Ciężarówki mniej niebezpieczne
Czy pojazdy ciężarowe są niebezpieczne? Teoretycznie tak. W przypadku zderzenia z dużym pojazdem szanse na co najwyżej niewielkie obrażenia są znikome. Jednak, jak pokazują statystyki wypadkowe, zdarzenia drogowe z udziałem pojazdów ciężarowych mają miejsce coraz rzadziej. W ostatnim dziesięcioleciu ich liczba spadła dwukrotnie.
W 2015 r. ciężarówki brały udział w 3377 wypadkach drogowych, a tymczasem liczba takich zdarzeń drogowych w 2006 r. wynosiła ponad 7,6 tys. I, co trzeba dodać, przy znacząco większej liczbie pojazdów ciężarowych poruszających się po naszych drogach. Dość powiedzieć, że w minionym roku kierowcy ciężarówek odpowiadali za ok. 5 proc. wszystkich wypadków, do jakich doszło na polskich drogach, podczas gdy dziesięć lat temu udział ten wyniósł 9 proc.
– Spadek liczby wypadków w ciągu 10 lat wynosi 54 proc. Co najciekawsze, za liczbę wypadków coraz rzadziej odpowiadają sami kierowcy, czyli coraz mniej mamy wypadków, w których kierowca ciężarówki jest odpowiedzialny za spowodowanie wypadku. Ten spadek jest jeszcze większy niż spadek liczby wypadków ogólnie – mówi Michał Proc z Volvo Trucks Polska, partnera akcji "Profesjonalni kierowcy".
Mniejsza liczba wypadków z udziałem samochodów ciężarowych przekłada się także na statystyki dotyczące liczby rannych i zabitych. Według danych Komendy Głównej Policji wynika, że w 2006 r. w wypadkach z winy kierowców ciężarówek zginęło 496 osób, a w 2015 było ich niemal trzy razy mniej – 176.
Statystyki są coraz lepsze, mimo że ciężarówek na drogach przybywa. Z przytaczanych danych GUS wynika, że w 2006 roku było w Polsce ponad 2,1 mln ciężarówek, a w 2014 roku już ponad 3 mln.
– Największy wpływ na statystyki, poza coraz lepszą infrastrukturą w Polsce, ma przygotowanie pojazdu, czyli to, jak pojazd jest wyposażony, jakie ma systemy bezpieczeństwa, które pomagają kierowcom uniknąć wypadku. Oczywiście nie bez znaczenia są też umiejętności kierowcy, bo tak naprawdę to one decydują o tym, jak pojazd zachowuje się na drodze i im jest lepiej wyedukowany i przeszkolony, tym mamy mniej wypadków i tym firmy transportowe osiągają większe zyski – zaznacza Proc.
Firmy transportowe zaczynają kłaść bardzo duży nacisk nie tylko na ekonomię przewozów, lecz także na pełną edukację związaną z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Coraz częściej organizują swoim kierowcom szkolenia, na których bezpieczeństwo jest głównym tematem. Także producenci pojazdów ciężarowych produkują coraz bardziej bezpieczne pojazdy.
– Dlatego trend spadku liczby wypadków będzie się na pewno utrzymywał. Rozwój dróg też będzie na to wpływał. W przyszłości możemy liczyć na to, że tych wypadków będzie coraz mniej – mówi przedstawiciel Volvo Trucks Polska.