Citroën C5 by Carlsson
W czasie Salonu we Frankfurcie w 2003 r., Citroën prezentuje C5 by Carlsson w ostatecznej wersji. Samochód ten, który zostanie wprowadzony do sprzedaży w niemieckiej sieci na jesieni, jest owocem współpracy z renomowaną niemiecką firmą Carlsson.
<p class="maintext"><strong>W czasie Salonu we Frankfurcie w 2003 r., Citroën prezentuje C5 by Carlsson w ostatecznej wersji. Samochód ten, który zostanie wprowadzony do sprzedaży w niemieckiej sieci na jesieni, jest owocem współpracy z renomowaną niemiecką firmą Carlsson.</strong>
Pierwszą wersję tego auta zaprezentowano na salonie frankfurckim w 2001 r. Współpraca ta może być kontynuowana w przyszłości, przy okazji innych projektów.
Citroën C5 by Carlsson jest samochodem adresowanym do wymagających pasjonatów motoryzacji, chcących wyróżnić się z tłumu innych „tuningowanych” samochodów, które w większości są dziełem tych samych marek. Wpisuje się on w tradycję dużych modeli Citroëna, które od zawsze spotykały się w Niemczech z uznaniem elit koneserów, amatorów nowatorskich technologii i niezwykłego stylu. Samochody tej marki zawsze wyróżniały swoich kierowców, będąc wyrazem ich gustu i profesjonalizmu.
Tymczasem C5 by Carlsson znacznie rozszerza zakres zalet dużych Citroënów, cieszących się już zasłużoną renomą jako samochody zapewniające komfort podróżowania przy pokonywaniu długich odcinków autostrad. Modyfikacje techniczne zawieszenia, silnika i układu kierowniczego nadają mu zwrotności i dynamiki, które wyróżniają go na tle konkurencji.
C5 by Carlsson, nie pozbawiony miękkiej agresywności, „ubrany” w nadwozie break z zacięciem sportowym, kontynuuje tradycję komfortu, do którego przyzwyczaił nas Citroën.
Upodobania koneserów i dobry gust wpłynęły na wykonanie delikatnych modyfikacji nadwozia, które przekształciły C5 V6 break w C5 by Carlsson. Taką modyfikacją z przodu samochodu jest zamontowanie dodatkowych reflektorów w zderzaku, które rozdziela wlot powietrza zasłonięty metalową kratką.
Profil karoserii został wysmuklony poprzez wprowadzenie osłon progowych pomalowanych na takim sam kolor, co karoseria. Przeróbka ta objęła także belki dachowe, podczas gdy obudowa lusterek została pomalowana na czarno. Błyszczące, 17-calowe felgi z oponami rozmiaru 225/45 dobrze wypełniają wnęki kół i wskazują na dynamiczne zalety zawieszenia. Znawca dostrzeże od razu, że w porównaniu z C5 break w zwykłej wersji, prześwit został zmniejszony o 15 mm z przodu i 12 mm z tyłu.
Tylni zderzak C5 by Carlsson wzmacnia wrażenie samochodu dobrze osadzonego na podłożu. Ale to, co od razu rzuca się w oczy amatora pięknych samochodów sportowych, to podwójny tłumik, zapowiadający silne wrażenia i uwolnienie ochrypłego, lecz przyjemnego dźwięku. Małe, dyskretne logo „C5 by Carlsson” świadczy o oryginalności modyfikacji.
Sportowa i pełna dbałości prezencja, w połączeniu z wysokiej jakości wykonaniem, ma także odbicie we wnętrzu pojazdu. Siedzenia pokryte są czarną i niebieską skórą Carlssona, a na zagłówkach przednich pojawia się jego zakotwiczone logo. Tapicerka drzwi powleczona jest tą samą niebieską i czarną skórą wysokiej klasy. Sześcienna, niebiesko-czarna dekoracja na desce rozdzielczej stanowi echo kolorów siedzeń.
<strong>Nowe doznania w czasie jazdy</strong>
C5 by Carlsson odwołuje się do wszystkich zmysłów kierowcy, wykorzystując doskonałe właściwości jezdne typowe dla C5. Oferuje dynamikę i zwinność oraz dostarcza nowych doznań w czasie niezwykłego, sportowego prowadzenia, zawsze jednak przyjemnego i komfortowego. Cechy te wskazują na wykonane modyfikacje silnika, automatycznej skrzyni biegów, zawieszenia i układu kierowniczego.
W warunkach, które obecnie dominują w ruchu ulicznym, czysta i całkowita moc nie jest gwarancją satysfakcjonującej dla kierowcy przyjemności. Zresztą, duże przyspieszenia przy wszystkich prędkościach, spontaniczne reakcje przy używaniu pedału gazu kierowca może wykorzystać przy każdej okazji, aby poczuć prawdziwy smak jazdy samochodem. Właśnie dlatego modyfikacje wprowadzone przez Carlssona w silniku dotyczą głównie podwyższenia momentu obrotowego i przyjemności jazdy.
Modyfikacje w filtrze powietrza i oprogramowaniu silnika pozwalają uzyskać dla 3-litrowego silnika V6 większy moment obrotowy i większą moc przy niższej prędkości obrotowej. Specjalny układ wydechowy uprzyjemniają dodatkowe, miło wpadające w ucho i majestatyczne odgłosy. Znawca – nabywca C5 by Carlsson otwiera maskę silnika, raczej z ciekawości niż potrzeby.
Poprzez odpowiednie zmiany w oprogramowaniu skrzyni przekładniowej z czterema biegami firmy ZF, napęd został zaadaptowany do sportowego charakteru, ze zmodyfikowaną krzywą momentu obrotowego. Bardziej spontaniczne reakcje podkreślają żywotność, z jaką C5 Carlsson reaguje na polecenia swojego kierowcy.
Lecz to, co uderza najbardziej, to efekty modyfikacji zawieszenia. W przeciwieństwie do zawieszenia klasycznego, obniżenie samochodu – uzyskane nie przez montaż tunningowanych części, lecz przez zmiany w oprogramowaniu – nie wpływa na komfort. Jeśli C5 by Carlsson jest nieznacznie twardszy, to spowodowane to jest nowymi ustawieniami, które mają charakter bardziej sportowy. Nie obniża to komfortu na długich dystansach, właściwego dla Citroëna.
Zresztą, w C5 by Carlsson różnice w stosunku do C5 V6 w wersji normalnej można odczuć w czasie przejazdów mieszanych i na drogach wiejskich. Nowe ustawienia zawieszenia i nadzwyczajna drapieżność dużych, niskich opon nadają samochodowi nadzwyczajną zwinność. Waga samochodu bynajmniej nie jest odczuwalna. Dzięki nowemu oprogramowaniu kierującemu wspomaganym układem kierowniczym, C5 by Carlsson wchodzi w kolejne zakręty z typem reakcji właściwych dla samochodu sportowego.
Ten Citroën dla koneserów będzie dostępny w nadchodzących latach u koncesjonerów Citroëna, początkowo tylko w Niemczech, jako seria limitowana. Samochody, całkowicie wyposażone, będą produkowane z karoserią w kolorach: czarny „Obsidien”, szary „Orageux” i szary „Alu” a następnie przekształcane u Carlssona, w Merzig. I jeśli spotkają się z sukcesem, powstanie innych Citroënów dla smakoszy i znawców samochodów nie jest wykluczone.
<strong>Źródło: Citroen Polska</strong>