Citroën C2 : Nowatorski pod wieloma względami
Citroën prezentuje nowego, 3-drzwiowego hatchbacka C2, którego wprowadzenie do sprzedaży przewidziane jest pod koniec trzeciego kwartału 2003 roku
<strong>Citroën prezentuje nowego, 3-drzwiowego hatchbacka C2, którego wprowadzenie do sprzedaży przewidziane jest pod koniec trzeciego kwartału 2003 roku</strong>
Samochód ten może wygodnie pomieścić 4 osoby i jest uzupełnieniem oferty kompaktowych modeli Citroëna, obok C3 i C3 Pluriel. C2 odznacza się wyrazistymi liniami nadwozia przyciągającymi uwagę. Prócz odmiennego stylu, nowatorska jest również modułowa koncepcja wnętrza samochodu oraz jedyna w swoim rodzaju konstrukcja klapy bagażnika, zapewniająca łatwy dostęp do niego w każdej sytuacji.
C2 stanie się dodatkowym argumentem oferty rynkowej Citroëna, przyczyniając się do podtrzymania dynamiki wzrostu zapoczątkowanej przez markę już ponad 6 lat temu. Wersje 3-drzwiowe stanowią same w sobie blisko 56% sprzedaży samochodów kompaktowych w Europie, natomiast w Polsce sprzedaż tych aut stanowi 21%.
W ciągu zaledwie 18 miesięcy Citroën wprowadzi tym sposobem do sprzedaży trzy modele samochodów: C3, C3 Pluriel i C2, charakteryzujące się różnymi koncepcjami i stylami w jednym z najistotniejszych segmentów rynku,
w którym oferta Citroëna jest najszersza.
Trzy wzajemnie uzupełniające się modele, spełniające najróżnorodniejsze oczekiwania użytkowników samochodów kompaktowych:
C3, 5-drzwiowy hatchback, urzekający i przestronny dzięki zastosowanym rozwiązaniom wnętrza i zaokrąglonym liniom nadwozia. Jego sukces handlowy, wyrażający się 180 tysiącami egzemplarzy sprzedanych w roku wprowadzenia do sprzedaży, w pełni potwierdza jego możliwości. W Polsce wysokość sprzedaży przekroczyła 4000 sztuk.
C3 Pluriel, 3-drzwiowy hatchback, wyznaczający nowy etap w tworzeniu aut o modułowej budowie, dających się dostosować do każdych potrzeb. Spełnia on wymogi codziennego użytkowania przy jednoczesnym otwarciu na świat rekreacji dzięki licznym możliwym konfiguracjom nadwozia.
C2, bardziej kompaktowy 3-drzwiowy hatchback, sprawia dynamiczne wrażenie dzięki wyrazistej linii i silnej osobowości. Przy projektowaniu nadwozia postawiono na dynamiczny charakter, odchodząc od spokojnych linii nadwozia choćby poprzez odmienny kształt szyb bocznych. Barwny wystrój wnętrza, wzbogacony o szereg półprzezroczystych elementów, podkreśla nowoczesny charakter samochodu.
Wesoły i nowatorski, C2 oferuje jedyne w swoim rodzaju modułowe rozwiązanie wnętrza. Dwa tylne, niezależne siedzenia, dające się przesuwać i składać, umożliwiają wykorzystanie różnej konfiguracji przestrzeni wnętrza w zależności od potrzeb.
Przemyślna konstrukcja tylnej, dwuczęściowej klapy umożliwia, zwłaszcza w mieście, łatwy dostęp do bagażnika w każdej sytuacji, nawet przy niewielkiej ilości wolnego miejsca za samochodem.
Wykazujący się doskonałymi właściwościami jezdnymi, samochód ten z dużą swobodą porusza się po mieście, oferując przy tym przestronne wnętrze z czterema pełnowymiarowymi miejscami. Citroën oferuje obecnie trzy znacznie różniące się między sobą modele, których wspólnymi cechami są doskonałe właściwości jezdne i wysoki stopień bezpieczeństwa.
Citroën C2 oferowany będzie w czterech wersjach silnikowych: trzech benzynowych i jednej wysokoprężnej (1.4 HDi). Dwa z tych silników współpracować będą ze skrzynią biegów SensoDrive, niedawno po raz pierwszy zastosowaną w modelu C3.
