Citroen Xsara w kraju wschodzącego słońca
Rajd Japonii, 2-5 września 2004
<strong>Rajd Japonii, 2-5 września 2004</strong><br><br>
Japonia to drugi już w tym sezonie kraj, który dołącza do grona organizatorów Rajdowych Mistrzostw Świata FIA. Sébastien Loeb / Daniel Elena oraz Carlos Sainz / Marc Marti prowadzili swoje Xsary WRC w 11 rundzie RMŚ, która odbyła się na Hokkaido, najbardziej na północ wysuniętej wyspie japońskiego archipelagu.<br>
RMŚ długo czekały na debiut japońskiej imprezy. Zastanawiające, że do tej pory kraj, w którym swe siedziby ma tak wielu producentów i gdzie jest tak ogromny rynek na samochody, nie miał swojego rajdu. Start w takiej imprezie to dla Citroëna interesujące doświadczenie, a zarazem wielkie wyzwanie. To także spotkanie z niezmiernie bogatą, choć jakże odmienną kulturą, która zawsze fascynowała ludzi zachodu swą odmiennością i tajemniczością.<br>
Historia sportu rajdowego w Japonii sięga roku 1959 i związana jest z Rajdem Alpine, który potem organizowany był jeszcze 18-krotnie. Natomiast Rajd Hokkaido odbył się po raz pierwszy w roku 2001. Jego organizatorzy od razu postawili sobie ambitny cel – osiągnięcie statusu rundy Rajdowych Mistrzostw Świata FIA. W ubiegłym roku, gdy było jasne, że rajd ma duże szanse, by awansować do światowego serialu, Citroën wysłał Sébastiena Loeba, Daniela Elena oraz inżyniera Didier Clémenta na rekonensans.<br>
Wyspa Hokkaido jest pokryta w znacznej części lasami, zarówno iglastymi jak i liściastymi. O tej porze roku często pada tam deszcz. Doświadczyli tego rok temu Sebastien i Daniel. Mieli oni także okazję przekonać się, jak wąskie i szybkie były japońskie odcinki specjalne. Jednak w tym roku trasa jest mocno zmieniona.
Uczestnicy imprezy rozpoczęli zmagania z pierwszym etapem bardzo wcześnie rano, o godzinie 5.30 w mieście Obihiro, gdzie znajdowała się baza rajdu. Do pierwszej próby sportowej wystartowali o 7.38, po pokonaniu ponad 100 km trasy dojazdowej, gdzie musieli skrupulatnie przestrzegać ograniczeń prędkości wynoszących z reguły 50 – 70 km/h. Tę trasę załogi musiały pokonać w piątek aż czterokrotnie (po 2 razy w każdym kierunku), co zabrało im łącznie co najmniej 8 godzin!
Podczas pierwszych odcinków, Sebastien Loeb sam był trochę zaskoczony swoim szybkim tempem, biorąc pod uwagę, że jechał jako pierwszy i musiał „oczyszczać” drogę, jadąc po warstwie luźnego szutru. Zapewne pomógł mu trochę deszcz, który spadł poprzedniego dnia. <i>“Pojechaliśmy na miękkich oponach i to był dobry wybór. Ponadto samochód jest doskonale ustawiony i świetnie się prowadzi.”</i><br>
Także drugiego dnia rajdu załogi wystartowały bardzo wcześnie rano, kierując się na północ w rejon Tokachi, gdzie zlokalizowano pętlę składającą się z pięciu odcinków specjalnych, pokonywaną dwukrotnie w ciągu dnia. Dwa pierwsze OS-y były nieco szersze, niż pozostałe próby i pokryte nawierzchnią kamienistą. Kierowcom Citroëna przypominały nieco odcinki z Nowej Zelandii. Sebastien Loeb narzekał na zbyt twarde opony i być może dlatego stracił trochę czasu do lidera. Petter Solberg powiększył swą przewagę nad Francuzem do 22 sekund.
