Coraz dłuższa droga ekspresowa S17 z Warszawy do Lublina
Od dziś podróż pomiędzy Warszawą a Lublinem skróci się o kolejne kilka, kilkanaście minut, a to za sprawą oddanego do użytku fragmentu drogi ekspresowej S17 od obwodnicy Kołbieli do obwodnicy Garwolina. Tym samym do dyspozycji kierowców będzie już blisko 155 km dwujezdniowej trasy S17.
Licząca 13 km nowa dwujezdniowa droga ekspresowa powstała w śladzie dotychczasowej drogi krajowej nr 17. W ramach ukończonej inwestycji powstał także węzeł Lipówki na przecięciu z drogą wojewódzką 805, a obok niego miejsce obsługi podróżnych, gdzie znajdzie się stacja paliw i gastronomia.
Dotychczasowe skrzyżowania DK17 z drogami lokalnymi zastąpione zostały wiaduktami umożliwiającymi przejazd nad S17. Kierowcy w ruchu lokalnym mają do dyspozycji drogę tzw. autobusową, którą można dojechać do węzłów na S17. Zbudowano również węższą drogę serwisową z mijankami. W ramach inwestycji powstał ponadto wiadukt w ciągu linii kolejowej nr 12 Skierniewice – Łuków oraz wiadukt nad linią kolejową nr 13 Krusze – Pilawa. Zbudowano również kładkę dla pieszych w Puznówce, przejścia dla zwierząt (w tym dwa górą nad S17). Nawierzchnia trasy głównej wykonana jest z betonu cementowego.
Wykonawcą inwestycji była firma Budimex, a koszt realizacji robót budowlanych wyniósł ok. 290 mln zł. Łączna wartość inwestycji, obejmująca również prace projektowe, badania archeologiczne, odszkodowania za przejęte nieruchomości oraz wynagrodzenie dla nadzoru to blisko 450 ml zł.
Warto dodać, że to już piąty odcinek drogi S17 oddany w tym roku. Jako pierwszy, oddany do ruchu został 13-kilometrowy odcinek pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów Zachód. Z początkiem lipca przejezdne są dwa kolejne fragmenty S17, czyli odcinek od końca obwodnicy Garwolina do Gończyc i dalej do granicy województw mazowieckiego i lubelskiego (o łącznej długości 25,2 km) wraz z 5-kilometrowym fragmentem kolejnego odcinka do węzła Ryki Północ gdzie kierowcy zjeżdżali na stary przebieg DK17. Z początkiem września kierowcy wjechali na 15 km S17 pomiędzy węzłami Ryki Północ oraz Skrudki i tym samym zyskali dwujezdniową trasę od początku obwodnicy Garwolin do końca obwodnicy Piask.
Lada dzień kierowcy skorzystają z objazdu w obrębie węzła Lubelska, a jadąc dalej na południe już mają do dyspozycji jedną jezdnię S17. Dzięki temu omijają Wiązowną, Wolę Ducką, Ostrów, Ostrowik i Kołbiel. Jedynie w trzech miejscach na krótkich odcinkach korzystają z dotychczasowej DK17: tuż przed Wolą Ducką, za Ostrowikiem i tuż przed początkiem odcinka Kołbiel – Garwolin. Z kolei w sąsiedztwie wiaduktu w ciągu DK50 nad S17 wytyczono tymczasowe rondo na skrzyżowaniu tych dróg.