Ciekawe atrakcje Skody na Motor Show Poznań
Na targach motoryzacyjnych w Poznaniu nie mogło oczywiście zabraknąć marki, która w Polsce cieszy się największą popularnością, którą potwierdzają świetne raporty sprzedaży. W tym roku Skoda przygotowała kilka atrakcji, zaś najciekawszą jest z pewnością tor z przeszkodami.
Największe wrażenie na rzeczonym torze wyścigowym robi przeszło czterometrowa rampa. Oczywiście nie pełni ona roli ozdoby - instruktorzy jazdy Szkoły Auto ŠKODA wyjaśniają i pokazują, jak bezpiecznie i efektywnie jeździć w terenie. Producent twierdzi, że obecnie codzienna jazda po mieście, pokonywanie wąskich uliczek, wszędobylskich dziur i wysokich krawężników to jak jazda w terenie. Oprócz tego w informacji prasowej możemy również znaleźć podstawowe pojęcia"
Niezorientowanym takie parametry jak prześwit, kąt natarcia czy kąt zejścia nic nie mówią, a to one w dużej mierze decydują, jak nasz pojazd będzie radził sobie w trudnym terenie.
Prześwit – określa odległość od najniżej położonego punktu samochodu do podłoża. Wielkość prześwitu decyduje o tym czy uda nam się przejechać nad nierównościami, znajdującymi się na drodze przeszkodami, czy koleinami.
Kąt natarcia – parametr ten wskazuje, na jakie wzniesienie lub górę możemy wjechać bez zahaczenia zderzakiem o podłoże. Jeśli kąt nachylenia przeszkody będzie większy niż kąt natarcia pojazdu, nie uda nam się na nią wjechać albo uszkodzimy samochód.
Kąt zejścia – określa maksymalne nachylenie przeszkody, które pozwala na swobodne z niej zjechanie bez ryzyka zahaczenia elementami znajdującymi się za tylną osią pojazdu. Przy kącie natarcia ważny był przód pojazdu, przy kącie zejścia - tył.
Skoro teorię mamy za sobą, warto przejść do praktyki. Przed ekranem komputera z tym będzie dość trudno, ale instruktorzy Szkoły Auto ŠKODA postarali się o "suche" instrukcje:
„Jeśli wjeżdżamy na nieznane nam wzniesienie, warto najpierw pokonać je pieszo. Pozwoli to upewnić się, że nic nas na drodze nie zaskoczy, a przede wszystkim będziemy wiedzieli czy damy radę pod to wzniesienie podjechać. Będziemy również wiedzieli czy na drodze nie ma żadnych ukrytych przeszkód, a za szczytem góry nie kryje się nieprzejezdna niespodzianka” - mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA.
"Pod wzniesienie zawsze podjeżdżajmy w linii prostej, równolegle do stoku. Jeśli zaczniemy wjeżdżać pod skosem może to skończyć się dla nas dachowaniem. Podjeżdżajmy dynamicznie, ale przed szczytem zwolnijmy, by samochód nie wyskoczył w górę. Kontrolujmy podjazd tak, by w drodze na szczyt nie zatrzymywać się.
Inaczej będziemy mieli problem z ruszeniem i nabraniem odpowiedniej prędkości do pokonana wzniesienia, a wycofanie się z góry może być jeszcze trudniejsze.
Przy zjeżdżaniu z góry również musimy być ostrożni. Trzymajmy się linii prostej, jedźmy równolegle do stoku. Nie używajmy hamulców. Dobierzmy bieg tak, by samochód hamował silnikiem. Hamulcem kontrolujmy jedynie prędkość, ponieważ silnik może nie utrzymać samochodu na zjeździe i uderzymy z dużą siłą w podstawę wzniesienia."
A jak z Waszymi umiejętnościami jeśli chodzi o jazdę w terenie? Podzielcie się swoimi doświadczeniami w komentarzach!