Bokser chłodzony cieczą - nowe BMW R 1200 GS
Dwucylindrowy bokser z powietrzno-olejowym systemem chłodzenia jest wyróżnikiem motocykli BMW od 1923 roku. Inżynierowie monachijskiego koncernu wycisnęli wszelkie soki z tego rodzaju silnika, więc przyszedł czas na zmiany. Bokser zostaje, ale otrzymał chłodzenie cieczą.
Nowa jednostka napędowa zadebiutowała w BMW R 1200 GS – najpopularniejszej maszynie w ofercie BMW Motorrad. Turystyczne enduro ujrzało światło dzienne podczas wystawy Intermot w Kolonii.
Chłodzony cieczą bokser jest silniejszy od dotychczas stosowanego silnika. Rozwija 125 KM przy 7700 obr./min oraz 125 Nm przy 6500 obr./min. Obecność płaszcza wodnego oraz chłodnicy z wentylatorem znacząco obniży temperaturę silnika podczas jazdy z niewielkimi prędkościami. Silnik będzie pracował cicho oraz będzie w stanie spełnić wymagania przyszłych norm emisji spalin. Zmiana sposobu chłodzenia silnika ma jednak nie tylko zalety. Konstrukcja silnika stała się bardziej skomplikowana, a dodatkowe elementy i płaszcz wodny podniosły masę BMW R 1200 GS o 9 kilogramów.
W trakcie jazdy rozłożyste cylindry boksera są omiatane przez pęd powietrza, więc stosowanie nadmiernie rozbudowanego układu chłodzenia, nie było konieczne. BMW podkreśla, że opracowało precyzyjny system chłodzenia, który porównuje do rozwiązań stosowanych w Formule 1.
Poza nowym silnikiem BMW R 1200 GS otrzymało nową skrzynię biegów, sprzęgło antyhoppingowe, zmodernizowane zawieszenie, układ hamulcowy z systemem ABS i zaciskami Brembo Monobloc, elektroniczną przepustnicę oraz możliwość wybierania jednej z pięciu map zapłonu i wtrysku – opcjonalna możliwość dławienia silnika będzie szczególnie przydatna podczas jazdy w trudnych warunkach. Za dopłatą BMW oferuje także tempomat i diodowe światła.
Na zakup BMW R 1200 GS decydują się osoby, które lubią pokonywać w siodle ogromne odległości. Z myślą o nich producent przygotował katalog ze sporą listą akcesoriów – w tym kufry, diodowe kierunkowskazy, układ wydechowy HP by Akrapovič, przyciemniane szybki oraz nawigacje.
Klient może samodzielnie skonfigurować maszynę albo zdać się na opcje przygotowane przez BMW. W ofercie znajdą się trzy wersje wyposażeniowe, które będą posiadały wybrane dodatki. Opracowano szosowo-terenową wersję Touring, usportowioną Dynamic oraz terenową Offroad. Ostatnia z wymienionych otrzyma w standardzie m.in. kostkowe opony, osłony dłoni, gmole oraz płytę pod silnik. Wybranie motocykla z fabrycznie skonfigurowanymi opcjami zagwarantuje korzyści cenowe w porównaniu do wyboru pojedynczych elementów.