Co dalej z penalizacją kręcenia liczników?
Wydawało się, że jest szansa na przynajmniej ograniczenie procederu cofania liczników w używanych pojazdach, jednak projekt zmian w tej materii utknął gdzieś na korytarzach albo w którychś salach sejmowych. Związek Dealerów Samochodów apeluje zatem do posłów o pilne wznowienie prac nad tymi przepisami, a my będziemy się temu przyglądać i ściskać jednocześnie kciuki.
Przypomnijmy, prace nad tym projektem (rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy - Kodeks karny - druk nr 2878) zostały zawieszone 5 grudnia 2018 r. z powodów legislacyjnych, do czasu uchwalenia zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym, obejmujących przepisy dotyczące stacji kontroli pojazdów. Tymczasem projekt dotyczący SKP został wstrzymany w trzecim czytaniu w dniu 14 grudnia i posłowie już nie wrócili do zmian związanych z procederem cofania liczników, mimo iż rząd przyjął już projekt zmian zakładający kary za cofanie licznika.
Być może jednak to się zmieni. Związek Dealerów Samochodów wystosował w tej sprawie pismo do marszałka Sejmu, przewodniczącego Komisji Infrastruktury oraz do ministrów sprawiedliwości i infrastruktury w sprawie pilnego wznowienia prac sejmowych nad tymi ustawami.
W piśmie możemy przeczytać, że projekt wprowadzający penalizację zjawiska tzw. „kręcenia liczników” w pojazdach mechanicznych oraz wiele innych zmian prawnych mających na celu ograniczenie tego zjawiska, jest niezwykle istotny społecznie. Powoduje bowiem zwiększenie bezpieczeństwa obrotu prawnego autami używanymi i zwiększa zaufanie konsumentów do instytucji państwa, zabezpieczających prawnie interesy nabywców takich pojazdów. Projekt ten jest oczekiwany przez wszystkie organizacje reprezentujące polskich konsumentów i przedsiębiorców oraz w pełni akceptowany przez wszystkie partie polityczne reprezentowane w polskim parlamencie. Ponadto przepisy penalizujące zjawisko „cofania liczników” powszechnie obowiązują w innych krajach UE, w tym w krajach ościennych.
Przedstawiciele Związku podkreślają ponadto, że problem fałszowania wskazań liczników w samochodach przyjął w Polsce w ostatnich kilkunastu latach ogromną, niewyobrażalną wręcz skalę. Istnieje zatem konieczność jak najszybszego rozwiązania tego problemu poprzez uchwalenie przez polski parlament odpowiednich rozwiązań prawnych.
Na prośbę Związku do apelu dołączyły także inne organizacje motoryzacyjne m.in. Stowarzyszenie Komisów, PZPM, PIM i STM.
Projekt zmian zakładał wprowadzanie kary więzienia od 3 miesięcy do 5 lat dla osoby, która dokona zmiany wskazanie licznika lub będzie ingerować w prawidłowość jego pomiaru, a także dla osoby zlecającej wykonanie takiej usługi. Ponadto karą grzywny w wysokości nawet do 3000 zł miały być objęte m.in. nieprzepisowa wymiana licznika, uniemożliwienie diagnoście dokonania odczytu wskazania drogomierza po jego wymianie.