Chevrolet testuje jakość... foteli w modelu Corvette
Zazwyczaj kupując samochód spoglądamy na silnik, jego moc, spalanie, wygląd zewnętrzny, pojemność bagażnika, wyposażenie itp. Ale czy zwracamy uwagę na fotele? Być może tak, ale Chevrolet w tym temacie popadł w ciekawą obsesję. Otóż wszystkie fotele do modelu Corvette Stingray zostały opracowane i przetestowane komputerowo.
Nie dość, że fotele zostały przetestowane pod wieloma względami, to na dodatek przyszły właściciel może wybrać sobie fotel według teoretycznego zastosowania. Zresztą jak twierdzi sam producent: "W codziennym użytkowaniu fotele Standard GT oraz Competition Sport oferowane w nowym modelu Chevroleta Corvette różnią się od siebie jak dobrze skrojony garnitur od profesjonalnego stroju sportowego."
Trzeba przyznać, że wybór fotela w zależności od preferencji to świetny pomysł. Niektórzy wolą sztywne i dobrze trzymające kubły, inni preferują miękkie i komfortowe siedziska na długie dojazdy do pracy lub wycieczki. Ciekawostką jest nie tylko sam wybór modelu foteli, co u niektórych producentów jest spotykane, ale sam proces opracowywania i testowania. W informacji prasowej Chevroleta czytamy m.in.:
„Ulepszenie foteli było dla nas jednym z kluczowych elementów modernizacji wnętrza modelu Corvette. Od początku wiedzieliśmy, że oferta nie może się ograniczać do jednego rodzaju siedzeń”, zdradza Tadge Juechter, główny inżynier ds. modelu Corvette. „Część użytkowników dojeżdża Corvette do pracy, inni lubią ruszyć w dalszą trasę, są też tacy, dla których liczy się dynamiczna jazda i sportowe zmagania. Dzięki rozbudowanej ofercie foteli nabywca może wybrać rozwiązanie najlepiej odpowiadające jego potrzebom i indywidualnemu stylowi jazdy”.
Jak widać producent ma bardzo rozsądne podejście do tego tematu. Co więcej, dla wymagających użytkowników przygotował specjalne fotele, w sam raz na tor.
"Nowe fotele Competition Sport dostępne będą od grudnia tego roku. Ogromną rolę w procesie ich produkcji odegrała technologia cyfrowego mapowania nacisku, którą wykorzystuje się do skanowania ciała osób zasiadających na fotelach w celu opracowania ich optymalnej konstrukcji.
Aby dopracować konstrukcję foteli Competition Sport w modelu Corvette, inżynierowie wykorzystali technologię dynamicznego, cyfrowego mapowania nacisku ciała na fotel, skanując plecy oraz dolne partie ciała kierowców testowych podczas dynamicznej jazdy na torze wyścigowym. Trzeba jednocześnie podkreślić wyjątkowość tego rozwiązania, bowiem większość tego typu testów wykonywana jest tylko z wykorzystaniem technologii mapowania statycznego.
Cyfrowe mapowanie nacisku polega na wykonaniu obrazu ilustrującego nacisk pleców oraz dolnych partii ciała kierowcy na powierzchnię fotela. Powstaje w ten sposób mapa składająca się z ponad 4,6 tysiąca danych punktowych uzyskiwanych w każdej sekundzie. Dane te przesyłane są następnie do komputera, który generuje graficzne odzwierciedlenie nacisku oraz podparcia, jakie zapewnia testowany fotel.
Podczas testów foteli nowej generacji modelu Corvette po raz pierwszy wykorzystano innowacyjny proces oceny pracy fotela, wykraczający poza standardową ocenę poziomu komfortu. Ocenę oparto na subiektywnych opiniach kierowców testowych o różnych gabarytach i posturach – od rosłych mężczyzn po filigranowe kobiety.
Do budowy nowych foteli użyto nowoczesnych materiałów. Konstrukcja foteli obejmuje między innymi lekką, wzmocnioną ramę ze stopu magnezu. Jej niezwykle wytrzymała struktura w połączeniu ze sztywnym tylnym panelem oparcia gwarantuje właściwe podparcie pleców kierowcy, nawet w czasie bardzo dynamicznej jazdy."