Car of the Year 2016: Znamy finałową siódemkę
Siedem modeli pozostało w wyścigu o najbardziej prestiżowe wyróżnienie w motoryzacji na europejskim rynku. Zdobywcę tytułu Europejskiego Samochodu Roku 2016 poznamy pod koniec lutego przyszłego roku.
Plebiscyt Car of the Year 2016 wkracza, można rzec, w decydującą fazę. Po pierwszych głosowaniach z grona 31 kandydatów na placu boju pozostało siedmiu kandydatów. W lutym grono 58 jurorów z 27 europejskich krajów ponownie przystąpi do intensywnych testów, po których jeszcze raz zostanie przeprowadzone głosowanie. Każdy z jurorów będzie miał do rozdysponowania po 25 punktów, które będą musiały trafić do co najmniej pięciu modeli. Zwycięzcę plebiscytu i zdobywcę tytułu Europejskiego Samochodu Roku 2016 poznamy jak zwykle w dzień poprzedzający rozpoczęcie wystawy samochodowej w Genewie, czyli 29 lutego przyszłego roku.
W finałowej rozgrywce pozostały, co z pewnością może trochę zaskakiwać, aż cztery modele z segmentu premium. Jak do tej pory jury wybierało raczej modele bardziej przystępne cenowe, nawet z punktu widzenia przeciętnego Europejczyka. Może więc tym razem czeka nas zmiana. Największe szanse na końcowy triumf ma marka niemiecka, aż trzech przedstawicieli tego kraju znalazło się w finale. Po jednym modelu mają marki z Czech, Japonii, Szwecji oraz Wlk. Brytanii.
Patrząc przez pryzmat dotychczasowych zdobywców tytułu Car of the Year, aż pięć marek ma szansę po raz pierwszy celebrować ten sukces. Do tej pory nigdy jeszcze najlepszym samochodem na Starym Kontynencie nie wybrano modelu marki BMW, Jaguar, Mazda, Skoda ani Volvo. Audi dwukrotnie sięgało już po ten tytuł - ostatni raz jednak w 1983 r. (Audi 100). Z kolei Opel cztery razy zdobywał już największe uznanie jurorów COTY. Ostatni raz w 2012 r. zwyciężył, wspólnie z bliźniaczym Chevroletem Voltem, Opel Ampera.
Finałowa siódemka plebiscytu Car of the Year 2016:
Audi A4
BMW seria 7
Jaguar XE
Mazda MX-5
Opel Astra
Skoda Superb
Volvo XC90
Jak do tej pory największą liczbą zwycięstw na swoim koncie może się pochwalić Fiat, który już dziewięciokrotnie zdobywał to trofeum. Zaledwie cztery raz w 52-letniej historii plebiscytu na najlepsze auto w Europie zwyciężali producenci spoza europejskiego kontynentu (nie licząc zwycięstwa Chevroleta Volta i triumfów Forda). Przed rokiem triumfował Volkswagen Passat.
Jak Wam się wydaje, kto zasłużył, a kto wygra finałowe głosowanie i zdobędzie na rok tytuł Europejskiego Samochodu Roku?