Układ jezdny może być wyposażony w koła o średnicy obręczy nawet do 16 cali, wzmacniające wrażenie auta „mocno osadzonego” na drodze.
W C2 dostępne będą (fabrycznie lub w opcji) elementy zwiększające komfort jazdy na ogół spotykane w samochodach wyższej klasy, takie jak elektryczne wspomaganie kierownicy o zmiennej sile działania, automatyczna klimatyzacja, układ wspomagania przy parkowaniu, regulator prędkości.
Pod względem bezpieczeństwa, C2 plasuje się na jednym z czołowych miejsc w swoim segmencie, dzięki systemowi kontroli toru jazdy ESP, ABS-u z układem wspomagania nagłego hamowania oraz sześciu poduszkom powietrznym.
C2 montowany jest na tej samej platformie konstrukcyjnej co C3 i C3 Pluriel. Jest ona obecnie uznawana za jedną z najlepszych w tym segmencie z punktu widzenia właściwości jezdnych. Ta coraz szerzej stosowana polityka w zakresie platform konstrukcyjnych umożliwiła Citroënowi stworzenie trzech samochodów o różnej osobowości na wspólnej już w fazie projektu podstawie, umożliwiającej wprowadzanie najnowszych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa i komfortu oraz montaż szerokiej gamy jednostek napędowych.
C2 montowany będzie na platformie konstrukcyjnej 1 w wersji z rozstawem osi 2,31 m (2,46 m w wypadku C3 i C3 Pluriel). Jego długość, wynosząca 3,66 m oraz szerokość 1,66 m sytuują go pośrodku segmentu 3-drzwiowych samochodów kompaktowych.
Nowy C2 nawiązuje zatem w sposób całkiem naturalny do gamy aut Citroëna. Posiada on wiele cech wspólnych z modelami C3 i C3 Pluriel, a jednocześnie zachowuje silną, odrębną osobowość.
C2 : Samochód z charakterem
Nowoczesny i dynamiczny wygląd zewnętrzny
Pomimo wielu wspólnych elementów platformy konstrukcyjnej z modelami C3 i C3 Pluriel, C2 zachowuje odrębną stylistykę zewnętrzną. Odznacza się on bez wątpienia silną osobowością, całkowicie różniącą się od stylistyki dwóch pozostałych modeli.
Jego przód w udany sposób łączy dynamikę z krągłością linii. Wybrzuszona maska, duże pionowe reflektory oraz wbudowana w zderzak osłona chłodnicy podkreślają nowoczesny i solidny charakter tego samochodu.
Widziany z boku C2 zrywa z codziennością i ujawnia swój dynamiczny charakter zwłaszcza poprzez załamanie linii nadwozia między bocznymi szybami. Element ten podkreśla jego osobowość i zapewnia doskonałą widoczność pasażerom na tylnych siedzeniach.
Wielkość tylnych świateł, kształt nadkoli oraz duży zderzak nadają tyłowi samochodu elegancki i zrównoważony charakter.
Wersja VTR charakteryzuje się jeszcze bardziej dynamicznym wyglądem dzięki zastosowaniu specyficznych elementów karoserii. Odznacza się ona lakierowanymi elementami dolnej części przedniego zderzaka i dolnych krawędzi nadwozia. Uzupełnieniem tej wersji jest umieszczony nad tylną szybą spoiler.
Obszerne i stonowane wnętrze
W śmiały i nowatorski sposób zaprojektowano oryginalny i stonowany wystrój wnętrza C2. Utrzymaną w bursztynowym, niebieskim, zielonym lub szarym kolorze tapicerkę siedzeń uzupełniają utrzymane w tym samym odcieniu płaty przednich drzwi. Barwny, oryginalny i niespotykany akcent stanowią wykonane z półprzezroczystego materiału wewnętrzne klamki drzwi oraz gałka dźwigni zmiany biegów.
Dwubarwna, harmonijnie zaprojektowana deska rozdzielcza świetnie łączy się z żywszymi kolorami poszczególnych rodzajów wystroju kabiny.
C2 : Pomysłowy i praktyczny
Kształtowanie wnętrza staje się dziecinnie proste.
