Clarity FC, czyli pierwsza seryjna Honda na wodór
Honda nie zamierza popełnić tego samego błędu co w przypadku pojazdów hybrydowych i już na początku odpuścić Toyocie również w segmencie aut zasilanych wodorem. Odpowiedzią na Toyotę Mirai ma być zaprezentowana w Tokio Honda Clarity Fuel Cell.
Wodorowa Honda nie jest żadnym nowym tematem. Japoński koncern pracuje nad tą technologią grubo ponad 10 lat, a od 2008 r. w Stanach Zjednoczonych oraz Japonii jeździło już w sumie kilkanaście egzemplarzy modelu FCX Clarity. Co ciekawe, Honda uważa, że to oni są pionierami w zakresie ogniw paliwowych. Co prawda ostatnio Toyota przyspieszyła znacznie nad pracami w tej dziedzinie, wypuszczając na rynek seryjną wersję modelu Mirai zasilanego ogniwami paliwowymi, ale Honda ma już gotową odpowiedź.
Jest nią Honda Clarity Fuel Cell, która na rynku japońskim trafi do sprzedaży już na początku przyszłego roku. Choć dokładnego terminu nie znamy, to jednak wiemy, że niebawem Clarity FC pojawi się również na Starym Kontynencie. Seryjna Honda jest znacznie udoskonalona w stosunku do poprzednich generacji wodorowych modeli (FCX i FCX Clarity), ma znacznie większy zasięg, lepsze osiągi, niższe koszty eksploatacji, a przy tym funkcjonalność porównywalną z autami o konwencjonalnym napędzie.
Inżynierom Hondy udało się zminimalizować poszczególne elementy układu napędowego oraz ogniw paliwowych do rozmiarów silnika V6, dzięki czemu wszystko zmieściło się pod przednią maską. Tym samym ilość miejsca dla pasażerów oraz na ich bagaże jest typowa dla sedana klasy średniej.
Z kolei wyższa wydajność ogniw paliwowych, mimo ich mniejszego o 33 proc. rozmiaru w stosunku do FCX Clarity, pozwoliła zwiększyć zasięg Hondy na wodór do 700 km. To także efekt zastosowania wysokociśnieniowego zbiornika na wodór oraz zmniejszenia zapotrzebowania na energię elektryczną. Tankowanie do pełna wodoru przy temperaturze ok. 20 st. C będzie trwało ok. 3 minut.
177-konny silnik elektryczny zapewnia płynne przyspieszenie w każdym zakresie prędkości, od startu do uzyskania prędkości maksymalnej. Tej, a także czasu rozpędzenia się auta do prędkości 100 km/h Honda jeszcze nie ujawniła. Kierowca będzie miał do wyboru dwa tryby jazdy - Normal oraz Sport, gdzie auto ma żwawiej reagować na ruchy prawą stopą.
Mierząca 4.895 mm długości Honda Clarity FC stylistycznie będzie kontynuacją designu, który znamy z poprzednich wodorowych modeli Hondy. Nadwozie modelu zostało podporządkowane własnościom aerodynamicznym i z pewnością będzie się wyróżniać na drodze.
O ile komuś będzie dane zobaczyć ten model. Brak praktycznie sieci stacji, gdzie można tankować wodór (kilka w całej Europie), sprawia, że wciąż tego typu auta są białymi krukami na europejskich drogach. Dzięki temu Honda Clarity FC wcale nie ma dużej straty do Toyoty Mirai.