Na najdłuższym pośród odcinków drugiego etapu – Kimun Kamuy (26 km), kierowcy napotkali wilgotną nawierzchnię. Sebastien zanotował drugi czas, ale stracił do Solberga kolejne sekundy. Marcus Gronholm, który walczył z Loebem miał poważne problemy ze skrzynią biegów i spadł na dalszą pozycję. Obydwie Xsary tymczasem spisywały się niezawodnie.<br>
Sebastien Loeb / Daniel Elena oraz Carlos Sainz / Marc Marti osiągnęli metę odpowiednio na 2 i 5 miejscu. Jednak najważniejsze jest, że w klasyfikacji kierowców „Seb” powiększył przewagę nad rywalami, która wynosi teraz już 30 punktów. Także Carlos Sainz utrzymuje się w ścisłej czołówce z dużymi szansami na podium w końcowej klasyfikacji. Dzięki doskonałemu wynikowi zespołu, Citroën zyskał kolejne 12 punktów i umocnił się na pozycji lidera wśród producentów. Przewaga zespołu wynosi już 35 punktów na 5 rajdów przed zakończeniem sezonu.
Szef zespołu Guy Fréquelin określa Rajd Japonii jako “wyjątkowo trudny i zdradliwy”. Sébastien Loeb rozpoczął bardzo szybkim tempem. Potem, gdy okazało się, że Solberga będzie trudno wyprzedzić, skoncentrował się na obronie 2 miejsca, które w pełni go satysfakcjonowało. Jak zwykle zaimponował nie tylko umiejętnościami, ale także ogromną dojrzałością i zmysłem taktycznym, a jego Xsara spisywała się niezawodnie. <i>“Oczywiście jestem bardzo zadowolony. Po raz trzeci w tym sezonie osiągamy metę na 2 miejscu. Myślę, że jesteśmy w dobrej sytuacji przed nadchodzącymi rajdami. W Rajdzie Japonii podobały mi się odcinki specjalne, chociaż były bardzo wąskie. Nieco trudno było mi przestawić się z wolnego tempa podczas zapoznania z trasą na szybkie podczas rajdu. To był dobry rajd, żeby tylko dojazdówki nie były takie długie.”</i><br>
Dla Carlosa Sainza rajd był również udany. Hiszpan eksperymentował trochę z ustawieniami, próbując znaleźć optymalne rozwiązanie. Wygrał łącznie 3 OS-y, udowadniając po raz kolejny, że wciąż jest bardzo szybki. Ogromne doświadczenie, a także niezawodność Xsary pozwoliły mu walczyć do ostatniego odcinka o wyższe miejsce. Ostatecznie przegrał czwartą lokatę różnicą zaledwie kilku sekund. <i>“To był bardzo trudny rajd! Na takich odcinkach, jak w Japonii nie można sobie pozwolić na najmniejszy błąd. Dlatego trzeba jechać z pewnym marginesem bezpieczeństwa. Najważniejsze, że nasz zespół po raz kolejny osiągnął znakomity wynik. Jestem dumny i szczęśliwy, że jestem w tym zespole...;”</i><br>
<strong>Klasyfikacja Rajdu Japonii:</strong>
1. P. Solberg/Ph. Mills (Subaru Impreza) 3h 43min 50,6s
2. S. Loeb/D. Elena (Citroën Xsara) + 1min 13,3s
3. M. Märtin/M. Park (Ford Focus) + 1min 43,3s
4. M. Grönholm/T. Rautiainen (Peugeot 307) + 2min 17,9s
5. C. Sainz/M. Marti (Citroën Xsara) + 2min 31s
6. H. Rovanperä/R. Pietiläinen (Peugeot 307) + 7min 26,2s
7. M. Hirvonen/J. Lehtinen (Subaru Impreza) + 9min 06,5s
8. A. Warmbold/G. Price (Ford Focus) + 18min 14,7s<br>
<strong>Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA – klasyfikacja producentów (nieoficjalna):</strong>
1. Citroën, 137 pkt
2. Ford, 102 pkt
3. Subaru, 77 pkt
4. Peugeot, 73 pkt
5. Mitsubishi, 17 pkt.
<strong>Źródło: Citroen Polska</strong>