W C2 zastosowano pomysłowe rozwiązanie wykorzystania tylnej części kabiny w zależności od potrzeb. Obydwa tylne siedzenia są niezależne, dają się bez trudu przesuwać i składać do pozycji pionowej dzięki zastosowaniu siłowników. Zwykłe wciśnięcie dźwigni wystarczy, aby tylne siedzenie odchyliło się i złożyło za oparciem przedniego fotela.
To niespotykane dotąd rozwiązanie pozwala na tworzenie wielu konfiguracji wnętrza. Dzięki niemu w C2 mogą podróżować 3 dorosłe osoby, dysponując przy tym bardzo obszerną przestrzenią bagażową.
Praktyczne i proste przesuwanie oraz składanie tylnych siedzeń możliwe jest również od strony bagażnika.
Dwuczęściowa tylna klapa ułatwiająca dostęp do bagażnika w każdej sytuacji
C2 ułatwia użytkownikom codzienne życie. Oryginalne rozwiązanie z zastosowaniem dwuczęściowej, tylnej klapy zapewnia łatwy i praktyczny dostęp do bagażnika:
- górna część klapy, o mniejszych wymiarach, daje się łatwo otwierać nawet przy bardzo małej ilości wolnego miejsca.
Na przykład w często spotykanych sytuacjach w użytkowaniu miejskim (samochód ustawiony na parkingu przy ścianie lub w przypadku samochodów parkujących zderzak przy zderzaku) możliwe jest otwarcie klapy i pełny dostęp do bagażnika. Rozwiązanie to, podobne do zastosowanego w modelu C3 Pluriel, jest jedynym tego rodzaju w tym segmencie.
Będąca czymś więcej niż zwykłą otwieraną tylną szybą, górna część klapy zapewnia - dzięki unoszeniu tylnej półki podczas otwierania - pełny dostęp do całej przestrzeni bagażnika.
Niewielki ciężar tej klapy sprawia, iż można ją otworzyć i zamknąć bez najmniejszego wysiłku.
- otwarcie dolnej części klapy pozwala na załadunek ciężkich przedmiotów, umożliwia oparcie się na niej podczas załadunku, a nawet siedzenie (wytrzymuje obciążenia do 100 kg).
W położeniu zamkniętym pozwala na wykorzystanie całej wysokości bagażnika i rzeczywiste zwiększenie jego ładowności w porównaniu do klasycznej tylnej klapy.
Wbudowany w tylną klapę schowek o pojemności 5 litrów, może pomieścić osobiste drobiazgi lub samochodowy neseser. Jest on dostępny zarówno przy zamkniętej jak i otwartej klapie.
C2 : nie uznający kompromisów samochód do dalekich podróży
Montowany na tej samej platformie konstrukcyjnej co C3 i C3 Pluriel, C2 w wersji z rozstawem osi 2,31 m może poszczycić się doskonałymi właściwościami jezdnymi.
Komfort kierowania samochodem : jednakowy w C2 i w C3
Podobnie jak C3, również C2 oferuje rozwiązania zwiększające komfort, zastrzeżone normalnie dla aut wyższej klasy, jak na przykład:
- Kierownica regulowana w 2 płaszczyznach,
- Fotel kierowcy z regulacją wysokości,
- Komputer pokładowy,
- Regulator prędkości,
- Automatyczne włączanie reflektorów,
- Automatyczne uruchamianie wycieraczek,
- Ostrzeżenie o przekroczeniu dopuszczalnej prędkości.
Platforma konstrukcyjna dostosowana do parametrów technicznych C2
• W skład gamy silników wchodzą 3 jednostki benzynowe i jeden silnik wysokoprężny
Gama jednostek napędowych składa się z 3 silników benzynowych i jednego silnika wysokoprężnego HDi:
- Najmniejszą jednostką jest silnik 1.1i rozwijający moc 44,1 kW CEE (61 KM DIN) przy 5 500 obr/min i osiągający maksymalny moment obrotowy 94 Nm przy 3 200 obr/min.
- Silnik 1.4i rozwija moc 54 kW CEE (75 KM DIN) przy 5 400 obr/min i osiąga maksymalny moment obrotowy 118 Nm przy 3 300 obr/min.
