Coraz bliżej tańszego CNG i LNG
Senat, nie zgłaszając żadnych poprawek, przyjął w piątek projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym oraz Prawa celnego. Z punktu widzenia kierowców najważniejsze jest wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na gaz ziemny CNG i LNG, o ile będą wykorzystywane do napędu pojazdów z silnikami spalinowymi.
Rząd (projekt przegłosowanej ustawy jest projektem rządowym), nowelizując ustawę o podatku akcyzowym oraz ustawy – Prawo celne, chce wprowadzić kolejne ułatwienia w prowadzeniu działalności gospodarczej, tym razem związane z podatkiem akcyzowym. Nowela ma przyczynić się do zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorców, ograniczyć ponoszone przez nich koszty oraz przyspieszyć ich obsługę przez organy podatkowe.
Zmiany dotyczące zerowego podatku akcyzowego na gaz ziemny CNG (sprężony) i LNG (skroplony), o ile jest przeznaczony do napędu silników spalinowych, mają również być elementem walki o czystsze powietrze w miastach. Dla samorządów będzie to z pewnością ważny argument, by stawiać także na komunikację publiczną opartą o autobusy napędzane CNG i LNG.
Przypomnijmy, że CNG i LNG są traktowane przez Komisję Europejską jako ekologiczne paliwo i powyższa zmiana z pewnością wpisuje się w unijną politykę prośrodowiskową. Raczej jednak nie ma co liczyć, że Polacy po tej zmianie, która powinna przełożyć się na niższą cenę CNG, nagle masowo rzucą się na auta przystosowane do napędzania tym paliwem.
Za przyjęciem tej ustawy głosowało 84 spośród 89 senatorów. Pięciu wstrzymało się od głosu.