Cizeta Moroder V16T - niezwykłe auto na sprzedaż
Pojawiła się niebywała oferta kupna, dla wszelkiej maści kolekcjonerów egzotycznych samochodów. Całkiem niedaleko naszego kraju, za jego południową granicą, a dokładniej w czeskiej Pradze, została wystawiona na sprzedaż niezwykle rzadko spotykana Cizeta Moroder V16T z 1994 roku.
Ten włoski super samochód był wytwarzany pomiędzy 1991 a 1995 rokiem, ręcznie w malutkiej manufakturze niedaleko włoskiej Modeny, a całość jego produkcji wyniosła tylko 7 egzemplarzy, nie licząc prototypów.
Wszystko zaczęło się od marzenia Claudio Zampolliego, amerykańskiego sprzedawcy Ferrari i byłego mechanika Lamborghini, aby zbudować swój własny, niezapomniany samochód. Zdobył on wsparcie muzyka Giorgia Morodera i wynajął Marcella Gandiniego, aby ten zaprojektował nadwozie, a jednostką napędowa miała zając się firma Tecnostyle. Tak powstała Cizeta Automobili z siedzibą w Modenie.
Moroder w swojej pierwotnej formie został zaprojektowany przez Gandiniego dla Lamborghini, jako następca modelu Countach. Jednak Chrysler, który wtedy był właścicielem włoskiej marki, uznał że nadwozie jest zbyt futurystyczne i nie przyniesie sukcesu. Projekt spodobał się jednak Zampolliemu i tak oto została podjęta decyzja o produkcji. Pod maskę Morodera trafił potężny silnik V16, o pojemności 6 – litrów, mocy 560 koni mechanicznych i momentem obrotowym na poziomie 540 Nm, napędzający tylne koła. Jest to jedyny w historii samochód z silnikiem V16 umieszczonym, nie dość, że centralnie to jeszcze poprzecznie, literka „T” w nazwie oznacza „transversale”, czyli właśnie poprzecznie. Warto dodać, że owa jednostka była po prostu dwoma silnikami V8 pochodzącymi od Lamborghini, złożonymi w jedną całość. Jako ciekawostkę można podać, że ostatnim producentem stosującym silniki V16 z tak dużą mocą był Cadillac w latach 30. ubiegłego wieku.
Cizeta Moroder V16T, mimo swojej dość sporej wagi, bo aż 1600 kilogramów rozpędzała się do 328 km/h. Auto było niesamowicie szerokie, miało 2,05 metra szerokości i zadziwiająco komfortowe wnętrze jak na pojazd wybitnie sportowy. Plany zakładały produkcję na poziomie 40-50 sztuk rocznie, niestety takie założenia się nie spełniły. Oferowany do sprzedaży w Czechach model to jeden z trzech tylko aut z kierownicą po prawej stronie. Cena nie została podana, sprzedający czekają na oferty do rozważenia.