Chińskie plany Lotusa
O przejęciu marki Lotus, przy okazji nabycia firmy Proton, przez chiński koncern Geely już informowaliśmy. Na razie nie znamy jeszcze dokładnych planów co do przyszłych modeli brytyjskiej marki, ale pojawiają się pierwsze detale, dotyczące jej przyszłości. Pojawił się m.in. pomysł, by przenieść produkcję sportowych modeli z Wlk. Brytanii do Chin.
Od momentu założenia firmy Lotus w 1952 r. jak dotąd kolejne modele brytyjskiej marki były wytwarzane w fabrykach zlokalizowanych na terenie Wlk. Brytanii. Na początku w Hornsey, następnie w Cheshunt i obecnie w Norfolk. I choć od 1996 r. Lotus należy do malezyjskiego koncernu Proton, nic w tej materii nie uległo zmianie. Być może do teraz, kiedy to Lotus trafił pod skrzydła chińskiego koncernu.
Według doniesień agencji Bloomberg szef koncernu Geely, miliarder Li Shufu, chciałby, by marka Lotus ponownie stała się dochodowa. W tym celu przede wszystkim stanie się marką globalną, a po drugie mają zostać zredukowane koszty produkcji. Geely zamierza przenieść, podobnie jak to miało miejsce z Volvo S90, produkcję do jednej ze swoich fabryk w Chinach. Póki co nie wiemy, czy te plany oznaczają, że produkcja Lotusów będzie odbywać się w dwóch miejscach jednocześnie, czy też chińska lokalizacja będzie jedyna. Skala produkcji marki Lotus nie należy do największych, więc utrzymywanie dwóch fabryk może okazać się całkowicie nierentowne.
Poza przenosinami do Chin pojawiły się też plany, dotyczące wdrażania w obu nowych markach koncernu (Lotus i Proton), wprowadzania w ich modelach najnowszych technologii zgodnych z obecnymi trendami panującymi w branży. Można się więc spodziewać elektrycznego oraz hybrydowego napędu, lekkich konstrukcji nadwozia oraz rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji. Dzięki poczynionym zmianom marka Proton ma do 2020 r. zwiększyć swoją sprzedaż do 3 mln egzemplarzy rocznie, stając się największym graczem na rynkach Azji Południowo-Wschodniej.
Co do marki Lotus plany sprzedażowe nie zostały jeszcze tak szczegółowo skonkretyzowane. Wiadomo, że trwają rozmowy na temat przyszłych modeli brytyjskiej marki. Co najmniej do końca bieżącego roku gama modelowa będzie się składać z takich aut jak Elise Cup 250 (na zdjęciu), Exige Cup 380 oraz Evora Sport 410 GP. Do czasu podjęcia decyzji produktowych modele będą wytwarzane w Norfolk.