- Najmocniejszą jednostką w tej gamie jest silnik 1.6i 16V, rozwijający moc 80 kW CEE (110 KM DIN) przy 5 750 obr/min i osiągający maksymalny moment obrotowy 147 Nm przy 4 000 obr/min.
- Z jednostek wysokoprężnych oferowany jest silnik 1.4 HDi o mocy 50 kW CEE (70 KM DIN) przy 4 000 obr/min i momencie obrotowym 150 Nm przy 1 750 obr/min. Powyższa jednostka HDi Common Rail drugiej generacji jest szczególnie oszczędna i cicha przy zachowaniu dobrych właściwości dynamicznych.
• Coraz szerzej oferowana skrzynia biegów SensoDrive
Wprowadzenie na rynek modelu C2 stało się okazją do rozszerzenia zakresu stosowania skrzyni biegów SensoDrive na silniki 1.4i (obok silników 1.6i 16V).
Skrzynia biegów SensoDrive, będąca zautomatyzowaną skrzynią biegów, posiada dwa tryby pracy: ręczny lub automatyczny. Przejście z jednego trybu pracy do drugiego odbywa się bądź przy pomocy przycisku umieszczonego na środkowej konsoli, bądź też poprzez użycie jednej z dźwigni przeznaczonych dla trybu ręcznego (dźwigienek pod kierownicą lub dźwigni ręcznej zmiany biegów).
• Układ jezdny, układ hamulcowy, ABS, ESP...
Konstrukcja układu jezdnego, podobnego jak w C3, została dostosowana do nowych parametrów samochodu (ciężar, aerodynamika, itd.).
W modelu C2 oferowany jest również bogaty zestaw elementów bezpieczeństwa aktywnego, takich jak ABS
z elektronicznym rozdzielaczem siły hamowania, układ wspomagania nagłego hamowania, automatyczne włączanie świateł awaryjnych, układ kontroli toru jazdy ESP oraz układ zapobiegający poślizgowi przy ruszaniu, które umożliwiają spokojny wybór dowolnej trasy przejazdu.
Średnica montowanych kół waha się od 14 do 16 cali w zależności od jednostki napędowej i poziomu wykończenia.
• Zmienne elektryczne wspomaganie kierownicy
Aby zapewnić optymalną zwrotność w mieście C2 został wyposażony w elektryczny układ wspomagania kierownicy o progresywnie zmieniającym się stopniu wspomagania zależnie od prędkości, zapewniający dużą przyjemność jazdy bez względu na rodzaj drogi czy rozwijaną prędkość. Stopień wspomagania regulowany jest w sposób łagodny i progresywny za pośrednictwem modułu elektronicznego.
Powyższy układ wspomagania w skojarzeniu z niewielką średnicą zawracania (9,60 m między krawężnikami na 14-calowych oponach) zapewnia dobrą zwrotność auta. Ą Bezpieczeństwo pasażerów
C2 wyposażono w szereg elementów podnoszących bezpieczeństwo pasażerów, takich jak wzmocnienia w drzwiach, składana na długości 50 mm kolumna kierownicy, cztery przednie i boczne poduszki powietrzne oraz dwie kurtyny powietrzne (w zależności od wersji).
C2 : Zwarta bryła zewnętrzna i przestronne wnętrze
Zewnętrzne wymiary sytuują C2 wyraźnie w samym środku segmentu 3-drzwiowych samochodów kompaktowych. Długość 3,66 m, szerokość 1,66 m oraz znaczna, sięgająca 1,46 m wysokość spełniają wymogi kompaktowej budowy auta przy identycznej jak w C3, wręcz wyjątkowej ilości miejsca z przodu oraz bardzo jasnym wnętrzu.
Tylne, przesuwne siedzenia umożliwiają dostosowanie przestrzeni pasażerskiej lub pojemności bagażnika do aktualnych potrzeb.
Uzupełnieniem zestawu elementów zwiększających komfort i przyjemność jazdy jest układ automatycznego ryglowania drzwi i klapy bagażnika podczas jazdy oraz, w zależności od wersji, układ wspomagania przy parkowaniu i elektrycznie składane lusterka zewnętrzne.
<strong>Źródło: Citroen Polska</strong>