celu zwiększenia reakcji zastosowano zmodyfikowaną geometrię zawieszenia w połączeniu z szybszą zębatką kierowniczą.
León Cupra R wyposażony jest w dynamiczny system hamulcowy Brembo z pomalowanymi na czerwono cztero tłoczkowymi zaciskami (36/40 mm) oraz wentylowanymi tarczami 323 x 28 mm, 18 calowymi obręczami ze stopu oraz oponami 225/40 Pirelli P Zero Rosso. Wyposażony jest również standardowo w ESP i EBA (Emergency Brake Assistance – awaryjne wspomaganie hamowania), system wspomagania hamowania najnowszej generacji, działający automatycznie w razie awarii, znacząco skracając drogę hamowania pojazdu.
<strong>Sportowy wewnątrz i na zewnątrz </strong>
Tak jak w przypadku poprzedniego León Cupra R, możliwości nowego modelu widoczne są na pierwszy rzut oka. Cechy zewnętrzne obejmują przedni zderzak/spoiler z szerokimi wlotami powietrza, zwiększającymi przepływ powietrza, pozwalając podwójnej chłodnicy na lepsze „oddychanie”.
Kolejną atrakcją z przodu jest kontrastująca krata chłodnicy, w górnej części posiadająca listwy, w dolnej wygląd plastra miodu, podkreślone pośrodku znajomym symbolem SEATa – chromowanym „S”.
Widok z profilu ukazuje opony 225/40 na 18 calowych obręczach z pięcioma podwójnymi szprychami, przez które wyraźnie widać czerwone zaciski hamulców Brembo.
Z tyłu, muskularny zderzak usadowiony jest ponad chromowaną owalną rurą wydechową. Nazwa „LEON” znajduje się na środku tylnej maski, pod nazwą SEAT. Dalszą identyfikację zapewnia logo Cupra oraz litera „R” na tylnej masce oraz poniżej kierunkowskazy boczne.
W kabinie nowego León Cupra R panuje atmosfera współzawodnictwa z deską rozdzielczą, dywanikami, tapicerką siedzeń i podgłówków, tylną półką, pasami bezpieczeństwa panelami drzwi, oraz klamkami w kolorze czarnym. Nawet konsola centralna, kryjąca urządzenie kontrolujące klimatyzację oraz odtwarzacz CD jest czarna. Jedynym kontrastem na desce rozdzielczej są białe tarcze instrumentów.
León Cupra R posiada w standardowym wyposażeniu wygodne i atrakcyjne siedzenia sportowe. Przednie siedzenia mają litery "R" wyszyte na czerwono na oparciach, co odróżnia je od innych modeli SEATa. Ekskluzywne przednie siedzenia Recaros są wyposażeniem opcjonalnym.
Innym wyposażeniem charakterystycznym dla nowego León Cuupra R jest kierownica o trzech wąsach, pokryta czarną skórą, zapewniająca pewny chwyt po obu stronach, dzięki czemu posługiwanie się nią jest wygodne. Miejsca chwytu pokryte są perforowaną czarną skórą, przez którą widać czerwoną powierzchnię. Inną cechą jest fragment czerwonej skóry wszyty w pozycji „godzina 12” imitujący oznakowanie znajdujące się na kierownicach samochodów wyścigowych i oznaczające „prosto przed siebie”.
Nowy León Cupra R posiada standardowe wyposażenie, które bez wątpienia jest z natury „wyścigowe”. Obejmuje to klimatyzację, ABS, TCS, ESP oraz EBA (Emergency Brake Assistance– awaryjne wspomaganie hamowania), i odtwarzacz CD, ponadto frontowe i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera.
Dla klientów, którzy pragną jeszcze większej indywidualizacji, opcja obejmuje sportowe siedzenia Recaro, automatyczny zmiennik płyt CD montowany w schowku, dynamiczny system nawigacji, wolumetryczny alarm oraz instalacja pozwalająca na korzystanie z telefonu.
<strong>Ibiza Cupra, silniki benzynowe i wysokoprężne o dużej mocy</strong>
Frankfurt będzie również gospodarzem dla prototypu następnej generacji Ibiza Cupra, pierwszego dostępnego modelu SEAT Cupra z silnikami benzynowym 1.8 20VT lub 1.9 TDi Diesla, o mocy od 150 KM.
Śmiały sportowy Ibiza Cupra nie pozostawia wątpliwości co do potencjalnej mocy pojazdu. Pomiędzy unikalnymi cechami znajduje się nowy front pojazdu z większymi wlotami powietrza w celu zwiększenia przepływu powietrza w komorze silnika.
Rzucają się w oczy przednie kratki z listwami w górnej i „plastrem miodu" w dolnej części, z wbudowanymi lampami przeciwmgielnymi. W samym centrum chromowanego otoczenia tkwi dumnie symbol SEATa.
Tylny zderzak jest również całkowicie nowy, a charakterystyczną cechą jest duża chromowana rura wydechowa wyłaniająca się spod jego przeprojektowanego konturu. System wydechowy, tak jak w przypadku León Cupra R, wydaje poruszający „dźwięk silnika SEATa”.
Z profilu Ibiza Cupra charakteryzuje się uderzającym wzorem obręczy w kolorze tytanu. Obręcze o pięciu podwójnych szprychach 7J x 17 cali otoczone są oponami 205/40.
Zgodnie z tradycją produktów SEAT Sport, sportowa sylwetka zewnętrzna ma swoje odzwierciedlenie we wnętrzu. Wykończenie wnętrza jest w kolorze czarnym, z jedynym kontrastem na desce rozdzielczej – białymi tarczami instrumentów.
Tak jak w przypadku León Cupra R, SEAT Sport opracował specjalną kierownicę dla Ibiza Cupra. Jest to jest kierownica o trzech wąsach, pokryta czarną skórą, zapewniająca ergonomiczny chwyt po obu stronach, dzięki czemu posługiwanie się nią jest wygodne. Miejsca chwytu pokryte są perforowaną czarną skórą, przez którą widać czerwoną powierzchnię. Inną cechą jest fragment czerwonej skóry wszyty w pozycji „godzina 12” imitujący oznakowanie znajdujące się na kierownicach samochodów wyścigowych i oznaczające „prosto przed siebie”.
Nowy Ibiza Cupra jest pierwszym modelem SEAT Cupra dostępnym z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym.
Wersja benzynowa napędzana jest potężnym silnikiem 1,8 litra 20V z turbodoładowaniem, sprawiając, że Ibiza stanie się jednym z najpotężniejszych i najszybszych pojazdów o napędzie na dwa koła w tym segmencie rynku. Pierwszy Diesel Cupra firmy SEAT napędzany jest silnikiem 1.9 TDi, stając się swoistym kryterium w swojej klasie.
Nowy Ibiza Cupra wyposażony jest w charakterystyczne dla SEATa „Sterowne Nadwozie” (‘Agile Chassis’) z dynamiczną reakcją sterowania (Dynamic Steering Response (DSR)). Ten nowoczesny system łączy dokładnie dostosowane zawieszenie z kontrolowanym przez komputer "inteligentnym" programem, różnicującym wspomaganie dostarczane systemowi kierowniczemu zgodnie z tym jak pojazd jest kierowany, w wyniku czego reakcje na działanie kierowcy są szybsze i zapewniają precyzyjne kierowanie pojazdem.
Dodatkowo do doskonałego poziomu aktywnego bezpieczeństwa zapewnionego przez DSR, nowy model oferuje również inne cechy zabezpieczające, takie jak poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, przednie i boczne, ABS i kontrolę trakcji TCS. ESP będzie dostępne jako opcja.
Jak przystało na model sportowy, Ibiza Cupra jest wyposażona w system hamowania opracowany dla sportów motorowych, oparty na 312 mm wentylowanych tarczach z przodu i 232 mm pełnych tarczach z tyłu.
Po złożeniu tych wszystkich elementów wynik, czyli Ibiza Cupra staje się sprawnym pojazdem szybko szybkich reakcjach i prawdziwie sportowym sercu.
<strong>Źródło: Iberia Motor Company S.A.</strong>